راهنمای سفر به بلغارستان برای سفری متفاوت

به گزارش تایمر سرگرمی، وقتی صحبت از سفر به بلغارستان به میان می آید، حتما یک کشور چهار فصل زیبا و دیدنی در فکر تان مجسم می گردد که کوه های سربه فلک کشیده و طبیعت بکر و دلفریبش حسابی روح آدم را تازه می نماید. بلغارستان هم یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار است که ایرانی های زیادی به آن سفر می نمایند. پس اگر شما هم به سرتان زده این بار به بلغارستان بروید و آب و هوایی عوض کنید، ما در این مطلب همه جوره شما را هدایت می کنیم.

راهنمای سفر به بلغارستان برای سفری متفاوت

بیایید بلغارستان را بیشتر بشناسیم

برای سفر به بلغارستان باید اول آن را بشناسید. این کشور زیبا در جنوب شرقی اروپا و شرق دریای سیاه قرار گرفته است که جمعیت آن حدود هفت میلیون نفر است، اما این عدد هر سال کاهش پیدا می نماید. مرکز بلغارستان شهری به نام صوفیه است. این کشور به پرورش گل رز معروف است و در این زمینه بیش از 300 سال سابقه دارد.

مردم بلغارستان گویش بلغاری دارند و بیش از 80 درصد از جمعیت مردم شهر، اصیل هستند. درصد کمی را هم ترک ها و کولی ها تشکیل می دهند. مساحت کشور بلغارستان بالغ بر 110 هزار کیلومتر مربع برآورد شده است. بنابراین در فهرست بزرگ ترین کشورهای اروپا قرار گرفته است.

این کشور محصولات زیادی دارد که آن ها را به کشورهای دیگر صادر می نماید؛ مانند عطر گل رز، پوشاک، کفش، آهن و فولاد، ماشین و سوخت. همانطور که گفتیم بلغارستان یکی از بزرگ ترین پرورش دهنده های گل رز است که از آن در عطرسازی، مصارف آرایشی و بهداشتی استفاده می نماید.

از قدیم، دین بلغاری ها مسیحیت ارتدوکس بوده است. امروزه نیز حدودا 76 درصد از جمعیت کل آن پیرو دین مسیحیت ارتدوکس و حدود 10 درصدشان هم پیرو دین اسلام هستند.

برترین زمان برای سفر به بلغارستان

اگر قصد سفر به بلغارستان را دارید، بهتر است در فصل مناسب برای این کار اقدام کنید. به طور کل این کشور آب و هوای معتدلی دارد که تابستان آن گرم و زمستان سردش با بارش زیاد برف و باران همراه است. دمای هوا در زمستان بین 0 تا 5 درجه و در تابستان بین 25 تا 30 درجه است.

معمولا به خاطر این که در بلغارستان فصل پاییز و زمستان، خیلی سرد است گردشگران کمتری به این کشور می روند. اما جمعیت گردشگران در فصل بهار که آب و هوای گرم و متعادلی دارد بیشتر است. با این وجود تابستان همیشه برترین فصل برای گشت و گذار در بلغارستان است. به همین خاطر است که شمار گردشگران در این فصل از هر زمان دیگری بیشتر است.

جاهای دیدنی بلغارستان و شهر وارنا

کشور بزرگ بلغارستان سواحل سرگرمیی و خوش آب و هوای زیادی دارد که بیشتر آن ها در مجاورت شهر وارنا قرار گرفته اند. شناخته شده ترین سواحل بلغارستان، ساحل گلدن سندز و سانی بیچ است که در مجاورت شهر بورگاس واقع شده است. بیایید با جاذبه های گردشگری بلغارستان بیشتر آشنا شویم.

1 - ساحل گلدن سندز

در سفر به بلغارستان حتما سری به این ساحل زیبا بزنید. این ساحل که در 17 کیلومتری شمال وارنا قرار گرفته است، با نام شن های طلایی شناخته می گردد. طبق افسانه های قدیمی دزدان دریایی در شمال شهر وارنا کنده کاری هایی در زمین انجام دادند و گنج ارزشمندی از طلا پیدا کردند، اما با این کارشان زمین را عصبانی نموده بودند، به همین خاطر تمام آن طلاها جلوی چشمان شان به ماسه تبدیل می گردد. همین افسانه باعث شده که این ساحل گلدن سندز نام بگیرد.

یکی از مزایای این منطقه نزدیک بودن به بیش از صد هتل مختلف است. به جز برخورداری از هتل های زیاد و منظره ای زیبا از جنگل و کوه و دریا، نزدیکی به فرودگاه بین المللی وارنا از دیگر دسترسی های این ساحل است. معمولا برای سفر به این منطقه باید از تور وارنا بهره ببرید تا در نهایت به گلدن سندز بروید.

ساحل گلدن سندز دو منطقه سرگرمیی اصلی دارد. یکی از این منطقه ها از خیابان اصلی ساحل از سمت هتل Bonita شروع می گردد و وسعت آن هتل Admiral را هم دربر می گیرد. منطقه دوم هم در راستای خیابان اصلی قرار گرفته است که برنامه های شبانه مجذوب نماینده و مفرحی را برگزار می نماید.

شما می توانید برای سرگرمی، در مسیرهای زیبای این ساحل شروع به پیاده روی کنید. از طرف دیگر هم می توانید تا با یاری قطارهای فانتزی کوچک به منطقه ها دیدنی و سرگرمیی بروید. ایستگاه مرکزی این قطارها روبه روی هتل Admiral قرار گرفته است و قیمت بلیط آن چهار لوا است.

شما با استفاده از این قطارها از تمام منطقه ها دیدنی، هتل ها و مراکز خرید بزرگ و کوچک ساحل گلدن سندز دیدن خواهید کرد. به علاوه می توانید در کنار ساحل به سرگرمیات آبی شاد و مجذوب نماینده مثل جت اسکی، پاراسیلینگ، Banana Boat، Big Mable، Crazy shark و… مشغول شوید و حسابی خوش بگذرانید.

در گلدن سندز سوپرمارکت هایی با نام ولدی، مامبو و لیدی وجود دارد که فاصله زیادی تا هتل ها ندارد. جالب است بدانید که فروشگاه ولدی ایرانی است و در تمامی محصولات، برای مشتریان خود 10 درصد تخفیف منظور نموده است.

آدرس ساحل گلدن سندز در گوگل مپ

2 - ساحل سانی بیچ بلغارستان

در سفر به بلغارستان رفتن به این ساحل زیبا را حتما در برنامه خود قرار دهید. این ساحل دوست داشتنی با یک منظره محشر در 35 کیلومتری شهر بورگاس قرار گرفته است و یکی از محبوب ترین و بزرگ ترین مکان های سرگرمیی و پاتوق های ساحلی دریای سیاه است. از آن جایی که این شهر در مکان تاریخی نسبار قرار گرفته است، گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

البته گفتنی است که سانی بیچ هم قدمتی 50 ساله دارد و بیش از 800 هتل و 130 رستوران و کافی شاپ را در خود جای داده است. بعلاوه فاصله آن تا فرودگاه فقط 25 کیلومتر است. همین ها دلایل خوبی برای هزاران گردشگری است که هر سال مهمان این ساحل زیبا می شوند.

آدرس ساحل سانی بیچ در گوگل مپ

3 - آلبنا

آلبنا در 30 کیلومتری شمال شهر وارنا و 12 کیلومتری بالچیک واقع شده است. این بخش از کشور زیبای بلغارستان خدمات کمتری را در اختیار گردشگران گذاشته است. برای مثال فقط 43 هتل معمولی در این شهر دایر است و هیچ هتل 5 ستاره ای در آن وجود ندارد.

شما در سفر به بلغارستان می توانید به آلبنا بروید و از دیدن چشمه های آب معدنی شفاف و گوارای آن لذت ببرید. اما اگر از تورهای شبانه گلدن سندز برای رفتن به آلبنا بهره ببرید، می توانید از خدمات سرگرمیی آن ها بهره مند شوید و حسابی خوش بگذرانید.

آدرس ساحل آلبنا در گوگل مپ

4 - سنت کنستانتین و هلنا

در سفر به بلغارستان بد نیست به این منطقه سرگرمیی قدیمی هم سری بزنید که یکی از کهن ترین منطقه ها ساحلی بلغارستان محسوب می گردد. این شهر ساحلی در 10 کیلومتری شهر وارنا و شش کیلومتری ساحل گلدن سندز قرار گرفته است و 50 هتل در این مکان دایر است.

آدرس سنت کنستانتین و هلنا در گوگل مپ

5 - پارک آبی Aquapolis

این پارک شاید نسبت به پارک آبی دبی و ترکیه خیلی بزرگ و مجهز نباشد، اما همین قرار گرفتن در دل طبیعت زیبا و نزدیکی به دریا احساس خیلی خوبی به آدم منتقل می نماید و شاید به همین علت است که همیشه گردشگران از آن استقبال می نمایند.

مساحت این پارک آبی حدود 40 هزار مترمربع برآورد شده است که به گلدن سندز، سواحل ریویرا و آلبنا هم دسترسی دارد. در نزدیکی این پارک هتل های به نامی از جمله هاوانا، هیلتون، هلیوس و بعلاوه ویوا کلاب قرار گرفته است.

سایر امکانات رفاهی این پارک آبی بزرگ هم شامل فروشگاه، استخر بچه ها، آرایشگاه مردانه و زنانه، رودخانه، محل درمان، جکوزی، چندین سرسره آبی و رستوران های مختلف می گردد.

آدرس پارک آبی aquapolis در گوگل مپ

6 - شهر صوفیه بلغارستان

شهر صوفیه در غرب بلغارستان و در محدوده کوهستانی قرار گرفته است، به همین خاطر آب و هوای مرطوب و دلچسبی دارد. البته در تیر و مرداد این شهر در ایده آل ترین حالت خود قرار گرفته است که موجی از گردشگران از اقصی نقاط جهان به آن سرازیر می شوند. از این رو صوفیه در این ماه ها بسیار شلوغ و قیمت ها کمی گران تر است. با این حال اصلا نگران اقامت نباشید، چون تا دلتان بخواهد در این شهر هتل و اقامتگاه وجود دارد.

شما در صوفیه بلغارستان می توانید به ساختمان سنت جورج روتوندا، کلیسای سنت صوفیه، پل عشاق، پارک وارانا و موسسه ملی باستان شناسی بروید و از دیدنی این جاذبه های گردشگری زیبا لذت ببرید.

آدرس شهر صوفیه بلغارستان در گوگل مپ

7 - شهر وارنا بلغارستان

وارنا، صوفیه و پلودیو بزرگ ترین شهرهای بلغارستان هستند. شهر بزرگ وارنا حدود 330 هزار نفر جمعیت دارد و بزرگ ترین شهر ساحلی بلغارستان هم محسوب می گردد.

این شهر زیبا که قدمت آن به 600 سال می رسد، در 470 کیلومتری شمال شرقی سوفیا، 45 کیلومتری شمال دوبرخ، 80 کیلومتری غرب شومن و 145 کیلومتری جنوب غربی بورگاس قرار گرفته است.

وارنا در گذشته با نام استالینگراد شناخته می شد. مورخ بیزانسی وارنا که تئوفانس نام دارد، می گوید که نام وارنا در سده های شش یا هفت پیش از میلاد و پس از پیروزی اسلاوها در مقابل بالکان انتخاب شده است که در زبان هندی به معنی آب، در زبان اسلاوی به معنی سیاه و در زبان ایرانی به معنی اردوگاه است.

وارنا بلغارستان در فصل تابستان پذیرای گردشگران بسیار زیادی است. شما با رفتن به وارنا علاوه بر سرگرمی در ساحل زیبای آن می توانید از پارک دریایی، دلفیناریوم، پل آسپاراخوف و کلیسای جامع ارتدوکس شرقی هم دیدن کنید. البته در سفر به بلغارستان می توانید در تور وارنا شرکت کنید و از تمام این خدمات بهره مند شوید.

آدرس شهر وارنا بلغارستان در گوگل مپ

معروف ترین مراکز خرید بلغارستان ، وقت خرید رسیده

مگر مسافرت بدون خرید هم امکان دارد؟ قطعا نه! پس حتما در سفر به بلغارستان و وارنا به مراکز گسترده خرید آن سر بزنید و دلی از عزا در بیاورید. پس برویم و با چندتا از این مراکز خرید در بلغارستان آشنا شویم.

- مراکز خرید وارنا

مراکز خرید وارنا در سال 2008 ساخته شده اند. با اینکه این وسعت و محصولات گسترده ای دارند، اما دو شعبه بیشتر ندارد. زیربنای این مرکز خرید 33 هزار مترمربع است که در پنج طبقه قرار گرفته است و شامل 150 فروشگاه می گردد.

شما در این مراکز خرید می توانید بچه ها خود را به افراد قابل اعتمادی بسپارید و با خیال راحت خرید کنید. در لباس بچه های شما یک تراشه قرار داده می گردد که به محض خروج از محوطه مخصوص بچه ها، می توانید آن ها را به راحتی پیدا کنید.

اگرچه این مراکز به پای مرکز خریدهای دبی و استانبول نمی رسند، اما می توانید به صورت نامحدود در آن خرید کنید و لذت ببرید. این فروشگاه ها از 10 صبح تا 10 شب باز هستند و به شما خدمت رسانی می نمایند.

امکانات رفاهی مرکز خرید وارنا شامل هشت سینما، یک سینمای سه بعدی، سالن بازی های ویدیویی، سالن بولینگ، غرفه های فست فود مثل کنتاکی و مک دونالد و انواع خوشمزه جات است.

- مرکز تجاری وارنا تاورز

مساحت این مرکز تجاری شیک و مدرن 82 هزار مترمربع است که در سال 2011 در مرکز شهر وارنا ساخته شده است. جالب است بدانید که این مرکز خرید بزرگ و مدرن با همکاری 2000 نفر و 100 شرکت معروف بنا شده و ساخت آن حدود 50 میلیون یورو هزینه دربر داشته است. شما می توانید مرکز خرید وارنا تاورز را در خیابان ساحلی وارنا پیدا کنید.

این مرکز خرید شامل دو ساختمان است که یک بخش آن تجاری- اداری و بخش دیگر شامل فروشگاه ها و مراکز سرگرمیی می گردد. هریک از این ساختمان ها تا 70 متر ارتفاع دارند. روی بام ساختمان غربی باند هلی کوپتر قرار گرفته است و در آخرین طبقه ساختمان شرقی هم یک رستوران گردان فوق العاده شیک و زیبا آماده پذیرایی از مهمانان عزیز است.

آدرس مرکز تجاری وارنا تاورز روی گوگل مپ

- گرند مال وارنا

این مرکز خرید در سال 2010 ساخته شده که وسعت آن 52 هزار مترمربع است و بین دو شعبه مراکز خرید وارنا قرار گرفته است. البته گرند مال در نزدیکی سیتی سنتر هم هست.

یک ایستگاه اتوبوس در مجاورت این مرکز خرید قرار گرفته است که رفت و آمد را برای شما آسان می نماید. مثلا با استفاده از خط 409 مستقیما می توانید به گلدن سندز بروید. به علاوه چندین شاتل رایگان هم برای رفت و آمد بین گلدن سندز در نظر گرفته شده است که با آن ها حدود 45 دقیقه در راه هستید.

9:30، 11:30 و 6 بعدازظهر ساعاتی هستند که به صورت رایگان می توانید به گرند مال بروید و در ساعات 10:15، 13:30، 4 بعدازظهر و 8:30 شب هم می توانید به صورت رایگان به گلدن سندز برگردید.

آدرس گرند مال وارنا در گوگل مپ

- بازارچه ساحلی

این بازارچه همان طور که از نامش پیداست در کنار ساحل قرار گرفته است که مساحت زیادی دارد و از جلوی هتل Bonita تا هتل Admiral ادامه دارد. در این بازارچه همه نوع خدمات و محصولات وجود دارد اعم از رستوران ها، سوپرمارکت ها، پوشاک و … . با این که کیفیت محصولات ارائه شده چندان بالا نیست، اما می تواند احتیاجهای شما را پاسخ دهد.

آدرس بازارچه های ساحلی در گوگل مپ

تورهای گردشگری بلغارستان

یکی دیگر از راه های سرگرم شدن در سفر به بلغارستان، گشت و گذار با تورهای روز و شب در ساحل گلدن سندز است. در اینجا چندتا از برترین و پرطرفدارترین تورهای گردشگری بلغارستان را معرفی می کنیم:

تور رایگان برای گشت شهری و خرید

در تمامی سفرهای وارنا تورهایی به نام تور گشت شهری وجود دارد که نصف روز وقت شما را می گیرد. اگر وقت زیادی برای خرید احتیاج دارید، بهتر است خودتان جداگانه با وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی و اتوبوس در خط 409 تردد کنید. برای تردد با تاکسی باید حدودا 25 لوا و با اتوبوس 3 لوا هزینه پرداخت کنید.

ساعت 10 صبح اتوبوس ها شما را از دم هتل سوار می نمایند و به مراکز خرید در وارنا می برند. تورهای رایگان ابتدا شما را به فروشگاه های محصولات ترک و بلغاری می برند که معمولا قیمت های مناسبی هم دارند و برای هر مرکز خرید به شما یک تا دو ساعت مهلت می دهند. ساعت پنج عصر هم زمان تور تمام می گردد و باید به گلدن سندز بازگردید.

تور جیپ سافاری

این تور محبوب ترین تور گلدن سندز است که شش ساعت طول می کشد و برای حمل و نقل از جیپ و نفربر سرگرمیی استفاده می نمایند. شما با این تور از جاهای صعب العبور در دل طبیعت زیبا، جنگل و رودخانه ها عبور خواهید کرد و می توانید از خانه های روستایی، پرورش عسل، فراوری صنایع دستی، کارگاه فراوری شربت و … بازدید کنید و از اجرای موسیقی زنده در طبیعت لذت ببرید.

تور کشتی دزدان دریایی

در این تور سرگرمیی دوست داشتنی سوار بر کشتی شده و در خلیج وارنا یک گشت جانانه می زنید. پوشیدن لباس مبدل دزدان دریایی و سلاح های قلابی از برنامه های مفرح این تور است. به علاوه می توانید ماهی تازه کباب شده بخورید، تنی به آب بزنید و یا شاهد برنامه های مفرح روی عرشه باشید.

تور بالچیک

شهر بالچیک که در 22 کیلومتری گلدن سندز قرار گرفته است با نام شهر سفید هم شناخته می گردد. این تور با اتوبوس است و شما را ابتدای به کارگاه سفالگری می برد تا از نزدیک بتوانید از طرح ها و نقش های صنایع دستی سفالی بلغاری دیدن کنید.

پس از آن به باغ گیاه شناسی می روید. مساحت این باغ 65 هزار مترمربع است که در آن بیش از سه هزار نوع گیاه پرورش داده می گردد. این باغ زیبا در سال 1921 به اقامتگاه ملکه ماریا تبدیل شد و به دستور او بود که در این باغ، یک کاخ زیبا ساختند. بعلاوه در کنار این کاخ، باغ انگور و کارگاه فراوری آب معدنی نیز قرار گرفته است. در این باغ بعلاوه چاه آرزویی قرار گرفته است که مردم با انداختن یک سکه درون آن آرزوی خود را می گویند.

پس از عبور از باغ گیاه شناسی به صخره های خیره نماینده کالیاکرا می روید که بین مرز رومانی و بلغارستان قرار گرفته است. در خاتمه هم برنامه های شاد و مفرحی برای شما اجرا می نمایند که خستگی سفر را از جسم و روح تان به در می نماید.

آدرس شهر بالچیک در گوگل مپ

تور جزیره نسبار

این جزیره زیبا و کهن در شهر بورگاس قرار گرفته است که به دو بخش عمومی و باستانی تقسیم شده است و حدود 50 هزار نفر در بخش عمومی آن زندگی می نمایند. این جزیره بازتابی از تاریخ کهن بلغارستان است. بنابراین بازدید از آن در سفر به بلغارستان یکی از ملزومات محسوب می گردد.

شما در این سفر یک مسیر 116 کیلومتری در پیش خواهید داشت. کلیساها و آثار تاریخی زیبایی که در دوره ایوان الکساندرا ساخته شده اند را خواهید دید.

جزیره نسبار در اواخر قرن 19 محل زندگی ماهیگیرهای یونانی تبار شد و در سال 1983 در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به عنوان یک منطقه با قدمت و باارزش به ثبت رسید. این تور در سرانجام شما را به یک رستوران محشر در ساحل می برد و پس از آن هم به سانی بیچ می روید.

آدرس جزیره نسبار در گوگل مپ

بزرگ ترین فستیوال های بلغارستان

بلغارستان کشوری با سنت های کهن و دیرینه فراوانی است که آداب و رسومش تا به امروز بین نسل های مختلف دست به دست شده است. به همین خاطر هر سال در آن فستیوال های فوق العاده مجذوب نماینده و هیجان انگیزی برگزار می گردد که در آن گاهی در پی احضار روح هستند و گاهی هم در کنار آتش به جشن و پایکوبی روی می آورند. شما هم با برخی از تورهای وارنا می توانید در این فستیوال ها شرکت کنید.

در ادامه چند فستیوال محبوب این کشور زیبا را معرفی می کنیم.

فستیوال گل سرخ

همان طور که در ابتدا گفتیم، بلغارستان در فراوری، پرورش و صادرات گل سرخ بسیار مشهور است. جالب است بدانید که از محصولات گل سرخ بلغارستان در خدمات فضایی نیز استفاده می گردد. چون گل سرخ در روبرو با تغییرات دما بسیار انعطاف پذیر است، پس با استفاده از روغن آن تجهیزات فضایی را چرب می نمایند.

این فستیوال در کازانکلاک برگزار می گردد که این منطقه در بخشی از دره گل سرخ قرار گرفته است و این فستیوال در شروع هفته خاتمهی ماه ژوئن برپا می گردد. این مراسم زیبا اولین بار در سال 1903 برپا شد و تا به امروز ادامه پیدا نموده است تا جایی که امروزه فستیوال گل سرخ معروفیت جهانی دارد و هر ساله گردشگران زیادی برای دیدنی آن به این منطقه سفر می نمایند.

در طول برگزاری این فستیوال نیز رژه های خیابانی، نمایش انتخاب ملکه رزها و برنامه های صبحگاهی شاد در مزرعه گل سرخ برگزار می گردد. این مراسم خوش آب و رنگ با شروع چیدن گل های سرخ خاتمه می پذیرد. شما بعد از دیدنی این فستیوال زیبا می توانید به موزه گل سرخ هم بروید و با ترن های مخصوص و صرف کمترین هزینه از این موزه زیبا دیدن کنید.

جشنواره گیلاس

کیوستندیل یکی از باغ های میوه بزرگ کشور بلغارستان است. این مراسم زیبا که به مدت دو روزه اجرا می گردد، مهم ترین جشنواره بلغارستان است که در باغ میوه برپا می گردد. باغ میوه بلغارستان برای اولین بار به عنوان نمایشگاه میوه ها در سال 1896 محبوبیت زیادی پیدا کرد. این باغ سرشار از میوه های قرمز و خوش طعم گیلاس است.

در این جشنواره علاوه بر میوه گیلاس، خوارکی های خوشمزه دیگری هم تهیه می گردد که در ساخت آن از گیلاس استفاده شده است. مثل کیک و مربای گیلاس. این جشنواره نوعی مسابقه هم به شمار میرود؛ چون افراد بسیاری از این میوه خوش طعم برای تزئین میز خود و رقابت با سایر شرکت نماینده ها استفاده می نمایند. شما عزیزان در سفر به بلغارستان می توانید در این جشنواره خوشمزه شرکت کنید و در کنار آن به دیدنی چشمه های آب معدنی که در این منطقه وجود دارد هم بروید.

جشنواره سوروا

این جشنواره نوعی جشن بالماسکه است. اگر دوست دارید در این فستیوال شرکت کنید، می توانید به شهر پرنیک بروید. قبلا افراد در این مراسم با ظاهری ترسناک و زنگوله هایی طلایی حاضر می شدند. بعلاوه همراه خود شمشیر نقره فام و یا چوب هایی را می آوردند تا به ارواح خبیث و زمستان سرد هشدار بدهند.

اما امروزه این مراسم دستخوش تغییرات زیادی شده و می توان آن را در زمره محبوب ترین جشنواره های بلغارستان دانست. این مراسم بسیار جالب در ماه ژانویه و در روزهای آدینه، شنبه و یکشنبه برقرار است. جالب است بدانید که حدود شش هزار نفر و بیش از 100 نفر که نقاب های جالبی دارند، در این جشنواره شرکت می نمایند.

پایکوبی روی آتش

راه رفتن با حرکات موزون یا همان پایکوبی بر روی آتش یکی از کهن ترین سنت های بلغاری است. در گذشته این مراسم در تراس یا تراکیه که بخشی از جنوب بلغارستان بود، برپا می شد. اما امروزه به علت تغییرات نسلی این مراسم آئینی تنها در سه روستا به نام های Brodilovo، Bulgari و Kosti که در رشته کوه استراندژا قرار دارند برگزار می گردد.

در این مراسم عده ای محلی با پوششی خاص مراسم را با روشن کردن آتش شروع می نمایند. قبل از آن هم افراد این روستاها در بخش چپ چشمه سنت کنستانتین، پاهای خود را در آب فرو می برند. سپس وقتی آفتاب جای خود را به ماه داد، مردم محلی دور آتش هایی که برپا نموده اند، شروع به پایکوبی و پایکوبی می نمایند و تا وقتی که آتش کمتر گردد از حرکت نمی ایستند.

وقتی آتش کمی فروکش می نماید، اولین نفر از روی آتش می پرد. سپس مابقی افراد هم این کار را تکرار می نمایند. انگار که در حالت خلسه به سر می برند و گرمای آتش روی آن ها اثر ندارد. جالب است بدانید که این فستیوال مهیج در میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است. به شما توصیه می کنیم در سفر به بلغارستان این مراسم را در سوم ماه ژوئن و در روستای Bulgari از نزدیک مشاهده کنید.

فستیوال بزرگ و بین المللی نی انبان

این فستیوال مجذوب نماینده در روستای گلا برگزار می گردد تا قبایل مختلفی مثل مردم کوه های ردوپه فرهنگ و سنت های خود را همراه با نواختن نوعی ساز به نام نی انبان به نمایش بگذارند. اکثرا فکر می نمایند که نی انبان مختص کشور اسکاتلند است، اما این ساز در بلغارستان و سایر کشورها هم در انواع مختلفی نواخته می گردد.

مردم بسیاری از کشورها نظیر هلند، فرانسه، مجارستان، سوئد و … به روستای گلا می آیند تا این جشنواره را دیدن نمایند. طبق آمار، افراد حاضر 15 هزار نفر هستند و در این بین بالای 100 نفر نی انبان می نوازند.

آدرس روستای گلا در گوگل مپ

در سفر به بلغارستان چه پولی با خودمان ببریم؟

واحد پول آن ها لوا و استونیکی است پس در سفر به بلغارستان باید ارز خود را به پول رایج این کشور تبدیل کنید. برای این کار می توانید با مراجعه به باجه هایی که در هتل ها قرار گرفته است و هم سایر باجه های تبدیل ارز این کار را انجام دهید. برای این منظور باید توجه داشته باشید که روی تابلو این دکه ها هر دو نرخ خرید و فروش و عبارت No commission نوشته شده باشد. امضا گرفتن موقع تحویل ارز هم فراموش تان نگردد.

در نهایت …

تمام تلاشمان این بود که شما عزیزان را تا جایی که می توانم با بلغارستان، جاهای دیدنی و مراسم های جالبش آشنا کنیم. اما احتمالا تا خودتان به بلغارستان نروید، نمی توانید زیبایی های آن را لمس کنید. پس امیدوارم خیلی زود همه شما دوستان خوبم به مهد گل های سرخ سفر کنید و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: علی بابا
انتشار: 24 مهر 1403 بروزرسانی: 24 مهر 1403 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2313

به "راهنمای سفر به بلغارستان برای سفری متفاوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به بلغارستان برای سفری متفاوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید