درمان خانگی کبد چرب

به گزارش تایمر سرگرمی، وجود چربی کبد امری طبیعی است، ولی اگر میزان چربی بیش از 5 تا 10 درصد وزن کبد گردد، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می گردد و باید به فکر درمان کبد چرب باشید. تجمع چربی، کبد را در برابر انواع مسائل و التهاب ها، آسیب پذیرتر می نماید. با این مطلب همراه باشید تا با 12 راه برای درمان خانگی کبد چرب آشنا شوید.

درمان خانگی کبد چرب

به گزارش خبرنگاران به نقل از چطور، بیماری کبد چرب به دلیل انباشته شدن چربی در سلول های کبد به وجود می آید. وجود چربی کبد امری طبیعی است، ولی اگر میزان چربی بیش از 5 تا 10 درصد وزن کبد گردد، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می گردد و باید به فکر درمان کبد چرب باشید. تجمع چربی، کبد را در برابر انواع مسائل و التهاب ها، آسیب پذیرتر می نماید. با این مطلب همراه باشید تا با 12 راه برای درمان خانگی کبد چرب آشنا شوید.

بیماری کبد چرب به دو نوعِ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی تقسیم می گردد. علت اصلی بروز کبد چرب الکلی، مصرف بیش از اندازه الکل است درحالی که عواملی غیر از سوءمصرف الکل در ابتلا به کبد چرب غیرالکلی دخالت دارند.

به غیر از مصرف بیش از حد الکل، عواملی مانند کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع 2، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء تغذیه می توانند در بروز کبد چرب مؤثر باشند.

معمولا بیماری کبد چرب در ابتدا علائم خاصی ندارد. هرچند ممکن است علائمی مانند دردهای شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و … در برخی افراد ظاهر گردد. از این رو تشخیص درست و به موقعِ بیماری کبد چرب، پیش از آغاز فرایند درمان کبد چرب لازم است.

تا به امروز راه های درمان چربی کبد به صورت قطعی شناسایی نشده است و کبد چرب درمان قطعی ندارد. ولی عوارض منفی این بیماری می تواند با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و درمان های خانگی تا حد زیادی کاهش یابد.

12 درمان کبد چرب به روش خانگی

1. سرکه سیب

سرکه سیب اولین پیشنهاد ما برای درمان خانگی کبد چرب است که دلیل آن خواص سرکه سیب برای کبد چرب است. این ماده غذایی به کاهش تجمع چربی کبد یاری می نماید و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر اینها سرکه سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز یاری می نماید.

خواص سرکه سیب برای کبد چرب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. می توانید به آن عسل هم اضافه کنید. دوبار در روز و پیش از مصرف غذا آن را میل کنید. این کار را برای چند ماه ادامه بدهید.

2. لیموترش

لیموترش ویتامین سی بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی خود به کبد یاری می نماید تا با فراوری آنزیمی به نام گلوتاتیون، اثرات سموم را بر کبد خنثی کند. بنابراین لیموترش با خاصیت سم زدایی اش به عنوان یک درمان خانگی کبد چرب شناخته می گردد و به بهبود کبد چرب یاری می نماید. همچنین ترکیب دیگری که در لیموترش وجود دارد، نارنجین نام دارد و در کاهش التهابات کبدی مؤثر است.

درمان خانگی کبد چرب با استفاده از لیموترش

آب نصف یک لیموترش را در یک لیوان آب بریزید و آن را میل کنید. این کار را دو یا سه بار در روز و به مدت چند هفته تکرار کنید. همچنین می توانید دو تا سه لیموترش را برش بزنید، در ظرف آبی بریزید و آن را در بازه های منظمی میل کنید.

3. گیاه قاصدک

گیاه قاصدک گزینه مناسبی برای درمان کبد چرب است. این گیاه به تجزیه چربی جمع شده در کبد یاری می نماید و عملکرد کبد را بهبود می بخشد و داروی گیاهی برای کبد چرب است. براساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال 2013 به چاپ رسیده است، عصاره برگ قاصدک می تواند در پیشگیری و درمان چاقی مرتبط با کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشد.

درمان خانگی کبد چرب با استفاده از گیاه قاصدک

یک قاشق چای خوری ریشه خشک شده قاصدک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. به مدت 5 تا 10 دقیقه درپوشی روی آن بگذارید. می توانید کمی عسل به آن بیفزایید تا از خواص عسل نیز بهره مند شوید و نوشیدنی تان را خوشمزه تر کنید. روزانه سه فنجان از این نوشیدنی را میل کنید. این کار را به مدت چند هفته ادامه بدهید. همچنین می توانید از برگ قاصدک در سالادها و غذاها بهره ببرید.

اگر در دوران بارداری به سر می برید یا به بیماری دیابت مبتلا هستید، از مصرف این گیاه خودداری کنید.

4. چای سبز

براساس نتایج پژوهشی که در سال 2013 در مجله بین المللی پزشکی مولکولی به چاپ رسید، چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد یاری می نماید و موجب کاهش چربی کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می گردد. علاوه بر اینها چای سبز جزو بهترین خوراکی های چربی سوز است و به کاهش وزن یاری کند.

برای محافظت از کبدتان و اسیر نشدن در دام کبد چرب، روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز میل کنید.

5. زردچوبه

زردچوبه با دارا بودن آنتی اکسیدان های ارزشمند، می تواند درمان خانگی مؤثری برای بیماری کبد چرب باشد. براساس مطالعه ای که در سال 2008 در مجله داروهای چین منتشر شد، زردچوبه می تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب یاری کند. با این حال هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه احتیاج است.

درمان کبد چرب با زردچوبه به دلیل خاصیت آن در بالا بردن قدرت بدن برای هضم چربی است، بنابراین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می نماید. علاوه بر این، زردچوبه به سم زدایی از کبد نیز یاری می نماید.

درمان کبد چرب با زردچوبه

یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در 2 لیوان آب بریزید و بگذارید بجوشد. آن را دوبار در روز بنوشید. این نوشیدنی را به مدت چند هفته مصرف کنید.

  • می توانید نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل و روزی یک بار میل کنید.
  • اگر کپسول یا مکمل های زردچوبه را پیدا کردید، می توانید آنها را نیز با نظر پزشک تان مصرف کنید.

6. شیرین بیان

می توانید از شیرین بیان برای درمان بیماری های کبد، خصوصا کبد چرب غیرالکلی بهره ببرید. براساس تحقیقات انجام شده، عصاره ی ریشه شیرین بیان در کاهش فعالیت آنزیم های ترانس آمیناز (شامل آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیرالکلی مؤثر است. همچنین شیرین بیان از آثار منفی فلزات سنگین و سموم بر کبد جلوگیری می نماید.

شیرین بیان از راه های درمان کبد چرب

  • نصف قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان آب داغ بیفزایید. روی آن درپوشی بگذارید و اجازه بدهید به مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. سپس کمی عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را دوبار در روز میل کنید.
  • می توانید یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با دو قاشق چای خوری عسل ترکیب و روزی یک بار آن را میل کنید. این کار را به مدت چند هفته تکرار کنید.
  • قبل از مصرف مکمل های شیرین بیان، بهتر است با پزشک تان مشورت کنید چون ممکن است برخی از این مکمل ها با داروهای فشار خون، دیابت و داروهای کورتیکواستروئید تداخل دارویی داشته باشند.

7. پاپایا

براساس آیورودا (علمی باستانی در هندوستان که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می گردد) میوه و دانه ی پاپایا یکی از راه های درمان کبد چرب است. همچنین پاپایا در چربی سوزی نیز مؤثر است. چربی موجود در غذا نقش مهمی در بروز بیماری کبد چرب دارد.

درمان خانگی کبد چرب با استفاده از پاپایا

5 یا 6 دانه ی خشک پاپایا را آسیاب کنید. پودر حاصل را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه ترکیب و دوبار در روز میل کنید. این کار را به مدت یک ماه ادامه بدهید.

  • روزی یک برش از پاپایای رسیده را به همراه عسل میل کنید.
  • پاپایای خام را در سوپ و سالادتان بریزید و مصرف کنید.

8. سبزیجات خام

براساس مطالعه ای که در European Journal of Medicinal Chemistry به چاپ رسید، ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات، میوه ها و گیاهان برای درمان کبد چرب مفیدند و داروی گیاهی برای کبد چرب هستند. بنابراین افزودن این مواد به رژیم غذایی بسیار لازم است.

یک راه مناسب برای بهره مندی از خواص سبزیجات، دریافت آب آنهاست. با این کار می توانید تا حد زیادی آسیب های واردشده به کبد را جبران کنید. مصرف آبِ سبزیجات، هضم و جذب آنها را آسان تر می نماید. سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، چغندر و کرفس در سم زدایی کبد مؤثرند.

9. ریشه زنجبیل

خوراکی هایی که فیبر بالایی دارند، به سلامتی دستگاه گوارش، جلوگیری از بیماری های گوارشی و تسریع سم زدایی از بدن یاری می نمایند. به عنوان مثال ریشه زنجبیل برای دستگاه گوارش مفید است. با جوشاندن برش های زنجبیل در چای سبز یا آب، می توانید چای زنجبیل درست کنید. همچنین می توانید زنجبیل را به غذاهایی مانند سوپ بیفزایید و از خواص آن بهره مند شوید.

10. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین به خاطر داشتنِ پتاسیم بالا، برای تصفیه کبد مفید است. یک سیب زمینی شیرین نزدیک به 700 میلی گرم پتاسیم و مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین D و ویتامین B6 دارد. علاوه بر آن منیزیم و آهن نیز در سیب زمینی شیرین به وفور یافت می گردد. سیب زمینی شیرین طعم دل پذیری دارد و قند موجود در آن به آهستگی وارد جریان خون می گردد. بنابراین باعث جهش ناگهانی قند خون نمی گردد. غذاهای خوشمزه زیادی را می توان به یاری سیب زمینی شیرین درست کرد.

11. موز برای کبد چرب

وجود 470 میلی گرم پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه ای مفید برای تصفیه کبد تبدیل نموده است. مصرف موز به هضم مواد غذایی یاری می نماید و فلزات سنگین و سموم را از بدن می زداید و موجب می گردد موز برای کبد چرب مفید باشد.

12. خار مریم

خار مریم (ماری تیغال) با خاصیت سم زدایی بالای خود به بازسازی سلول ها و حفظ سلامت کبد یاری می نماید به همین دلیل به عنوان درمان چربی کبد شناخته می گردد. براساس مطالعه ای که در مجله علوم و بیماری های گوارشی به چاپ رسید، خار مریم می تواند میزان مرگ ومیر افرادی را که از نارسایی کبد رنج می برند، کاهش بدهد. خار مریم می تواند تأثیرات منفی مصرف الکل، آفات موجود در غذاها، فلزات سنگین در آبِ آشامیدنی، آلودگی هوا و حتی سموم را خنثی کند.

براساس نتایج مطالعاتی که در سال 2010 به چاپ رسید، خار مریم می تواند در درمان کبد چرب الکلی، هپاتیت ویروسی حاد و مزمن و بیماری های مزمن کبدی ناشی از سموم مؤثر باشد.

غذاهایی که مانع درمان کبد چرب می شوند

1. الکل

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، به هیچ وجه الکل مصرف نکنید. کبد چرب نمی تواند با سرعت کافی الکل را تجزیه کند. براساس تحقیقات انجام شده، علت بروز کبد چرب در افراد الکلی تنها به خاطر سوء مصرف الکل نیست، الکل موجب بروز التهاب و ایجاد سم در بدن می گردد. حتی اگر به کبد چرب غیرالکلی هم مبتلا هستید، بهترین کار این است که از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.

2. غذاهای سرشار از کربوهیدرات

از مصرف غذاهایی مانند نان، برنج و ذرت تا حد امکان خودداری کنید. تا جایی که می توانید مصرف نان هایی را که از آرد سفید تهیه شده اند، کاهش بدهید. مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده (مانند آردهای سفید که فیبر و مواد مغذی آنها جدا شده است) باعث افزایش سطح انسولین خون می گردد. حساسیت به انسولین خود یک عامل کلیدی در بروز کبد چرب است.

از مصرف محصولات تهیه شده از غلات کاملی که بر روی برچسب شان عبارت غنی شده نوشته شده است، خودداری کنید. اگر گاهی هوس خوردن نان به سرتان زد، نان تازه بخرید. اگر قصد مصرف برنج هم داشتید، برنج قهوه ای گزینه بهتری نسبت به برنج سفید است.

3. نوشیدنی های پُر از شکر

نوشابه های گازدار، نوشابه های انرژی زا و بسیاری از آبمیوه ها سرشار از شکر و شیرین نماینده های مصنوعی اند. این شکر وارد شده به بدن می تواند منجر به بروز کبد چرب گردد. بدن تان نمی تواند شکر موجود در یک قوطی نوشابه (که محتوی 10 قاشق چای خوری شکر است) را تجزیه کند و این امر بر روی کبدتان تأثیر منفی می گذارد.

براساس تحقیقات دانشگاه پزشکی آتلانتا شکر (به خصوص فروکتوز) می تواند باعث بروز و پیشرفت کبد چرب غیرالکلی گردد. بین شکر و افزایش چاقی، چربی خون و مقاومت به انسولین رابطه مستقیمی وجود دارد.

4. غذاهای فرآوری شده

روغن های هیدروژنه، شکر تصفیه شده، غذاهای حاضری و سوسیس و کالباس برای بدن تان سمی هستند. نیترات و نیتریت که در بسیاری از این غذاها از جمله سوسیس و کالباس یافت می شوند، ارتباط مستقیمی با بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان دارند. شربت ذرت با فروکتوز بالا که در غذاهای فرآوری شده یافت می گردد، از مهم ترین عوامل بروز کبد چرب است و برای بهبود این بیماری، باید مصرف این گونه غذاها را متوقف کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1257

به "درمان خانگی کبد چرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان خانگی کبد چرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید