گُلابی ، میوه ای دوست داشتنی

به گزارش تایمر سرگرمی، بیشتر خانم ها ی نگران تناسب اندام از نام این میوه به یاد فرم تجمع چربی در بدن خانم ها می افتند. گلابی برای معالجه امراض سینه یک میوه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و اگر گلابی کمی گس باشد برای سینه بهتر است. میوه گلابی معمولا عمر انباری کوتاهی دارد به همین علت باید قبل از رسیدن کامل برداشت گردد تا بتوان آن را به راحتی به بازار رساند.

گُلابی ، میوه ای دوست داشتنی

گُلابی ، میوه ای دوست داشتنی

بیشتر خانم ها ی نگران تناسب اندام از نام این میوه به یاد فرم تجمع چربی در بدن خانم ها می افتند. این میوه شیرین و آبدار با گونه ها ی متفاوت با رنگ ها ی متنوع از جمله میوه ها یی است که هواداران زیادی دارد. از نظر شکل ظاهری گلابی معمولی یا گلابی اروپایی میوه ای آبدار با دانه های سنگی دارد و اغلب فرمی کشیده دارد. اما انواع دیگری از گلابی وجود دارند که به گلابی آسیایی معروفند و شکل آنها شبیه سیب است . در ایران گونه ها یی از این گیاه در جنگل های شمالی، دامنه ها ی البرز، ارتفاعات کرج، چالوس، آذربایجان به ویژه اطراف ارومیه و نواحی مرکزی و پایین ارتفاعات بختیاری جنوب و فارس وجود داردکه گونه خوراکی آن به نامهای محلی گلابی ، امرود و... شناخته می گردد.

اولین گونه ها ی گلابی به صورت وحشی و سال ها پیش از میلاد در آسیا و اروپا روییده است. بنابراین مردم این قاره ها آن را از آنجا به سایر قاره ها برده اند. گلابی انواع و اقسام کوچک ، بزرگ ، سبز و زرد و گلگون و مخروطی و ته گرد دارد. یک نوع گلابی ترش و بقیه شیرین یا گس هستند. گلابی یک نوع جنگلی دارد که در کهکیلویه زیاد است و تخم زیادی دارد و میوه آن قابل استفاده نیست فقط تخم آن را به نام انجوجک می فروشند و برای اینکار میوه را در زیر خاک می نمایند و پس از آنکه که پوسید تخم های آن را بیرون آورده و پس از شستن خام یا بو داده می فروشند. در گیلان یک نوع گرد گلابی به نام خج معروف است که به علت سفتی قابل خوردن نیست، ولی با آن برترین مربا را می توان تهیه کرد.

ارزش غذایی

با توجه به محتوای بالای فیبر گلابی می توان از آن به اسم ملین استفاده کرد. به علاوه چنانچه می دانید فیبر یکی از عوامل تغذیه ای است که در حفظ سلامت بدن به خصوص دستگاه گوارش نقش مهمی ایفا می نماید.

گلابی حاوی ریزمغذهایی چون فلوئور، سلنیوم، کرم و بور است که برای سلامتی و تامین ریزمغذی ها ی بدن بسیار مفید است.

گلابی دارای دانه ها ی بسیار ریزی است که خصوصا نزدیک هسته آن زیاد است. این دانه ها از جنس سلولزاست و در دستگاه گوارش هضم نمی گردد. از این رو با عبور از دستگاه گوارش، معده و روده را پاک می نماید و کلیه مواد زاید به جامانده در شکم را دفع می نماید.

گلابی برای غدد داخلی بدن بسیار مفید است. تانن و پتاسیم آن، اسیداوریک را به هر مقدار که باشد حل می نماید. به همین جهت افراد مبتلا به نقرس، آرتروز و رماتیسم می توانند از آن بهره زیادی ببرند.

گلابی برای معالجه امراض سینه یک میوه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و اگر گلابی کمی گس باشد برای سینه بهتر است.

گلابی به علت دارابودن آرسنیک رعشه را درمان می نماید.

ماده مهم دیگری که در گلابی موجود است عنصر بور است که با افزایش جذب کلسیم، از بروز پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه جلوگیری می نماید.

فیبر موجود در گلابی لینین است که غیر قابل حل بوده و برای کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر است.

گلابی در طب سنتی

هواداران طب سنتی معتقدند گلابی سنگ مجاری ادرار را دفع می نماید. آرام بخش و تب بر است. در رفع عفونت مجرای ادرار موثر است. مقوی بدن است. تشنگی را رفع می نماید. سوزش مثانه و مجرای ادرار را رفع می نماید. برای دفع سموم بدن بسیار موثر است.

شیره گلابی خاصیت مدر، تصفیه نماینده خون، دفع نماینده اسید اوریک و تامین نماینده عناصر معدنی مورد احتیاج بدن دارد. مصرف آن در بیماری های مختلف مانند انواع کم خونی ها، خستگی عمومی و بیماری سل اثرات مفیدی دارد.

خرید و نگهداری

میوه گلابی معمولا عمر انباری کوتاهی دارد به همین علت باید قبل از رسیدن کامل برداشت گردد تا بتوان آن را به راحتی به بازار رساند. به منظور حفظ گلابی های اروپایی به صورت یکدست و با برترین کیفیت، باید آنها را پس از رشد کامل اما قبل از رسیدن، از درخت چید. اغلب میوه ها یی که روی درخت می رسند قبل از اینکه بتوانیم آنها را برداشت کنیم از روی درخت کنده شده و به زمین می افتد. ضربه خوردن میوه با فعال کردن آنزیم ها ی موجود سبب زودتر رسیده شدن و در نتیجه ایجاد لهیدگی و قهوه ای شدن آن می شوند.

برای اطمینان از رسیده بودن این میوه هنگام خرید به آرامی قسمت نزدیک به ساقه را فشار دهید. از نظر رنگ به غیر از بعضی انواع که موقع رسیدن رنگ سبز آنها به زرد تبدیل می گردد در سایر گونه ها تغییری رنگی به وجود نمی آید. در صورتی که گلابی کاملا نرسیده باشد آن را در یک پاکت کاغذی با در کاسه ای کنار میوه ها ی دیگر قرار دهید که پس از چند روز برسند.

برای نگهداری این میوه برترین دما، دمای معمولی اتاق است البته بهتر است که این میوه را در محلی تاریک نگهداری کنیم. برای نگهداری به مدت طولانی تر باید آن را در یخچال نگه داشت. برای نگهداری طولانی تر نمی توان گلابی را فریز کرد. تهیه مربا و کمپوت از موارد فرآوری گلابی برای استفاده به مدت طولانی تر است.

اگر بتوانیم گلابی ها را در محل های خنک نگهداری کنیم تا به طور کامل رسیده شوند، می توان آنها را به راحتی انبار و حمل کرد. بعضی از گونه ها ی گلابی فقط در معرض هوای سرد رسیده می شوند. گلابی های آسیایی روی درخت شیرین و ترد هستند. این میوه به شکل تازه، کنسرو و یا آب میوه مصرف می گردد.

منبع:دایره المعارف تغذیه

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :ali-tsm77

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1793

به "گُلابی ، میوه ای دوست داشتنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گُلابی ، میوه ای دوست داشتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید