چرا لاستیک خودرو&zwnjها ساییده می&zwnjشود؟

به گزارش تایمر سرگرمی، لاستیک سایی که بیشتر در خودرو های مدل پائین دیده می گردد، به علت آن است که به مرور زمان زاویه های تنظیم این خودرو ها به هم می خورد و نیز هنگام انجام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیر مجرب، این اندازه ها رعایت نمی وشند و یا اصلا دقیق تنظیم نمی شوند مثلا به هنگام تعمیر جلوبندی ماشین و تعویض سیبک ها یا فنر بندی خودرو ممکن است، این تنظیم ها به هم بخورد.

چرا لاستیک خودرو&zwnjها ساییده می&zwnjشود؟

به گزارش تایمر سرگرمی به نقل از رکنا ،خیلی از تعمیر کاران ما اساسا با اصطلاحات کمبر و کستر و تو این و تو اوت آشنایی ندارند و حتی ممکن است که این عبارات به گوششان هم نخورده باشد.

در مبحث خودرو بحثی است بنام هندلینگ (که به معنی همان خوش دستی ماشین است) که البته بخش عمده ای از آن مربوط به مسائل فنی و طراحی خودرو می گردد و بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیم های خودرو است. خودرویی که بخوبی تنظیم باشد، رانندگی به مراتب لذت بخش تر و راحت تری را دارد.

فرمان ماشین در حین حرکت نباید به چپ یا راست منحرف گردد، حتی اگر آن را رها هم کنید، نباید چنین وضعی پیش بیاید. گاهی هم فرمان لرزش دارد، برخی از وقت ها تنظیم فرمان آنقدر به هم خورده است که اصطلاحا می گویند فرمان گیج است، چون بدرستی عمل نمی کند. همه این موارد به اضافه موارد متعد دیگر می تواند علل گوناگونی داشته باشد از خرابی و سائیدگی پلوس ها گرفته تا ایراد در بالانس چرخ ها و یا حتی تنظیم نبودن باد لاستیک ها؛ که قضاوت در خصوص این موارد متعدد کار تعمیرکار است تا بتواند عیب اصلی را تشخصی دهد و این مهم ترین بخش یک کار تعمیراتی است. در اینجا بدون اینکه وارد مباحث پیچیده تنطیم های گوناگون ماشین شویم به اشاره ای گذرا به این موضوعات اکتفا می کنیم تا لااقل دید تازه تری نسبت به موضوعی که بظاهر کم اهمیت تصور می گردد، پیدا کنید.

سائیدگی غیر عادی لاستیک ها نشانه خوبی است برای اینکه متوجه شویم که زمان تعویض آن ها فرا رسیده است، ولی آیا این می تواند هشداری باشد برای اینکه شما متوجه شوید که بخش هایی دیگر خودرو از جمله: فرمان، جلوبندی و فنر بندی آن نیز دچار مشکل شده اند؟ اگر با این هشدار های اولیه آشنایی داشته باشید می توانید با کار هایی که جزء تعمیرات پیشگیرانه است باعث شوید که از خرابی خودرو در جاده ها جلوگیری بعمل آید.

فرمان خودرو ها

اگر خودرو شما به هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می گردد (بخصوص زمانی که فرمان را رها می کیند) اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان بودن باد لاستیک ها را چک کنید. اما اگر باد لاستیک ها را چک کردید و تنظیم بودند آنگاه ممکن است اشکال در جای دیگری باشد، ممکن است، میل فرمان نامیزان باشد یا زاویه کمبر و کستر درست نباشند یا فرمان درست در مرکز تنظیم نشده باشد. اگر فرمان ماشین شما بیش از اندازه بازی دارد یا به سختی می پیچید، باید مارپیچ فرمان و قطعات داخلی جعبه فرمان را چک کنید.

فنربندی

فنر بندی ماشین از اجزای متعددی تشکیل شده است در این حالت ضروری است که همراستایی چرخ ها و یاتاقان های آن ها و بوش و میله تعادل و بازو های کنترل فنر و خود فنر ها را آنالیز کنید. اگر بخش هایی از فنر ها دچار سائیدگی شده یا صدمه دیده اند باید تعویض شوند. چون اگر این کار صورت نگیرد باعث فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد سایر بخش های سیستم فنر بندی و خودرو می گردد.

هم راستایی

برای راهنمایی کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از سائیدگی لاستیک ها؛ ضروری است که چرخ ها هم راستا باشند. این کار باعث می گردد که از سائیدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخ ها جلوگیری گردد. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنر بندی کاسته می گردد و راهنمایی خودرو بهتر صورت می گیرد. برای همراستایی و تنظیم چرخ های خودرو سه نوع تنظیم وجود دارد:

زوایای کبر، کستر و تفارب و تنافر زاویه چرخ ها (toe out و toe in)

کمبر و کستر به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخهاست. هدف از این تنظیم توزیع بار خودرو بطور متوازن بر روی سطح جاده است. این کار باعث می گردد که فرمان دهی خودور بسهولت صورت گیرد و از سائیش لاستیک ها جلوگیر بعمل آید.

زاویه کستر میزان داخل یا بیرون بودن زاویه چرخهاست. تنظیم بودن زوایه کستر باعث می گردد که چرخاندن فرمان خودرو راحت تر صورت گیرد. حرکت ماشین بر روی جاده از تبات بهتری برخودار باشد و برگشت فرمان در هنگام پیچیدن بهتر صورت گیرد. زوایای: تو این و تو اوت هم از این جهت مهم هستند. اگر ان ها را با پا های خودتان مقایسه کنید، اگر قسمت جلوی چرخ ها بطرف داخل متمایل باشد مثل حالتی است که نوک پا های شما به طرف داخل متمایل است و به عکس تو اوت به معنی متمایل بودن نوک انگشتان بطرف خارج است. خارج از تنظیم بودن این زوایا باعث مالش و سایش لاستیک ها می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1344

به "چرا لاستیک خودرو&zwnjها ساییده می&zwnjشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا لاستیک خودرو&zwnjها ساییده می&zwnjشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید