دستور پخت مرحله به مرحله خورشت ریواس؛ با نکات کلیدی تهیه آن

به گزارش تایمر سرگرمی، خورش ریواس یکی از خورش های خوشمزه ایرانی است و به علت اینکه ریواس فقط در فصل بهار وجود دارد، این خورش را به یک غذای فصلی تبدیل نموده است. خورش ریواس با توجه به مزه ترش خود ریواس یک غذای ترش محسوب می گردد و بعلاوه در دستور پخت آن در برخی از منطقه ها رب انار نیز اضافه می نمایند که بر ترشی آن می افزاید. ریواس طبیعت سردی دارد و با توجه به خواص و ویتامین هایی که در آن وجود دارد برای افراد بی اشتها و کسانی که دچار یرقان شده اند، بسیار مناسب است. خورش ریواس معمولاً با گوشت گوسفندی و یا گوساله درست می نمایند. اما می گردد خورش ریواس را با گوشت مرغ و یا بوقلمون نیز درست کرد. در ادامه شما را با روش تهیه خورش ریواس در خبرنگاران بلاگ آشنا خواهیم کرد.

دستور پخت مرحله به مرحله خورشت ریواس؛ با نکات کلیدی تهیه آن

مواد لازم برای تهیه خورش ریواس :

  • ریواس: 500 گرم
  • گوشت گوسفندی: 400 گرم
  • جعفری: 200 گرم
  • نعناع: 50 گرم
  • پیاز: 2 عدد میانه
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذا خوری
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

دستور تهیه خورش ریواس :

در مرحله اول برای تهیه خورش ریواس، پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید، سپس با یک چاقوی مناسب آن ها را نگینی خرد کنید.

سپس یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بعد از داغ شدن روغن، پیاز های خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بعد از نرم شدن پیاز به آن مقداری زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به طور یکدست مخلوط شوند و دوباره تفت دهید

سپس گوشت را تمیز کنید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه از طریق یک چاقوی تیز آن را در قطعات خورشتی خرد کنید و سپس گوشت را به قابلمه اضافه کنید. گوشت را به همراه پیاز آنقدر تفت دهید تا رنگ آن عوض گردد و سرخ گردد. بعد از تغییر رنگ گوشت، نوبت به اضافه کردن یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی می رسد، رب گوجه فرنگی را به همراه گوشت و پیاز تفت دهید تا رنگ آن نیز تغییر کند و کاملا سرخ گردد. بعد از اینکه از سرخ شدن کامل رب مطمئن شدید 4 پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و اجازه بدهید تا گوشت بر روی حرارت کم کاملا پخته گردد.

در هنگام پخته شدن گوشت نوبت به آماده سازی ریواس و سبزیجات می باشد. نعنا و جعفری را پاک کنید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت ریز خرد کنید. یک تابه را انتخاب کنید و درون آن روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا داغ گردد. سپس نعنا و جعفری خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید و مقداری آن ها را سرخ کنید. حالا ریواس ها را بشویید و پوست آن ها را جدا کنید. و بر روی تخته آشپزخانه بگذارید و از طریق یک چاقوی مناسب آن ها را در قطعات منظم و هم میزان 2 سانتی خرد کنید. سپس ریواس ها را درون تابه با مقداری روغن تفت دهید و اجازه دهید کمی سرخ گردد.

قابلمه گوشت را چک کنید و اگر از پخته شدن گوشت مطمئن شدید، نعنا، جعفری تفت داده شده را به قابلمه اضافه کنید و سپس نمک و فلفل را به میزان لازم به مواد اضافه کنید.

در 20 دقیقه پایانی پخته شدن خورش، ریواس های تفت داده شده را به قابلمه اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید. و در نهایت اگر می خواهید خورش ریواس شما مزه بهتری داشته باشد یک قاشق غذا خوری آبلیمو تازه یا آبغوره به قابلمه اضافه کنید. و اجازه دهید خورش به آرامی پخته گردد و جا بیفتد.

بعد از پخته شدن خورش ریواس آن را در کنار کنار برنج و به همراه سالاد شیرازی سرو کنید.

نکات طلایی در تهیه خورش ریواس :

  • در برخی از منطقه ها در تهیه خورش ریواس از لپه نیز استفاده می نمایند. برای این کار بهتر است لپه را چند ساعت در آب بگذارید تا خیس بخورد تا هم راحت تر پخته گردد و هم از نفخ شکم جلوگیری کند. سپس لپه ها را به همراه گوشت ها چند دقیقه تفت دهید و و ادامه کار را طبق مراحل بالا پیش بروید.
  • خورش ریواس نیز علاوه بر گوشت گوسفند یا گوساله، می توان با گوشت سفید نیز درست کرد. برای این نوع خورش ریواس 500 تا 700 گرم گوشت مرغ یا بوقلمون را تهیه کنید و مانند مراحل تهیه خورش ریواس را انجام دهید. به نکته دقت کنید که آماده سازی خورش ریواس با مرغ به زمان کمتری احتیاج دارد.
  • در برخی از منطقه ها برای طعم دار کردن خورش ریواس، از زعفران آب نموده به جای نعنا و جعفری استفاده می نمایند.
  • دقت کنید که ریواس را در مراحل پایانی آماده سازی خورش به قابلمه اضافه کنید. چونکه حرارت زیاد باعث می گردد ریواس له گردد.
  • به میزان نعنایی که در خورش استفاده می کنید حتما دقت کنید، چونکه استفاده زیاد از نعناع باعث تلخ شدن خورش می گردد.
  • در برخی از دستور پخت ها برای تعدیل طعم ترش ریواس از دو قاشق غذا خوری شکر استفاده می نمایند. که در مراحل پایانی به قابلمه اضافه می نمایند.
  • طرز تهیه خورش ریواس که به آن پرداختیم برای 4 نفر مناسب می باشد. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1896

به "دستور پخت مرحله به مرحله خورشت ریواس؛ با نکات کلیدی تهیه آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور پخت مرحله به مرحله خورشت ریواس؛ با نکات کلیدی تهیه آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید