ایرانی ها صدرنشین خرید خانه و اخذ شهروندی از ترکیه

به گزارش تایمر سرگرمی، شهروندان کشورهای مختلف در ترکیه اقدام به خرید مسکن می نمایند اما ایرانیان رکوردار این موضوع هستند همچنین آنها در صدر شهروندانی قرار دارند که شهروندی این کشور را دریافت نموده اند.

ایرانی ها صدرنشین خرید خانه و اخذ شهروندی از ترکیه

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دوچه وله، ترکیه جزو اولین کشورهایی بود که بعد از شیوع کرونا در ایران مرزهایش با این کشور را بست؛ اما از آن موقع، ایرانیان به صدرنشین خرید مسکن در ترکیه تبدیل شدند.

دولت آنکارا 23 فوریه (سوم اسفند پارسال)، درست دو روز بعد از تایید رسمی موارد ابتلا به کرونا در جمهوری اسلامی، مرزهایش با ایران را بست.

به رغم بسته شدن مرزها، شهفرایندان ایرانی در ماههای فوریه، مارس و حتی آوریل (ماه گذشته) که کرونا به سرعت در ترکیه شیوع پیدا کرد، به صدرنشین خریداران مسکن ترکیه در میان خارجی ها تبدیل شدند. قبلا، عراق صدرنشین بود و ایران در صندلی دوم قرار داشت.

مرکز آمار ترکیه در گزارش جدید خود از فروش مسکن به خارجی ها می گوید ایرانیها در ماه فوریه 721 واحد مسکن در این کشور خریداری نموده و برای اولین بار صدرنشین مشتریان خارجی مسکن در ترکیه شدند.

ماه مارس، شمار خرید مسکن توسط ایرانیها در ترکیه به 465 مورد و در ماه گذشته به 175 مورد رسید. به رغم افت خرید مسکن، ایرانیها در هر سه ماه یاد شده، صدرنشین مشتریان خارجی املاک در ترکیه بوده اند.

نکته جالب اینکه فروش مسکن به خارجی ها به خاطر شیوع کرونا و قرنطینه کشور طی ماه مارس و خصوصا آوریل به شدت فرایند نزولی داشته، اما سهم ایرانیها از خرید مسکن در این کشور فرایند صعودی را تجربه نموده است.

سهم ایرانیها در خرید مسکن در میان خارجی ها در ماه فوریه 17 درصد، مارس 15 درصد و در ماه آوریل نزدیک 20 درصد بود.

ایرانیها از سال 2017 خرید خانه از ترکیه را افزایش دادند. در همین سال، شهفرایندان ایران تنها 792 واحد مسکن از ترکیه خریده بودند که 20 درصد بیشتر از سال 2016 بود و ایرانیها در صندلی هشتم خریدار خارجی مسکن در این کشور بودند. در سال 2018 این رقم به 3975 واحد و در سال گذشته میلادی این رقم به 5423 واحد اوج گرفت.

در چهار ماهه ابتدایی امسال میلادی نیز این رقم 2021 واحد بوده که به رغم شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، نسبت به دور مشابه پارسال 58 درصد افزایش نشان می دهد.

  • شرایط ارز، مسکن و تورم

از سال 2017 تا به امروز، ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار تقریبا نصف شده و تورم سالانه نیز بطور متوسط حدود 14 درصد بوده است. در همین دوره زمانی اگرچه ریال ایران در مقابل دلار 77 درصد از ارزش خود را از دست داده که بیشتر از افت ارزش لیر است، اما متوسط نرخ تورم سالانه در ایران نیز دو برابر ترکیه بوده است و رشد قیمت مسکن در ایران به مراتب بالاتر از ترکیه بوده است.

به عبارتی ساده، حتی اگر ارزش دلاری مسکن را در نظر بگیریم، سود خرید مسکن در ترکیه و ایران طی سه سال گذشته چندان تفاوتی با هم ندارد و حتی شرایط مسکن ایران - حداقل روی کاغذ - بهتر از ترکیه است. بدین ترتیب، اوج گیری خرید مسکن توسط ایرانیها در ترکیه باید علتی بیرون از محاسبات مالی و سود مالی داشته باشد.

اخیرا دولت ترکیه بیان کرد که از سال 2017 به این سو، نزدیک هفت هزار خارجی از بیش از صد کشور به خاطر خرید مسکن در ترکیه، پیروز به دریافت حق شهفرایندی شدند که ایرانی ها صدرنشین بودند. در این دوره 1475 نفر ایرانی، 842 نفر عراقی و 812 نفر افغانی به خاطر خرید مسکن حق شهفرایندی ترکیه را دریافت کردند.

این کشور از سپتامبر 2018، شروط اعطای حق شهفرایندی به شرط سرمایه گذاری در بازار املاک کشور را آسانتر کرد و 250 هزار دلار سرمایه گذاری جهت دریافت حق شهفرایندی در نظر گرفته شد که چهار برابر کمتر از قبل بود.

جزئیات آمارهای ماهانه نیز نشان می دهد از این تاریخ به بعد، آهنگ رشد خرید خانه توسط خارجی ها، خصوصا ایرانی ها که با خروج آمریکا از برجام نیز روبرو شده بودند، رشد چشمگیری داشته است.

البته، در میان خریداران عمده خارجی مسکن در ترکیه شهفرایندان آلمان، روسیه و عربستان نیز دیده می شوند و مشتریان اصلی بازار مسکن ترکیه تنها ایران، عراق و افغانستان نیست.

از طرف دیگر، برخلاف بازار مسکن ایران که بعد از تحریمها، به رغم افزایش قیمت، با افت چشمگیر شمار معاملات مسکن و رکود در این بخش روبرو شده بود، بازار مسکن ترکیه توانسته گرمی و سرزندگی خود را حفظ کند.

شمار فروش مسکن در ترکیه به خارجی ها در سال گذشته نسبت به سال 2018 حدود 15 درصد و نسبت به سال 2017 حدود 110 درصد رشد داشته است. شمار فروش مسکن در میان شهفرایندان خود ترکیه نیز طی این مدت اگرچه رشد اندکی داشته، اما حداقل مانند ایران با افت چشمگیر روبرو نبوده است.

طی سال گذشته بیش از یک میلیون واحد مسکن در ترکیه معامله شده است که 80 درصد آن در استانبول، قلب مالی کشور و آنکارا پایتخت کشور بوده است.

این در حالی است که بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تعداد معاملات ماهانه مسکن در تهران طی دو سال گذشته با تلاطمهای چشمگیر، بین 5 هزار تا 15 هزار در نوسان بوده که قابل مقایسه با حجم بزرگ معاملات مسکن در استانبول و آنکارا نیست.

تابستان پارسال جمهوری اسلامی نیز بیان کرد شهفرایندان خارجی که 250 هزار یورو در بخش املاک ایران سرمایه گذاری نمایند، مجوز اقامت 5 ساله در کشور دریافت می نمایند. از آن موقع هیچ آماری درباره فروش مسکن در ایران به خارجی ها منتشر نشده و اصولا با شرایط ایران، انتظار نمی رود این پیشنهاد مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته باشد.

  • تجارت ایران و ترکیه

آمارهای رسمی ترکیه نشان می دهد وارداتش از ایران در سه ماهه ابتدایی سال 2020 نسبت به دور مشابه پارسال حدود شش برابر افت داشته و به 282 میلیون دلار رسیده است.

این کشور در ماه مارس تنها 33 میلیون دلار واردات از ایران داشته که نسبت به مارس پارسال 19 برابر افت نشان می دهد. هنوز آمارهای ماه آوریل منتشر نشده است.

صادرات ترکیه به ایران نیز در سه ماهه ابتدایی سال 2020 نسبت به دور مشابه پارسال تقریبا نصف شده و به 451 میلیون دلار رسیده. این کشور در ماه مارس تنها 47 میلیون دلار صادرات به ایران داشته که نسبت به مارس پارسال 6 برابر افت نشان می دهد.

ترکیه از نیمه دوم پارسال خرید نفت از ایران را به خاطر تحریمهای آمریکا متوقف کرد. از آخر ماه مارس امسال نیز در پی انفجار خط لوله گازی توسط گروه پ ک گ در خاک ترکیه، این کشور واردات گاز از ایران را متوقف نموده و به نظر می رسد حداقل در سه ماهه دوم سال 2020 هیچ گازی از ایران وارد نخواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 975

به "ایرانی ها صدرنشین خرید خانه و اخذ شهروندی از ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانی ها صدرنشین خرید خانه و اخذ شهروندی از ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید