طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر با فر و بدون فر، خوشمزه با طعم عالی

به گزارش تایمر سرگرمی، دلمه از جمله غذاهایی است که خاص ایران نیست و علاوه بر کشور ما، در کشورهایی چون ترکیه و یونان هم پیدا شده و با دستورهایی که تا مقدار ای هم شبیه به هم هستند، تهیه می گردد. برای ایرانی ها، در وهله اول دلمه برگ مو که خاص تبریزی هاست و پس از آن، دلمه کلم و دلمه بادمجان در صدر محبوبیت قرار دارند. در این مطلب با طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر به روشی خوشمزه و مجلسی آشنا شوید.

طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر با فر و بدون فر، خوشمزه با طعم عالی

مواد لازم برای طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر

  • برنج 1.2 پیمانه
  • لپه 1.2 پیمانه
  • بادمجان دلمه ای 5 عدد
  • گوشت چرخ نموده 300 گرم
  • پیاز میانه 4 عدد
  • سبزی دلمه (ترکیب نعنا، پیازچه، ریحان، شوید، تره، جعفری، گشنیز و ترخون) 500 گرم
  • رب گوجه فرنگی 4 قاشق غذاخوری
  • آب لیمو 2 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن مایع به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر

1. پختن لپه و برنج

کار تهیه یک دلمه بادمجان شکم پر خوشمزه، از شب قبل آغاز می گردد. برای این کار، لپه ها را پاک نموده و سپس به مدت یک شب تا صبح خیس کنید. بهتر است آب لپه هر 2 تا 3 ساعت یک بار عوض شده و با آب گرم جایگزین گردد تا جلوی نفخ رایج حبوبات را بگیرد.

پس از گذشت یک شب و خیس خوردن لپه ها، آن ها را نیم پز کنید. یعنی لپه ها را در یک قابلمه ریخته و به همراه آب، روی حرارت قرار بدهید تا آب به جوش بیاید. در این مرحله، 15 تا 20 دقیقه برای پختن لپه ها کافی است. منظور از نیم پز شدن این است که وقتی لپه ها را با نوک ناخن فشار می دهید، از وسط نصف گردد، اما له نگردد. سپس لپه ها را آبکش کنید.

برنج را هم پس از پاک کردن و شستن، به مدت 10 دقیقه در آب و کمی نمک بجوشانید و سپس آبکش کنید.

2. خالی کردن و پختن بادمجان ها

حالا نوبت به آماده کردن بادمجان ها برای تهیه این دلمه خوشمزه می رسد. بادمجان ها را ابتدا بشویید و سپس کلاهک آن ها را جدا نموده، اما دور نیندازید. با استفاده از یک چاقوی باریک و قاشق بلند (مثل قاشق شربت خوری) داخل بادمجان ها را خالی نموده و تخم هایشان را بیرون بیاورید. بعلاوه کندن پوست بادمجان ها هم سلیقه ای است و می توانید دلمه خود را با پوست یا بدون پوست تهیه کنید.

توجه داشته باشید که نیازی به خالی کردن کل محتویات بادمجان ها نیست و بهتر است قدری گوشت بادمجان، در آن به جای مانده باشد تا خوش طعم تر گردد. در صورتی که بادمجان ها را زیاد خالی و پوستشان را نازک کنید، احتمالا پاره شدن و بیرون ریختن مواد دلمه از آن، بیشتر می گردد.

سپس بادمجان ها را در یک آبکش قرار داده و رو و داخلشان را نمک بپاشید. این کار، تلخی و زهر بادمجان ها را گرفته و دلمه شما را خوش طعم تر می نماید. اجازه بدهید بادمجان ها به مدت نیم ساعت در آبکش باقی بمانند، سپس آن ها را آب بکشید و خشک کنید.

نکته: در انتخاب بادمجان سعی کنید از بادمجان های قطور و دلمه ای بهره ببرید. انتخاب بادمجان قلمی، باعث می گردد که نتوانید داخل آن را خوب خالی نموده و با مواد پر کنید.

3. آماده کردن مواد داخل دلمه

در این مرحله از طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر 2 عدد از پیازها را پوست کنده و سپس به صورت نگینی خرد کنید. در یک ماهیتابه مناسب، روغن ریخته و پیازها را اضافه کنید. ماهیتابه را روی حرارت میانه قرار بدهید تا پیازها سرخ بشوند. پس از شفاف شدن پیازها، گوشت چرخ نموده را هم به همراه ادویه ها اضافه نموده و به تفت دادن ادامه بدهید.

پس از اینکه گوشت در ماهیتابه رنگ عوض کرد، 2 قاشق از رب گوجه فرنگی را اضافه نموده و ابتدا به مدت 2 تا 3 دقیقه به آن موقع بدهید تا سرخ گردد و رنگ باز کند. سپس روی مواد حدود 1.2 لیوان آب اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا با جوشیدن آب، گوشت شما بهتر بپزد.

در این مدت، سبزی ها را آماده کنید. سبزی دلمه شامل ترکیب نعنا، پیازچه، ریحان، شوید، تره، جعفری، گشنیز و ترخون را خوب خرد کنید و پس از اینکه آب ماهیتابه کشیده شد، همراه با برنج و لپه نیم پخته به ماهیتابه اضافه کنید. همه مواد را تفت بدهید تا آب سبزی ها هم کشیده شده و سرخ بشوند. سپس مواد را از روی حرارت بردارید.

4. پر کردن بادمجان ها

حالا همه چیز آماده است و می توانید داخل بادمجان ها را از مواد پر کنید. توجه داشته باشید که هنگام پر کردن، مواد را به صورت فشرده وارد بادمجان ها نکنید، زیرا برنج پس از پختن قدری باز می گردد و به فضا نیاز دارد. اگر مواد را به صورت فشرده داخل بادمجان ها پر کنید، احتمالا بیرون ریختن مواد در طول فرآیند پخت، بیشتر می گردد.

بعد از اینکه بادمجان ها را از مواد پر کردید، کلاهک هر بادمجان را روی آن قرار بدهید. می توانید برای ثابت نگه داشتن کلاهک ها، از یک خلال دندان یاری بگیرید.

نکته: در بعضی از دستورهای تهیه، بادمجان ها قبل از پر شدن، در روغن سرخ می شوند. با این حال این مرحله کاملا سلیقه ای است و به ذائقه و زمان شما بستگی دارد.

5. درست کردن سس دلمه

بعد از اینکه دلمه ها آماده شدند، نوبت به درست کردن سس دلمه می رسد.

برای این کار، 2 عدد پیاز به جامانده را ریز خرد نموده و در قابلمه ای که می خواهید دلمه را در آن بپزید، تفت بدهید. پس از سرخ شدن پیازها، به آن نمک، فلفل، زردچوبه، آب لیمو و 2 قاشق رب گوجه فرنگی به جامانده را اضافه کنید. سپس روی مواد 2 لیوان آب اضافه نموده و پس از به جوش آمدن، دلمه ها را به ترتیب و به طوری که مواد آن ها بیرون نریزد، در قابلمه بچینید.

درب قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید تا دلمه ها روی حرارت کم بپزند. در این مدت می توانید هرازگاهی به دلمه ها سر بزنید و از سس مخصوصی که در قابلمه است، روی دلمه ها بریزید. دلمه های بادمجان شما پس از گذشت 1 تا 2 ساعت آماده می شوند.

نکته: در بعضی از دستورهای تهیه سس دلمه، به جای رب گوجه فرنگی از رب انار استفاده می گردد که باعث ترشی بخشیدن به طعم دلمه شما می گردد.

طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر در فر

دلمه از جمله غذاهایی است که هم می توان روی گاز و داخل قابلمه و هم داخل فر تهیه کرد.

برای تهیه دلمه بادمجان شکم پر در فر، بادمجان ها را به ترتیبی که در بالا شرح داده شد، پر نموده و به صورت افقی در ظرف مخصوص فر بچینید. سپس سس را به ظرف اضافه نموده و دلمه ها را به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت، داخل فر با دمای 200 درجه سانتی گراد قرار بدهید تا بپزند.

سوالات متداول در طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر

در این مطلب با طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر به روشی خوشمزه روی گاز آشنا شدیم. چنانچه می خواهید این غذا را برای صرف در مهمانی هایتان تهیه کنید، می توانید علاوه بر بادمجان، از فلفل سبز دلمه ای و گوجه فرنگی های بزرگ هم برای درست کردن دلمه بهره ببرید. بعلاوه در این سرانجام این طرز تهیه، به بعضی از سوالات رایج شما در مورد تهیه دلمه بادمجان شکم پر پاسخ می دهیم.

طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر با مرغ چیست؟

برای تهیه این دلمه های بادمجان شکم پر خوشمزه، می توانید به جای گوشت چرخ نموده، از مرغ بهره ببرید. برای این کار، 2 عدد سینه مرغ را جداگانه با آب و پیاز پخته و سپس ریش ریش کنید. سپس مرغ ها را در مرحله تفت دادن مواد، به ماهیتابه اضافه کنید.

طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر گیاهی چیست؟

دلمه بادمجان از جمله غذاهایی است که به سادگی می تواند باب میل گیاهخواران هم باشد. برای این کار می توانید گوشت چرخ نموده را به سادگی از مواد دلمه حذف کنید.

طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل و گوجه چگونه است؟

برای درست کردن دلمه بادمجان و فلفل و گوجه، گوشت و تخم های داخل گوجه ها را به آرامی با استفاده از یک چاقوی تیز خالی کنید. داخل فلفل های دلمه ای را هم خالی نموده و از مواد دلمه، داخل بادمجان ها و گوجه ها و فلفل دلمه ای ها بریزید. سپس آن ها را به آهستگی در ظرف موردنظر چیده و روی گاز یا داخل فر بپزید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 25 آبان 1402 بروزرسانی: 25 آبان 1402 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2274

به "طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر با فر و بدون فر، خوشمزه با طعم عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر با فر و بدون فر، خوشمزه با طعم عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید