قره قوروت، خوشمزه و پرخاصیت

به گزارش تایمر سرگرمی، قره قوروت یکی از فرآورده های فرعی شیر است که به روش سنتی از کشک فراوری می گردد. هر 100 گرم قره قوروت حاوی 240 کیلو کالری انرژی است که می تواند بخشی از انرژی مورد احتیاج روزانه را تامین کند. قره قوروت حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی است. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحکامی در بدن (به ویژه عضلات) دارد و به رشد و

قره قوروت، خوشمزه و پرخاصیت

قره قوروت، خوشمزه و پرخاصیت

نویسنده: آسیه محمد زاده

قره قوروت یکی از فرآورده های فرعی شیر است که به روش سنتی از کشک فراوری می گردد. هر 100 گرم قره قوروت حاوی 240 کیلو کالری انرژی است که می تواند بخشی از انرژی مورد احتیاج روزانه را تامین کند. قره قوروت حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی است. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحکامی در بدن (به ویژه عضلات) دارد و به رشد و نمو یاری می نماید.

قند موجود در قره قوروت از نوع لاکتوز است که از برترین قندهای طبیعی می باشد و انرژی کمتری نسبت به قند معمولی دارد. لاکتوز در طی فرآیند فراوری قره قوروت شکسته شده و به قند ساده تر تبدیل می گردد، بنابراین مصرف قره قوروت برای افرادی که دچارعدم تحمل لاکتوز شیر می باشند، مسئله ای ایجاد نمی نماید. از مهمترین خواص قره قوروت، درصد پایین چربی آن است که این محصول را به یک محصول رژیمی برای افراد دچار اضافه وزن و چربی خون بالا تبدیل نموده است.

قره قوروت مانند سایر فرآورده های لبنی، حاوی کلسیم است. کلسیم از نرمی استخوان در بچه ها و پوکی استخوان در بزرگسالان پیشگیری می نماید و باعث استحکام دندان ها و تنظیم رشد و تقسیم سلول های پوششی لوله گوارش می گردد.

قره قوروت حاوی ویتامین D هم می باشد. این ویتامین باعث افزایش جذب کلسیم در بدن می گردد، در نتیجه از عوارض کمبود کلسیم پیشگیری می نماید. بعلاوه از ابتلا به سرطان روده بزرگ هم جلوگیری می نماید.

سایر املاح و مواد مغذی موجود در این فرآورده هم در فعال سازی آنزیم ها و ویتامین ها و مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی نقش موثری دارند.

از آنجایی که قره قوروت حاوی اسیدهای آلی می باشد، ضدعفونی کننده لوله گوارش است، زیرا باعث جلوگیری از رشد باکتری های مضر در لوله گوارش می گردد.

اگر قره قوروت کشک را نگیرند، مقدار اسید لاکتیک و کلسیم کشک بیشتر و مزه آن ترش تر می گردد.

توصیه ها

1- از آنجایی که ممکن است به منظور ایجاد طعم و جلوگیری از رشد بعضی میکروب ها، به فرآورده هایی نظیر کشک و قره قوروت، مقدار زیادی نمک اضافه گردد، مصرف اینگونه محصولات به افراد دچار پرفشاری خون توصیه نمی گردد.

2- در حال حاضر بعضی از قره قوروت ها به صورت سنتی و در شرایط غیربهداشتی تهیه و بسته بندی می شوند. مصرف فرآورده های غیر پاستوریزه منجر به بروز بیماری های گوارشی و مسمومیت می گردد.

3- هنگام خرید چنین محصولاتی حتما به تاریخ انقضای محصول توجه کنید.

4- زیاده روی در مصرف این فرآورده، به علت محتوای اسید آن، منجر به ضعف عمومی بدن شده و توصیه نمی گردد.

منبع: دنیای تغذیه 97

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1790

به "قره قوروت، خوشمزه و پرخاصیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قره قوروت، خوشمزه و پرخاصیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید