8 ترفند عالی برای تمیز کردن اتاق کودک (مخصوص خانه تکانی عید)

به گزارش تایمر سرگرمی، بهار نزدیک است و وقت خانه تکانی رسیده است. تمیز کردن گوشه و کنار خانه کار سختی نیست اما وقتی نوبت به تمیز کردن اتاق کودک می رسد موضوع کمی فرق می نماید. بچه ها شما عادت های مختلفی دارند که معمولا مرتب و منظم بودن در میانشان به چشم نمی خورد.

8 ترفند عالی برای تمیز کردن اتاق کودک (مخصوص خانه تکانی عید)

در این مطلب از خبرنگاران مگ قرار است ترفندهایی برای تمیز کردن اتاق کودک یاد بگیرید که نه تنها می توانید با آن ها خانه تکانی کنید، بلکه می توانید تمیز و منظم بودن را برای فرزندتان به یک عادت تبدیل کنید.

آنچه می خوانید:

8 ترفند برای تمیز کردن اتاق کودک

چند پیشنهاد دیگر برای تمیز کردن اتاق کودک

8 ترفند برای تمیز کردن اتاق کودک

وقتی کودک شما یاد بگیرد که چگونه اتاق خود را به روشی صحیح تمیز کند، متوجه می گردد که فضای بیشتری در اتاق دارد و از حضور در آن لذت می برد. بعلاوه آرامشی که در اتاق جاری می گردد می تواند باعث تمرکز بهتر و بیشتر او برای انجام تکالیف گردد.

در این بخش 8 ترفند برای تمیز کردن اتاق کودک و سامان دهی به وسایل داخل آن را می خوانید.

1. همه لباس ها را کنار بگذارید

هر لباسی که به گوشه و کنار اتاق پرتاب شده است، روی صندلی انبار شده یا کثیف است را جمع کنید. لباس های تمیز را روی چوب لباسی آویزان کنید و آن هایی که قرار است در کشوها قرار بگیرند، تا زده و در کشو بگذارید. لباس های و جوراب های کثیف را هم در سبد لباس چرک بگذارید تا بعدا بشویید.

از بچه ها تان بخواهید برای انجام این کارها یاری تان نمایند و لباس هایی که برایشان کوچک شده یا دیگر به آن احتیاجی ندارند را هم جدا نمایند. به آن ها بگویید که قرار است این لباس ها را به خیریه اهدا کنید تا با اصول این کار هم آشنا گردد.

2. تخت را مرتب کنید

اگر ملافه ها تمیز نیستند آن ها را با یاری فرزندتان از روی تخت جمع کنید و در ماشین لباسشویی قرار دهید. حالا ملافه های تمیز را با هم روی تخت بکشید. مرتب کردن تخت را در حین تعویض ملافه و روبالشی به فرزندتان آموزش دهید و از او بخواهید صبح ها بعد از بیدار شدن، تخت خواب خود را مرتب کند.

3. اتاق را با هم مرتب کنید

تمام اسباب بازی هایی که روی زمین پخش شده را با هم جمع کنید و در جعبه و سبد مخصوص خود قرار دهید. ظرف های کثیف، کتاب ها و هر چیز دیگری که در اتاق روی هم انبار شده اند را هم جمع کنید و هر کدام را در محل مخصوص خود قرار دهید. اگر برخی از وسایل محل مخصوص ندارند برایشان مکانی خاص بسازید.

مثلا یک جعبه مقوایی میانه را به اسباب بازی ها اختصاص دهید و از فرزندتان بخواهید بعد از مرتب شدن اتاق، آن را به هر شکلی که دوست دارد رنگ آمیزی و نقاشی کند. اسباب بازی های کثیف را هم جدا کنید تا بعدا بتوانید آن ها را بشویید.

4. تمام سطوح را تمیز کنید

تنها چیزی که برای این کار احتیاج دارید کمی آب گرم، مایع ظرفشویی و یک پارچه پنبه ای است. خاک روی سطوح و وسایل را بگیرید، سپس پارچه را به مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی آغشته کنید و روی سطوح بکشید تا تمام لکه ها پاک شوند.

طاقچه ها، شلف ها، قفسه های کتاب، دستگیره ها، کلید و پریزها، کامپیوتر و هر جایی که گردوغبار می نشیند را پاک کنید. شیشه ها و آینه ها را هم با یک اسپری شیشه پاک کن و پارچه نرم پنبه ای تمیز کنید.

5. جارو بکشید

فرش، مبلمان و هر چیزی که روی آن خرده ریز و خاک جمع می گردد را با جارو رقی تمیز کنید. بهتر است ماهی یک بار جارو برقی اساسی بکشید و این کار را به یک عادت تبدیل کنید.

6. زیر و روی همه چیز را تمیز کنید

حالا که همه چیز جمع وجور شده و گردوغبار هم تمیز شده است، نوبت جارو برقی است. اگر کف زمین از چوب سخت یا کف پوش است با یک جاروی عادی می توانید آن را تمیز کنید و سپس با یک دستمال حوله ای و محلولی که برای گردگیری استفاده کردید، لکه های روی زمین را پاک کنید.

اگر کف اتاق را با موکت، فرش یا هر کف پوش نرم دیگری پوشانده اید از جاروبرقی برای تمیز کردن آن بهره ببرید. اگر روی موکت یا فرش لکه هایی ایجاد شده است با یاری کمی شامپو فرش، یا همان محلولی که برای گردگیری استفاده کردید، تمیز کنید.

وقتی کف اتاق را جارو می زنید زیر تخت، صندلی و میز را هم جارو بزنید. حتی می توانید کمد و کتابخانه را هم جابه جا کنید و پشت و زیر آن را حسابی جارو بزنید تا تمام آلودگی ها و غبارها از آنجا هم پاک گردد.

بهتر است جارو زدن اتاق را به یک عادت هر روزه تبدیل کنید تا همواره تمیز باشد. از بچه ها تان بخواهید هر روز اتاق را مرتب نمایند، جارو بکشند و گردگیری نمایند تا هیچ لکه و آلودگی ای در اتاق باقی نماند.

7. تمیز کردن را به یک تفریح تبدیل کنید

تمیز کردن اتاق کمی سخت و نگران نماینده به نظر می رسد. راه هایی وجود دارد که می توانید این کار را برای بچه ها تان به یک فعالیت لذت بخش و سرگرم نماینده تبدیل کنید. با استفاده از این راهکارها می توانید بچه ها را تشویق کنید که تمام ریخت وپاش ها را جمع نمایند، سطوح را تمیز نمایند و لباس هایشان را سر جایش بگذارند.

موسیقی: گوش دادن به موسیقی همواره سرگرم نماینده است و باعث لذت بردن ما از انجام هر کاری می گردد. یک فهرست از موسیقی های مورد علاقه بچه ها تان تهیه کنید تا در زمان تمیزکاری به آن گوش دهند. حتی می توانید در حین انجام کار کمی هم با موسیقی برقصید تا هیجان و شادی با تمیزکاری ترکیب گردد.

حلقه بازی: برای جدا کردن لباس های کثیف و دور ریختن زباله ها یک بازی اجرا کنید. چند سبد یا حلقه را کنار هم بگذارید و هر کدام را به یک چیز اختصاص دهید. بعد از بچه ها تان بخواهید هر چیزی را در حلقه مورد نظر پرتاب کند. هر کسی دقیق تر پرتاب کند یک امتیاز می گیرد. فقط توجه داشته باشید که وسایل شکستنی را پرتاب ننمایند.

استراحت کنید: زمان های استراحتی را در بین تمیزکاری معین کنید و در آن با بچه ها یک میان وعده خوشمزه بخورید، کمی بازی های پرجنب وجوش انجام دهید یا یک مرحله بازی کامپیوتری انجام دهید.

نقشه گنج: در برخی از مکان های اتاق جوایزی مثل اسکناس و تنقلات پنهان کنید تا بچه ها در حین تمیزکاری آن ها را پیدا نمایند. حالا می دانید که آن ها برای پیدا کردن گنج های پنهان شده اتاق را به برترین و دقیق ترین شکل تمیز می نمایند.

8. به بچه ها انگیزه بدهید

تشویق و ایجاد انگیزه مهم ترین عنصر برای ادامه دار بودن مرتب کردن اتاق به وسیله بچه ها است. گاهی برای تمیز شدن اتاق به آن ها جایزه بدهید. حتی می توانید هر هفته ای که بچه ها اتاقشان را خوب مرتب و تمیز کردند کمی پول تو جیبی بیشتری بدهید.

چند پیشنهاد دیگر برای تمیز کردن اتاق کودک

برای بچه ها شرح بدهید که چرا باید اتاقشان را مرتب نمایند و چرا خانه تکانی یک کار مهم است. اجازه دهید مسئولیت اتاقشان را بر عهده بگیرند و به فضایی که ایجاد می نمایند افتخار نمایند. بعلاوه برای آن ها مشوق هایی معین کنید تا انگیزه بیشتری برای انجام آن داشته باشند.

مثلا یک جدول امتیازبندی درست کنید و برای هر کار یک امتیاز معین کنید. در سرانجام هر روز امتیازهای تمیزکاری آن روز را جمع کنید. امتیازات را در یک فایل اکسل بنویسید و یک نمودار آنلاین درست کنید. یا اینکه یک نمودار روی یک مقوا بکشید و روی دیوار بچسبانید تا هر روز امتیاز تازه روی نمودار اضافه گردد.

در سرانجام هر هفته و ماه نمودار را آنالیز کنید، اگر شرایط آن خوب بود به آن ها پاداش دهید. اگر شرایط خوب نبود با هم آنالیز کنید که چه دلایلی باعث نامطلوب بودن نمودار شده است. سپس با هم در پی راهکار بگردید تا بتوانند اتاق را بهتر تمیز نمایند.

در بازه های زمانی از پیش معین شده هم براساس شرایط نمودار به آن ها جایزه یا امتیازات خاصی، مثل چند ساعت بازی کامپیوتری اضافه تر، به آن ها بدهید.

یک سطل وسایل تمیزکاری مخصوص اتاق کودک داشته باشید و همه وسایل لازم را در آن قرار دهید. سطل را در محلی نزدیک اتاق کودک قرار دهید تا در دسترس آن ها باشد. با انجام این کار احساس خاص بودن فعالیت تمیزکاری را به آن ها منتقل می کنید و از داشتن وسایلی مخصوص احساس بهتری خواهند داشت.

مرور کلی

در این مطلب 8 ترفند کاربردی برای تمیز کردن اتاق کودک با یاری خودشان و بعلاوه خانه تکانی عید را خواندید. با اجرای این ترفندها خواهید دید که بچه ها چقدر از خانه تکانی لذت می برند. با ادامه اجرای این ترفندها، می توانید تمیز و مرتب بودن را به یک عادت برای بچه ها تان تبدیل کنید.

منبع: maidbright

پاسخ به چند پرسش پرتکرار

آیا برای تمیز کردن اتاق خواب نوجوانان هم می توانیم از این ترفندها استفاده کنیم؟

بله، با کمی تغییر می توانید همین روش را برای تشویق آن ها به تمیز و منظم کردن اتاق بهره ببرید. مثلا به جای کشیدن نقشه گنج برای آن ها یا اجرای بازی حلقه ها، می توانید با یک پلنر به آن ها برنامه ریزی یاد بدهید و بگویید با به سرانجام رساندن هر بخش می تواند جایزه ای از شما دریافت کند. این جایزه هم می تواند چیزهایی مثل پول، اجازه حضور در جایی خاص یا حتی یک بسته اینترنت باشد.

با این ترفندها می توانیم کودکمان را به تمیز کردن اتاق عادت دهیم؟

اگر تمام بندها را با دقت اجرا کنید و در کنترل آن ها برای تمیزکاری زیاده روی نکنید قطعا می توانیم بعد از مدت کوتاهی، تمیز کردن اتاق را به یک عادت مجذوب کننده برای کودکتان تبدیل کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 اسفند 1401 بروزرسانی: 14 اسفند 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2192

به "8 ترفند عالی برای تمیز کردن اتاق کودک (مخصوص خانه تکانی عید)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ترفند عالی برای تمیز کردن اتاق کودک (مخصوص خانه تکانی عید)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید