گیاه خواری یا گوشت خواری؟

به گزارش تایمر سرگرمی، خبرنگاران/خراسان جنوبی یک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی گفت: افرادی که نگران سرطان هستند، می توانند مصرف گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده را کاهش دهند، تا زمانی که دستورالعمل های به روز شده که اختصاصا مربوط به سرطان باشد تکمیل شوند.

گیاه خواری یا گوشت خواری؟

احمدرضا سبزاری در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: قوی ترین شواهد برای ارتباط با خوردن گوشت قرمز و ابتلا به سرطان کولورکتال است (البته شواهد محدود است)؛ شواهدی مبنی بر ارتباط با سرطان پانکراس و سرطان پروستات وجود دارد.

وی اضافه کرد: گروه کاری IARC نتیجه گرفت که خوردن گوشت فرآوری شده موجب سرطان کولورکتال می گردد، ارتباط با ایجاد سرطان معده نیز دیده شده، اما شواهد در خصوص آن قطعی نیست.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی گفت: بر اساس آخرین برآوردهای پروژه بار دنیای بیماری ها که یک سازمان تحقیقاتی مستقل دانشگاهی است، حدود 34000 مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر دنیا به علت رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای گوشت فرآوری شده است.

سبزاری ادامه داد: خوردن گوشت قرمز هنوز به عنوان یک علت سرطان ثابت نشده است؛ با این حال، اگر ارتباطات گزارش شده به علت اثبات شده باشد، پروژه بار دنیای بیماری ها تخمین زده است که رژیم های غذایی با گوشت قرمز بالا می تواند 50 هزار مرگ ناشی از سرطان در سراسر دنیا را به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: این تعداد در مقابل حدود 1 میلیون مرگ و میر سالانه ناشی از سرطان به علت مصرف دخانیات در دنیا، 600 هزار نفر در سال به علت مصرف الکل و بیش از 200 هزار نفر در سال به علت آلودگی هوا واقع شده است.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی گفت: مصرف گوشت فرآوری شده با افزایش کمی خطر ابتلا به سرطان در مطالعات مورد آنالیز نهاده شد؛ در این مطالعات، خطر به طور کلی با میزان مصرف گوشت افزایش می یابد.

سبزاری ادامه داد: تجزیه و تحلیل داده ها از 10 مطالعه برآورد شده است که خورده شدن روزانه هر 50 گرم از گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در حدود 18 درصد افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: تعیین خطر ابتلا به سرطان مربوط به مصرف گوشت قرمز بسیار سخت است چراکه شواهد مبنی بر اینکه گوشت قرمز سرطان را ایجاد می نماید قوی نیست؛ با این حال، اگر ارتباط گوشت قرمز و سرطان کولورکتال ثابت گردد، داده های مشابه نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال برای هر100 گرم از گوشت قرمز که روزانه خورده می گردد، 17 درصد افزایش می یابد.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه خوردن گوشت دارای مزایای سلامتی است، اضافه کرد: در بسیاری از موارد بهداشتی مردم را به محدود کردن مصرف گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز که به افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی، دیابت و سایر بیماری ها مرتبط هستند، توصیه می نمایند.

سبزاری ادامه داد: خطر ابتلا به سرطان با میزان مصرف گوشت افزایش می یابد، اما داده های موجود برای ارزیابی نتیجه ای در خصوص اینکه آیا سطح ایمن وجود دارد، نمی تواند پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: گوشت شامل اجزای متعددی مانند آهن است، گوشت همچنین می تواند حاوی مواد شیمیایی باشد که در طی پردازش گوشت یا پخت و پز شکل می گیرد؛ به عنوان مثال، مواد شیمیایی سرطان زا که در طی پردازش گوشت تشکیل می شوند شامل ترکیبات نیتروز و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای هستند.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی توضیح داد: پخت و پز گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده آمین های معطر هتروسیکلیک و سایر مواد شیمیایی مانند هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای را تولید می نماید که در سایر مواد غذایی و در آلودگی هوا نیز یافت می گردد.

سبزاری گفت: برخی از این مواد شیمیایی شناخته شده احتمالا سرطان زا هستند، اما علی رغم این اطلاعات هنوز تعیین نیست که چگونه خطر سرطان توسط گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: میزان خطر مشابه برای یک بخش گوشت(که به طور متوسط برای گوشت فرآوری شده کمتر از گوشت قرمز است) وجود دارد؛ با این حال، مصرف گوشت قرمز به عنوان یک علت سرطان ثابت نشده است.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی توضیح داد: IARC یک سازمان تحقیقاتی است که شواهد موجود در خصوص علل سرطان را ارزیابی می نماید، اما توصیه های بهداشتی را به طور مستقیم انجام نمی دهد؛ دولت ها و WHO مسئول ایجاد دستورالعمل های تغذیه هستند.

سبزاری اضافه کرد: ارزیابی توسط IARC توصیه سال 2002 سازمان بهداشت دنیای را تقویت می نماید که افرادی که گوشت می خورند باید مصرف گوشت های فرآوری شده را کاهش دهند تا خطر سرطان کولورکتال کاهش یابد.

وی ادامه داد: برخی از دستورالعمل های رژیم های غذایی نیز توصیه می نمایند که مصرف گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده محدود گردد، اما این تمرکز عمدتا بر کاهش مصرف چربی و سدیم است که عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی و چاقی هستند.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی توضیح داد: افرادی که نگران سرطان هستند، می توانند مصرف گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده را کاهش دهند، تا زمانی که دستورالعمل های به روز شده که اختصاصا مربوط به سرطان باشد تکمیل شوند.

سبزاری با اشاره به اینکه خطرات سرطان مرتبط با مصرف مرغ و ماهی مورد ارزیابی قرار نگرفته است، اضافه کرد: رژیم های غذایی شامل گوشت و رژیم های غذایی گیاهخواری دارای مزایا و معایب مختلفی برای سلامتی هستند؛ با این حال، این ارزیابی مستقیما خطرات سلامتی را در گیاهخواران و افرادی که گوشت مصرف می نمایند مقایسه نمی نماید. این نوع مقایسه سخت است چرا که این گروه ها می توانند به غیر از مصرف گوشت از جهات مختلفی متفاوت باشند.

وی اضافه کرد: چندین مطالعه خطرات ابتلا به سرطان مربوط به انواع مختلف گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوشت خوک و انواع مختلف گوشت تولید شده مانند ژامبون و هات داگ را مورد آنالیز قرار داده اند؛ با این حال، اطلاعات کافی برای گفتن این که آیا خطرسرطان برای هر نوع خاص از گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده بیشتر یا کمتر است وجود ندارد.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی توضیح داد: روش های مختلف نگهداری می تواند منجر به تشکیل مواد سرطان زا (به عنوان مثال ترکیبات N-nitroso) گردد، اما این که به چه میزان در خطر سرطان نقش دارند، ناشناخته است.

سبزاری گفت: IARC یک سازمان تحقیقاتی است که شواهد موجود در خصوص علل سرطان را ارزیابی می نماید، اما توصیه های بهداشتی را در این زمینه انجام نمی دهد؛ با این حال، مطالب IARC اغلب به عنوان پایه ای برای ایجاد سیاست ها، دستورالعمل ها و توصیه های ملی و بین المللی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان استفاده می گردد.

وی یادآور شد: دولت ها می توانند این اطلاعات جدید را درمورد خطرات سرطانی گوشت فرآوری شده با توجه به خطرات و مزایای سلامتی دیگر در بروز رسانی توصیه های تغذیه ای، به کار بندند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1264

به "گیاه خواری یا گوشت خواری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه خواری یا گوشت خواری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید