درباره فک رهن سند و طرح رها بانک مسکن بیشتر بدانید

به گزارش تایمر سرگرمی، اگر برای گرفتن وام مسکن، سند ملکتان در رهن بانک است، تنها پس از تمام شدن اقساط می توانید سند را آزاد یا اصطلاحا فک رهن کنید. در این مطلب بیشتر درباره فک رهن سند و راهکارهای انجام این کار صحبت می کنیم.

درباره فک رهن سند و طرح رها بانک مسکن بیشتر بدانید

یکی از روش هایی که می توانید بازپرداخت وام دریافتی از بانک را تضمین کنید، گرو گذاشتن سند ملکی است. معمولا از این روش برای دریافت تسهیلات کلان با مبالغ بالا استفاده می گردد. اما همان طور که در مطلب وام مسکن اشاره کردیم، سند ملک خریداری شده تا خاتمه اقساط در رهن بانک مسکن می ماند.

امروز می خواهیم درباره این صحبت کنیم که چطور می توانید سندتان را آزاد کنید و آیا روشی وجود دارد که بتوانید این کار را سریع تر انجام دهید.

فک رهن سند چیست؟

احتمالا شما هم عبارت فک رهن به گوشتان خورده است. بهتر است همین ابتدای مطلب درباره معنی این عبارت صحبت کنیم. به طور کلی فک کردن به معنای آزاد کردن و رهاسازی است. در خصوص سند هم این معنی صدق می نماید و فک رهن سند یعنی آزاد کردن سند ملکی که در رهن بانک یا هر جای دیگر است. درواقع اگر به عنوان وثیقه، سندی را گرو گذاشته باشید می توانید آن را آزاد کنید.

با این توضیحات، برای فک رهن سند باید یکی از موارد زیر انجام گردد:

  • پرداخت دین و آزاد کردن سند
  • کسی که سند نزد او به رهن گذاشته شده است از ضمانت چشم پوشی کند.
  • کسی که سند نزد او به رهن گذاشته شده است، همه بدهی را ببخشد.
  • از بین رفتن اقتصادی که در رهن است.

نحوه فک رهن سند

اینکه بخواهید سندتان آزاد گردد یک خواسته طبیعی است. اما بهتر می دانید که وقتی سند در رهن است و آن را به عنوان وثیقه ارائه نموده اید، فقط زمانی می توان فک رهن کنید که بدهی را کامل بپردازید.

البته روش های دیگری هم وجود دارد که هر زمان عجله داشتید، بتوانید سندتان را زودتر آزاد کنید. همان طور که گفتیم ممکن است سند شما برای دریافت وام مسکن یا هر بدهی دیگری در رهن باشد. اگر طرف حسابتان بانک است، می توانید معادل 110 درصد از بدهی ای که دارید در بانک مورد نظر سپرده گذاری کنید تا سندتان آزاد گردد.

یکی از درخواست هایی که در این زمینه وجود دارد مربوط به فک رهن سند در بانک مسکن است. برای این کار می توانید از طرحی به نام رها بهره ببرید که در ادامه آن را توضیح می دهیم.

  • بیشتر بخوانید: شرایط وام مسکن همه بانک ها در سال 1400

فک رهن سند با طرح رها بانک مسکن

همان طور که اشاره کردیم بانک مسکن طرح به نام رها دارد که می توانید زودتر از موعد سندتان را آزاد کنید. یادتان باشد این طرح برای افرادی است که حداکثر 60 قسط (5 سال) از اقساط آنها به جای مانده باشد. در صفحه این طرح آمده است:

فک رهن از وثیقه ملکی گیرندگان تسهیلات فروش اقساطی مسکن و بعلاوه تسهیلات جعاله صرفاً در قبال افتتاح و انسداد سپرده های سرمایه گذاری رها به توضیح زیر امکان پذیر است:

طرح رها 2:

  • سپرده سرمایه گذاری بلندمدت یک ساله طرح رها (2): این سپرده با حداقل موجودی به اندازه 130 درصد مانده بدهی حین الفسخ، با نرخ سود علی الحساب 16% است.
  • سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی، طرح رها (2): این سپرده با حداقل موجودی به اندازه 130 درصد مانده بدهی حین الفسخ تسهیلات، با نرخ سود علی الحساب 11% است.

طرح رها 1:

  • سپرده سرمایه گذاری بلندمدت یک ساله، طرح رها (1): این سپرده با حداقل موجودی به اندازه 110 درصد مانده بدهی حین الفسخ تسهیلات، با نرخ سود علی الحساب 15% است.
  • سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی، طرح رها (1): این سپرده با حداقل موجودی به اندازه 110 درصد مانده بدهی حین الفسخ تسهیلات، با نرخ سود علی الحساب 10% است.
    • توضیح 1: این مبالغ تا خاتمه مدت قرارداد (آخرین قسط) مسدود است.
    • توضیح 2: نرخ سود سپرده ها مطابق سایر سپرده های مدت دار در هنگام تمدید با نرخ آن موقع تمدید خواهد شد.
  • مطلب مرتبط: با قوانین و مسائل حقوقی املاک در فروش و اجاره آشنا شوید

مزایا و معایب طرح رها بانک مسکن

مدیران بانک مسکن و برخی از کارشناسان معتقدند به یاری طرح رها، فرد وام گیرنده می تواند زودتر سند ملکشان را آزاد نمایند. این در حالی است که همچنان به صورت ماهیانه اقساط خودشان را می پردازند و مجبور نیستند یک جا اقساط وام را تسویه نمایند.

اما برخی دیگر از کارشناسان و مشاوران املاک می گویند این طرح یاری زیادی به بازار مسکن نمی نماید. در واقع بر این باورند که چنین طرح هایی خیلی راه گشا نیست، ضمن اینکه فرد وام گیرنده اگر می توانست این مبلغی که بانک گفته سپرده گذاری کند، قطعا اقساط وام را تسویه می کرد.

آگهی های املاک دارای وام تهران در خبرنگاران

جمع بندی

وقتی سندی را برای وثیقه ارائه می کنید، در اصل این سند در رهن قرار می گیرد. اگر بخواهید سندتان را آزاد کنید باید بدهی را بپردازید یا شخصی که طرف حساب شماست از طلبش صرف نظر کند. معمولا سند برای وام های بانکی به ویژه وام مسکن در رهن قرار می گیرد که برای آزاد کردن آن باید فک رهن سند انجام دهید.

در این مطلب درباره فک رهن سند و روش هایی صحبت کردیم که بتوانید پیش از خاتمه اقساط، سندتان را آزاد کنید. این طرح در بانک مسکن به نام طرح رها معرفی شده است که از جزئیات آن گفتیم.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2080

به "درباره فک رهن سند و طرح رها بانک مسکن بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره فک رهن سند و طرح رها بانک مسکن بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید