آمریکا نمی تواند در مقابل ایران از مکانیسم ماشه استفاده کند

به گزارش تایمر سرگرمی، اتحادیه اروپا گفت که آمریکا نمی تواند از جهت آنچه مکانیسم ماشه خوانده می شود و در توافق هسته ای سال 2015 میلادی پیش بینی شده، تحریم های بین المللی جدیدی علیه ایران وضع کند.

آمریکا نمی تواند در مقابل ایران از مکانیسم ماشه استفاده کند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، اتحادیه اروپا اعلام کرد که آمریکا نمی تواند از جهت آنچه مکانیسم ماشه خوانده می شود و در توافق هسته ای سال 2015 میلادی پیش بینی شده، تحریم های بین المللی جدیدی علیه ایران وضع کند.

یک روز پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مقابل خبرنگاران گفته بود که واشنگتن قصد دارد پس از عدم موافقت شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، مکانیسم ماشه را فعال کند.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش در منطقه مدعی هستند که با سرانجام تحریم تسلیحاتی ایران در مهرماه ، ایران آزادانه دست به خریدوفروش تسلیحات جنگی بزند و با این کار منافع آن ها در منطقه را به خطر بیندازد.

اصرار ترامپ برای استفاده از این مکانیسم در حالی است که ایران می گوید ایالات متحده پس از خروج از توافق هسته ای سال 2015 میلادی دیگر حق دخالت و استفاده از مفاد این پیمان را ندارد.

چین و روسیه، دو عضو دارنده حق وتو در شورای امنیت در این موضوع از ایران حمایت می کنند و اتحادیه اروپا نیز هفته گذشته اعلام کرد که حاضر به حمایت از طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیست.

خبرگزاری آلمانی DPA به نقل از سخنگوی جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد با توجه به آنکه واشنگتن در ماه مه سال 2018 میلادی بطور یکجانبه از برجام خارج شده و پس از آن نیز در هیچ برنامه و فعالیتی مرتبط با برجام شرکت نکرده، دیگر نمی توان این کشور را عضوی از این پیمان دانست و به همین دلیل آمریکا دیگر در جایگاهی نیست که بتواند از سازو کارهایی استفاده کند که برای شرکت کنندگان در برجام در نظر گرفته شده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که اصرار دونالد ترامپ بر تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران از آن روست که او در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، سعی دارد با ایجاد یک چالش سیاسی جدید خارجی، بر مسائل سیاسی داخل کشورش سرپوش گذاشته و به این ترتیب شانس خود را برای انتخاب دوباره در ماه نوامبر افزایش دهد.

4129/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1200

به "آمریکا نمی تواند در مقابل ایران از مکانیسم ماشه استفاده کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا نمی تواند در مقابل ایران از مکانیسم ماشه استفاده کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید