ظریف: کسی در تهران و مسکو خریدار حرف های بولتون نیست، در قطعنامه 2231 رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم

به گزارش تایمر سرگرمی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در قطعنامه 2231 رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم، از مواضع محکم روسیه و چین در آژانس و شورای امنیت قدردانی کرد و این مواضع را در جهت حفظ برجام و یاری به ثبات و امنیت خواند.

ظریف: کسی در تهران و مسکو خریدار حرف های بولتون نیست، در قطعنامه 2231 رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (سه شنبه) پس از ملاقات و گفت وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی های اجرا شده پرداخت.

پیغام روحانی به پوتین

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد:برای سی امین از زمان مسئولیتم به روسیه سفر کردم. از مهمان نوازی دوست قدیمی ام آقای لاوروف و مردم و دولت روسیه سپاسگزاری می کنم. فرصتی پیدا کردم که پیغام روحانی به پوتین را خدمت ایشان در یک گفت وگوی مفصل ارائه دهم و از نظرات ایشان استقبال کردم و اجرای پیشنهادات را مستقیما دنبال خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی مطرح کرد: گفت وگوی بسیار خوبی داشتیم. عهدنامه روابط دوجانبه ایران و روسیه در آینده نزدیک به 20 سالگی می رسد و به صورت اتوماتیک برای پنج سال آینده تمدید خواهد شد و توافق کردیم همزمان کوشش کنیم که یک توافق به روزی را برای درازمدت بین دو کشور تنظیم کنیم که قبل از آنکه دوران توافق به انتها برسد، توافق جدیدی را آماده نموده باشیم و بین دو کشور به امضا برسانیم و به مجالس برای تصویب ارائه دهیم.

ظریف گفت: درباره همکاری های دوجانبه و همکاری های بین المللی دو کشور در منطقه که بسیار مثمرثمر بوده گفت وگو کردیم. در سوریه فرایند آستانه به عنوان تنها فرایندی که منجر به کاهش تنش در سوریه شده با همکاری ایران، روسیه و ترکیه به نتیجه رسیده است. گفتگوهایی درباره شرایط در یمن و چگونگی انتها دادن به رنج های مردم بیگناه یمن گفت وگو کردیم. در مورد افغانستان و همکاری ایران و روسیه برای گفت وگو و صلح در افغانستان گفت و گو کردیم و توافق کردیم این گفت وگوها بین همکاران ما با جدیت ادامه یابد.

قدردانی از موضع محکم روسیه و چین در آژانس و شورای امنیت

رئیس دستگاه دیپلماسی اعلام نمود: از موضع محکم روسیه و چین در آژانس و شورای امنیت بسیار قدردانی می کنیم و این موضع را در جهت حفظ برجام و یاری به ثبات و امنیت می دانیم. برجام در 14 ژوئیه سال جاری پنج ساله شد و یک توافق بین المللی بود برای اینکه نشان داد به وسیله دیپلماسی می گردد مسائل را حل کرد. اقدامات آمریکا در نقض برجام و تحمیل یکجانبه علیه ملت ایران حتی در زمان فشار کرونا نشانگر فاصله جدی آمریکا از حقوق بین الملل و از توافقات بین المللی است که به بی اعتباری دولت آمریکا می انجامد.

وی گفت: درباره همکاری در آژانس و شورای امنیت گفت وگوی بسیار خوب و سازنده ای داشتیم.

دولت عربستان علاقه مند نبوده

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی هم گفت: جمهوری اسلامی همیشه خواستار روابط خوب با همسایگان بوده است. یکی از اولویت های عظیم سیاست خارجی ما روابط خوب با همسایگان است. امروز ما بهترین روابط را در طول دهه های گذشته با روسیه داریم. بهترین روابط را با ترکیه و عراق داریم. روابط بسیار نزدیکی با پاکستان داریم. روابط بسیار نزدیکی با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس داریم.

وی اضافه نمود: متاسفانه دولت عربستان علاقه مند نبوده که روابط مشابهی داشته باشد و آمادگی داریم همان روابطی که با سایر همسایگان داشتیم با عربستان و امارات متحده عربی داشته باشیم و براساس حسن تفاهم و احترام به تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت یکدیگر و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر. دولت عربستان به خوبی نظر ما را می داند.

علاقه مندی عراقی ها برای ایفای نقش فعال در منطقه

وی با اشاره به پیشنهادات ارائه شده برای امنیت منطقه اعلام نمود: ما از پیشنهاداتی که برای امنیت منطقه مطرح شده استقبال کردیم، روسیه یکی از پیشنهادات را داده است و ما از پیشنهادات روسیه استقبال کردیم و رئیس جمهور ما نیز ابتکار صلح هرمز را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد و خوشحالیم بسیاری از کشورها از جمله روسیه از این پیشنهاد استقبال و آن را همسو با پیشنهاد روسیه دانستند. در سفرم به عراق دوستان عراقی ابراز علاقه مندی کردند که آنها هم در امنیت منطقه نقش فعالی داشته باشند.

ظریف اعلام کرد: بسیار خوشحالیم که امروز بسیاری از کشورهای منطقه واقعیت عراق جدید را پذیرفته اند. البته برای بعضی از کشورهای منطقه طول کشید برای بعضی از کشورهای منطقه 13 سال طول کشید که با دولت جدید عراق تعامل نمایند. اما امروز که همه کشورهای منطقه به این واقعیت پی بردند، عراق می تواند نقش بسیار مهمی در امنیت منطقه ایفا نماید و ما از نقش همه همسایگان برای گسترش گفت وگو در منطقه و گسترش همکاری و ایجاد اعتماد بیشتر بین کشورهای منطقه استقبال می کنیم و از هر نقشی که دوستان ما بتوانند برای نزدیک کردن دیدگاه های عربستان به سایر کشورهای منطقه ایفا نمایند، استقبال می کنیم.

در قطعنامه 2231 رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کرد: ما در قطعنامه 2231 رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم. رژیم دریافت بعضی مجوزها از شورای امنیت برای یک مدت محدود است و این مدت حاصل مذاکرات طولانی است.

وی اضافه نمود: کل این پکیج، پکیجی منسجم با برجام است. دست خوردن آن به معنای نابود کردن مبانی قطعنامه 2231 و برجام است .روسیه و چین رسما نظر خود را اعلام کردند. اروپایی ها گفتند این موضوع جزیی از برجام است و نمی گردد در قالب برجام آن را عمل کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: هر روش دیگری که به کار گرفته گردد برای هرگونه تغییر در این توافق، به معنی نقض کل توافق است.

کسی در تهران و مسکو خریدار حرف های بولتون نیست

ظریف همچنین درباره اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در کتابش در مورد پوتین مبنی بر اینکه پوتین گفته که روسیه به حضور ایران در سوریه احتیاج ندارد، گفت: هیچ وقت آنچه را که بولتون به دوستان روسیه ای ما مخصوصا رئیس جمهور روسیه نسبت داد را نه منطبق با واقعیات می دانیم و نه منطبق با همکاری هایی که ایران با روسیه و ترکیه برای ایجاد صلح و ثبات و آرامش در سوریه داشته است.

وزیر خارجه اعلام نمود: آنچه باعث شکست داعش در سوریه شد، همکاری های بسیار خوب ایران و روسیه با مردم سوریه بود. در کنار مردم سوریه ایستادیم و حتما دو طرف اعتقاد دارند به نقش مهمی که طرف دیگر ایفا کرد و مردم سوریه هم کاملا متوجه هستند که چگونه ایران و روسیه در کنار آنها ایستادند و در مقابل تروریسم داعش و حامیان تروریست های داعش و جبهه النصره به مردم سوریه یاری کردند و بعد در کنار ترکیه برای ایجاد آرامش در سوریه یاری کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: فردی (بولتون) که بیشترین نقش را در جنگ افروزی در سوریه داشته و بیشترین کوشش را نموده که آمریکا را وارد جنگ های بی انتها کند و به قول ترامپ اگر در اختیار او بود حتما جنگ جهانی سوم را راه انداخته بود، حتما در موقعیتی نیست که برای پر فروش کردن کتابش به اختلاف ایران و روسیه دامن بزند و یقینا در تهران و مسکو کسی خریدار این حرف ها نیست.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1105

به "ظریف: کسی در تهران و مسکو خریدار حرف های بولتون نیست، در قطعنامه 2231 رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: کسی در تهران و مسکو خریدار حرف های بولتون نیست، در قطعنامه 2231 رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید