رفراندوم به معنای واقعی کلمه

به گزارش تایمر سرگرمی، در تاریخ دهم و یازدهم فرودین 1358 تمامی کشور شاهد برگزاری رفراندومی آزاد برای تمام اقشار و تفکرات در تمامی کشور بودیم که در نتیجه آن بیش از 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی پاسخ آری دادند که نشان از اعتماد ملت و مردمی بودن انقلاب بود و روز دوازدهم فرودین به نام جمهوری اسلامی ایران نام گذاری شد.

رفراندوم به معنای واقعی کلمه

گروه سیاسی خبرنگاران،سید حسین آقاسیدمرتضی؛ انقلاب ملت ایران در سال 57 پس از پیروزی برای اثبات مردمی بودن خود بدون هیچگونه هراسی، اقدام به برگزاری رفراندوم به جهت اعلام قانونی انتها رژیم پهلوی و ایجاد حکومت جمهوری اسلامی کرد. در تاریخ دهم و یازدهم فرودین 1358 تمامی کشور شاهد برگزاری رفراندومی آزاد برای تمام اقشار و تفکرات در تمامی کشور بود که در نتیجه آن بیش از 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی پاسخ آری دادند که نشان از اعتماد ملت و مردمی بودن انقلاب بود و روز دوازدهم فرودین به نام جمهوری اسلامی ایران نام گذاری شد.

امام خمینی نیز که آن موقع در قم به سر می برد با حضور در یکی از شعب اخذ رأی در محله یخچال قاضی به جمهوری اسلامی رأی داد. هر چند گروه های اندکی با تفکرات التقاتی و مارکسیستی این رفراندوم ملی را تحریم کردند، اما در نهایت تعیین شد خاصه و عامه ملت در پیروی از خط امام و با شرکت در رفراندوم، پیمانی دوباره با انقلاب بستند. هرچند درباره برگزاری رفراندوم اختلاف نظراتی وجود داشت، درباره شکل نظام تازه تأسیس حرف و حدیث های بسیاری مطرح بود.

باوجود اینکه نظر امام و اکثریت اعضای شورای انقلاب و گروه ها و ملت مسلمان استقرار جمهوری اسلامی بود، بعضی گروه ها نظرات دیگری داشتند که در طول زمان تغییر کرد. گروهی به نام نهضت رادیکال (انشعابی از جبهه ملی) خواستار حکومت جمهوری (جمهوریِ صرف) بودند. بعضی گروه های کوچک همچون کانون نویسندگان، حزب ناسیونال دموکراتیک ایران و احزاب کُرد خواستار جمهوری دموکراتیک ایران شدند.

بعضی گروه های چپ گرا و چریک های فدایی خلق نیز خواستار تأسیس جمهوری خلق یا جمهوری فدراتیو خلق های ایران بودند! مهندس بازرگان و شخصیت های دولت موقت قائل به جمهوری دموکراتیک اسلامی بودند. نخست وزیر دولت موقت در مصاحبه ای در تاریخ 4 بهمن 57 به این مسئله اشاره نمود و کیهان با تیتر درشت نوشت بازرگان: به جمهوری اسلامی، صفت دموکراتیک را باید افزود.، امام خمینی با این نظر مخالف بود و معتقد بود که اسلام منافاتی با دموکراسی ندارد.

به مرور تمام گروه ها بر سر جمهوری اسلامی به توافق رسیدند و تنها چریک های فدایی خلق و بعضی احزاب جدایی طلب به جمهوری اسلامی رأی ندادند و در روز انتخابات نیز اقدام به هرج ومرج کردند، اما در نهایت نتیجه آن چیزی شد که ملت بر آن تاکید داشت. نتیجه این همه پرسی توسط احمد صدر حاج سیدجوادی وزیر وقت کشور به این توضیح اعلام شد:شرکت کنندگان: 20 میلیون و 288 هزار و 21 نفر، آرای مثبت: بیست میلیون و 147 هزار و 55 رأی و آرای منفی 140 هزار و 966 رأی. بدین ترتیب نظام ایران در چهل سال پیش و در چنین روز هایی از طرف مردم جمهوری اسلامی اعلام شد. طباطبایی در خاطراتش می نویسد 412 یا 413 نفر هم خواستار جمهوری دموکراتیک خلق بودند.

ساختار حکومت تازه تاسیس پس از انقلاب تا کنون با این فرم در هیچ کجای دنیا ایجاد نشده بود و جمهوری اسلامی تجربه ای جدید از برقراری اسلام ناب محمدی بر ساختار و چارچوب قدرت بود، در جامعه ای که اکثریت آن خواستار برقراری چنین شاکله ای از قدرت بودند. ساختار دموکراتیک بر پایه آرا ملت در دهه هفتاد و هشتاد میلادی بخصوص برای کشور های خاورمیانه چندان آشنا نبود و جمهوری اسلامی توانست زیربنایی ایجاد کند که توده جامعه هویت خود را به عنوان یک شهروند احساس کند، زیرا پیش از آن تنها انتخابات های فرمایشی و نمایشی در ایران رواج داشت که به جای احترام به آرا ملی نوعی توهین به نظرات مردم بود.

دستاورد صندوق انتخابات برای ملت ایران ثمره سیاسی مهمی از انقلاب بود که نظم و سلامت خود را در دوازده دوره ریاست جمهوی، یازده دوره مجلس، 5 دوره شورای شهر و پنج دوره انتخابات خبرگان رهبری حفظ نموده است.

جمهوری اسلامی چهل و دو سال پس از آن واقعه هنوز بر سر پیمان های خود پایدار و ثابت قدم در جهت منافع ملی و اسلامی در حرکت است. پرداختن به جزییات پیشرفت ها و دستاورد های این حکومت بی سابقه در تاریخ کار سخت و مفصلیست و شاید تنها اشاره به این نکته کافی باشد که جمهوری اسلامی پس از گذران این سال نه تنها از جهت خود دچار انحراف نشده بلکه با وجود تحریم های ظالمانه، جنگ هشت ساله، دخالت های بیگانه و اغتشاش ها توانسته با حفظ اقتدار، در منطقه پر آشوب خاورمیانه، نمونه قابل تامل ثبات و پیشرفت باشد.

از جمله مهم ترین دستاورد های سیاست خارجی جمهوری اسلامی، حضور استراتژیک در کشور های منطقه است که در سال های اخیر ضمن تامین امنیت مرز های کشور، به ثبات کشور های منطقه و بهبود شرایط مسلمانان و شیعیان نیز یاری شایانی نموده است. این شکل از حکومت که بر پایه اسلام و آرا ملی بنا شده است به طور قطع در آیینه تاریخ به عنوان نمونه ای پیروز در جهت پیشرفت، ثبات، اجماع سازی، استقلال طلبی، آزادی و.. مورد آنالیز و تحسین قرار خواهد گرفت. سال جاری در چهل و دومین سالگرد آن واقعه باشکوه جمهوری اسلامی در آستانه برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری است و کماکان انسجام خود را در پاسداری از رای ملت و اتکا بر آن حفظ نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1567

به "رفراندوم به معنای واقعی کلمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفراندوم به معنای واقعی کلمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید