طرز تهیه مربا پوست هندوانه؛ یک مربای خوشمزه خانگی

به گزارش تایمر سرگرمی، در طول تابستان هندوانه های زیادی می خوریم که پوست آنها را دور می ریزیم. شاید کمی عجیب باشد ولی پوست هندوانه هم خوراکی است. با خواندن طرز تهیه مربا پوست هندوانه با یکی از برترین راه های وارد کردن پوست این میوه به چرخه غذایی تان آشنا می شوید.

طرز تهیه مربا پوست هندوانه؛ یک مربای خوشمزه خانگی

دلایل زیادی وجود دارد که شما را قانع می نماید تا پوست هندوانه را دور نریزید. پوست هندوانه دارای سیترولین است که باعث افزایش اکسیژن رسانی به عضلات و بهبود عملکرد ورزشکاران می گردد، فشار خون را کنترل می نماید و به علت این که سرشار از فیبر است سبب بهبود عملکرد روده شده، به کاهش کلسترول و قند خون یاری کند. پوست هندوانه سرشار از لیکوپن، فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها است که در سلامت پوست مفید هستند.

پوست هندوانه را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. می توانید داخل سالاد بریزید یا با آن ترشی درست کنید ولی مربای پوست هندوانه رایج ترین نوع استفاده از آن است. شاید نتوانید از همه این پوست ها بهره ببرید ولی بد نیست حداقل یک بار با این به جای مانده ها یک مربای خوش طعم و عطر با ماندگاری بالا درست کنید. اگر دوست دارید با طرز تهیه مربا پوست هندوانه آشنا شوید با کتاب کاله همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه مربا پوست هندوانه

  • پوست هندوانه دو پیمانه (280 گرم)
  • شکر یک پیمانه (190 گرم)
  • عسل دو قاشق غذاخوری
  • زنجبیل رنده شده تازه یک قاشق غذاخوری
  • هل سبز (ساییده شده) دو عدد
  • آبلیمو یک قاشق غذاخوری

مراحل تهیه مربا پوست هندوانه

مرحله اول

قسمت های سبز پوست هندوانه را جدا کنید. فقط بخش های سفید به جای مانده را به صورت مکعب های کوچک تقسیم کنید. اگر دوست داشتید آنها را رنده کنید.

مرحله دوم

پوست های خرد شده هندوانه را داخل قابلمه ای گود بریزید و روی آن آب اضافه کنید. اندازه آب باید حدود هفت سانتی متر بالاتر از پوست هندوانه ها باشد.

مرحله سوم

قابلمه را روی شعله گاز بگذارید تا آب بجوشد. بعد از جوشیدن آب حرارت را کم کنید و حدود 30 تا 40 دقیقه فرصت دهید تا تکه های پوست هندوانه خوب بپزند و شفاف شوند. می توانید با یک چنگال پخته شدن آنها را چک کنید. اگر کامل نرم نشده بودند دوباره آب اضافه کنید و بگذارید بپزد. حواستان باشد که آب داخل قابلمه نباید کم باشد. ضروری است اندازه آب به جامانده حدود سه سانتی متر بالاتر از پوست هندوانه ها باشد.

مرحله چهارم

پوست هندوانه ها را آبکش کنید. ولی آب آن را دور نریزید. این آب را همراه شکر داخل قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید و منتظر بمانید تا تمام ذرات شکر آب شوند. به هیچ وجه در این مرحله آب و شکر را هم نزنید تا شیره مربا بعد از درست شدن شکرک نزند. وقتی تمام دانه های شکر ذوب شدند، عسل، زنجبیل، پودر هل و آب لیمو را به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم

حالا وقت اضافه کردن تکه های پوست هندوانه است. حدود 15 دقیقه ضروری است تا پوست هندوانه در این شربت بپزد و شربت به خورد پوست هندوانه برود و شیره مربا غلیظ گردد. برای اینکه مطمئن شوید شیره مربا غلظت مناسبی دارد، چند قطره از آن را روی یک بشقاب بریزید و چند ثانیه صبر کنید خنک گردد. سپس با انگشت به این شیره شکل بدهید. اگر شیره غلظت مناسبی داشته باشد، شکلی که با انگشتتان درست کردید، باقی می ماند ولی اگر رقیق باشد، شکل ایجاد شده بهم می ریزد و نشان می دهد که ضروری است تا مربا بیشتر بپزد.

مرحله ششم

وقتی مربای پوست هندوانه آماده شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید. بگذارید مربا در همان قابلمه و در دمای اتاق خنک گردد. سپس در شیشه مناسب بریزید و در آن را محکم ببندید. این مربا در صورتی که در یخچال نگه داشته گردد، ماندگاری بلند مدتی دارد.

چند نکته

  • برای اینکه مربای پوست هندوانه شما تردتر گردد، بعد از آبکش کردن، پوست هندوانه ها را برای یک شب در یخچال نگه دارید.
  • در طرز تهیه مربای پوست هندوانه نسبت شکر به پوست هندوانه، نصف است. یعنی اگر دو پیمانه پوست هندوانه دارید، یک پیمانه شکر لازم دارید.
  • مربای پوست هندوانه به تنهایی عطر و طعم خاصی ندارد، به همین علت به آن مواد معطر مثل زنجبیل و هل اضافه می نمایند. اما اگر طعم و عطر آنها را نمی پسندید، دارچین؛ تکه های پوست پرتقال یا گلاب اضافه کنید.
  • غلظت شربت مربا کاملا سلیقه ای است. اگر شربت غلیظ تر را می پسندید، زمانی که شیره مربا به رنگ کهربایی در آمد از روی حرارت بردارید ولی اگر دوست دارید شیره آن رقیق تر باشد، زمانی که رنگ طلایی دارد، از روی حرارت بردارید.
  • از این مربا می توانید در تهیه چیز کیک هندوانه بهره ببرید.
  • منبع: کتاب کاله
    انتشار: 6 دی 1401 بروزرسانی: 6 دی 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2158

    به "طرز تهیه مربا پوست هندوانه؛ یک مربای خوشمزه خانگی" امتیاز دهید

    امتیاز دهید:

    دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربا پوست هندوانه؛ یک مربای خوشمزه خانگی"

    * نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید