فرانسه: به دنبال جایگزینی برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هستیم

به گزارش تایمر سرگرمی، وزارت خارجه فرانسه با اشاره به عدم موافقت ایران با مذاکره مستقیم با آمریکا گفت که این کشور دنبال قالب های جایگزین موثری برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکاست.

فرانسه: به دنبال جایگزینی برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هستیم

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرنگاران، وزارت خارجه فرانسه پنجشنبه به سوالی درباره اقداماتی که اعضای برجام در شرایط کنونی برای بازگرداندن آمریکا و ایران به توافق هسته ای 2015 انجام داده اند، پاسخ داد.

وزارت خارجه فرانسه اعلام نمود: در کوشش تنگاتنگ با شرکای اروپایی به همراه مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا راهکار دیپلماتیکی پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به پایبندی به تعهدات هسته ای بازگردد و همچنین بازگشت آمریکا به توافق در سریعترین زمان ممکن را فراهم سازد و در حال اجرا مذاکراتی با تهران و واشنگتن در این زمینه هستیم.

وزارت خارجه فرانسه افزود: این گفت وگوها در حالی بیشتر ضروری می گردد که ایران با ارتباط مستقیم با اعضای برجام و آمریکا که یک ماه و نیم پیش پیشنهاد شد، موافقت ننموده است. به لطف کوشش هایمان، ما و شرکایمان امیدواریم تا قالب های جایگزین موثری ایجاد کنیم.

وزارت خارجه فرانسه با توصیف نگران کننده بودن شرایط، افزود: ایران به نقض جدی برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می دهد و برای بیش از یک ماه است که راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی و قابلیت های نظارتی را محدود نموده است.

پس از تشکیل دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از روز 20 ژانویه (1 بهمن 1399)، مقام های مختلف دولت وی بارها تاکید کردند که نخست ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد پس از آن، دولت آمریکا نیز به برجام باز خواهد گشت هر چند که چند روز پیش نیز یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش گردد به خبرگزاری رویترز گفته بود: مسئله این نیست که چه کسی اول به برجام بازمیگردد ، (بلکه) موضوع، توافق بر این است که چه گام هایی به صورت همزمان برداشته می گردد.

دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ و در اردیبهشت 1397 به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه های بین المللی از توافق هسته ای خارج شده و با اعمال تحریم های بی سابقه، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد که ایران به منابع خود در دیگر کشورها برای واردات دارو و مواد غذایی دسترسی پیدا کند.

پس از روی کار آمدن دولت بایدن، مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این واقعیت که آمریکا، طرفی بوده که از برجام خارج شده، تاکید نموده اند که نخست آمریکا باید به تعهدات خود ذیل توافق هسته ای بازگردد و پس از راستی آزمایی، ایران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف نموده و به پایبندی کامل به برجام باز خواهد گشت.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1522

به "فرانسه: به دنبال جایگزینی برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه: به دنبال جایگزینی برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید