ورود سازمان ملل برای احقاق حقوق رنگین پوستان

به گزارش تایمر سرگرمی، استاد تاریخ دانشگاه هیستون تگزاس، خواهان اقدام فعال شورای حقوق بشر سازمان ملل برای احقاق حقوق سیاهپوستان و اعلام همبستگی جامعه جهانی از جمله جامعه مدنی ایران با رنگین پوستان آمریکایی شد.

ورود سازمان ملل برای احقاق حقوق رنگین پوستان

ژرالد هورن روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی به ایرنا، با بیان اینکه اعتراض به قتل جورج فلوید در حال جهانی شدن است، افزود: یکی از ابعاد مهم این اعتراض ها، جنبه جهانی شدن آن است. کشتن فلوید نه تنها فرصتی برای اعتراض به نژاد پرستی بلکه محکوم کردن دونالد ترامپ به وجود آورده است.

وی دامنه اعتراض ها را بسیار قابل توجه دانست و ادامه داد: به دلیل ریشه های عمیق و تاریخی نژادپرستی در آمریکا، سیاهپوستان این کشور برای اینکه صدایشان شنیده گردد و دستاوردی داشته باشند، نیازمند همبستگی بین المللی هستند.

استاد دانشکده مطالعات تاریخ آمریکا و آفریقا دانشگاه هیوستون افزود: بر این اساس می خواهم همینجا از دوستانمان در ایران درخواستی داشته باشم. از آنها می خواهم که از دولت ایران بخواهند قضیه مبارزه زندگی سیاهان مهم است (Black Lives Matter) را به سازمان ملل ببرند و در صحن مجمع عمومی و شورای حقوق بشر آن سازمان طرح نمایند.

هورن تاکید نمود: من از دوستانمان در ایران می خواهم کمیته همبستگی با مبارزات سیاهپوستان را به وجود آورند و با جریان های همفکر در دیگر کشورها چون عراق، سوریه و لبنان هماهنگ شوند تا دست به فعالیت های نمادینی چون برگزاری راهپیمایی و تجمع در برابر شرکت ها و مراکز تجاری و سفارتخانه های ایالات متحده بزنند.

وی توضیح داد: به یاد داشته باشید که مردم ایران و ما سیاهپوستان در آمریکا با دشمن مشترکی روبرو هستیم.

این استاد دانشگاه گفت: این همبستگی از سوی ایرانی ها و جامعه جهانی بازتاب مهمی برای سیاهپوستان آمریکا دارد. به دلیل تبلیغاتی که در ایالات متحده می گردد، بیشتر سیاهپوستان فکر می نمایند که کسی آنها را دوست ندارد و کسی هوادار آنها نیست.

هورن افزود: شاید برای شما این حرفی عجیب و خنده دار باشد، اما این یک تراژدی تلخ است که ما در آن به سر می بریم. من می خواهم تاکید کنم که هر گونه اعلام همبستگی از سوی دوستان ایرانی ما، بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

این مورخ سیاهپوست آمریکایی در پاسخ به اینکه چرا این اعتراض ها با خشونت همراه و دامنه آن بسیار فراگیر شده است، گفت: دلیل آن کاربرد زور از سوی نیروهای پلیس و نظامی است که با باتوم و شوکر به مردم حمله می نمایند.

هورن گفت: فراگیری و گسترش اعتراض ها به شهرهای مختلف به دلیل تاثیر فیلم کشتن جورج فلوید بر مجموعه ای از عوامل بود که از پیش بر روی هم انباشته شده بود. مردم بسیاری از دیدن این فیلم خشمگین شدند.

وی ادامه داد: رفتار وحشیانه افسر پلیس و خونسردی وی که با زانو به گردن فلوید فشار می داد عامل مهمی در انفجاری شدن اعتراض ها بوده است. این افسر که در حال فشار آوردن به گردن فلوید به دوربین نگاه می کرد، می دانست که کارش هیچ مسئله ای برای او به وجود نخواهد آورد. او در واقع دلایل جدی داشت که باور کند هیچ کس او را بازخواست نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه آمریکایی با اشاره به تاریخ خشونت پلیس و نیروهای امنیتی این کشور علیه رنگین پوستان گفت: ریشه این مساله را باید در دوران برده داری جستجو کرد. سیاهپوستان به اراده خود به قاره آمریکا نیامدند، بلکه به عنوان برده توسط سفید پوست ها به این قاره آورده شدند.

هورن ادامه داد: سیاهپوستان در دوران بردگی همیشه در حال شورشگری و اعتراض بودند. بعضی مورخان استدلال می نمایند که تاریخ شکل گیری دستگاه پلیس را باید در همین دوران بردگی دید، زمانی که سفیدپوست ها برای اعمال کنترل بر برده های سیاهپوست، دست به تشکیل نهاد پلیس زدند که در چارچوب آن وظیفه کنترل و سربه راه کردن برده های شورشی و معترض بر عهده سفیدپوست ها قرار داده شد.

وی یادآور شد: این فرایند، نطفه تلاقی میان نژادپرستی و خشونت پلیس را بست که تا به امروز در ساختار پلیس آمریکا نهادینه شده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1029

به "ورود سازمان ملل برای احقاق حقوق رنگین پوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود سازمان ملل برای احقاق حقوق رنگین پوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید