پرتغال ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را از آلمان تحویل گرفت، سایه سنگین کرونا بر سر لیسبون

به گزارش تایمر سرگرمی، پرتغال از امروز (آدینه) به مدت 6 ماه در حالی ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را از آلمان تحویل گرفت که مسئله کرونا و عواقب آن همچنان از چالش های مهم این اتحادیه است.

پرتغال ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را از آلمان تحویل گرفت، سایه سنگین کرونا بر سر لیسبون

با ما سفر کنید و با تور زمستانی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه تاگس شاو آلمان، پرتغال از امروز (اول ژانویه) ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را در دورانی سخت و پر چالش از آلمان تحویل می گیرد.

آنتونیو کوستا، نخست وزیر پرتغال در اعلام برنامه های کشورش برای این دوره تاکید نمود که در سیاست اجتماعی اعتماد سازی در بین شهروندان از جمله در مسئله تغییرات آب و هوایی اهمیت دارد. وی اضافه کرد: هیچ کس نیاید در این راستا عقب بماند و همه باید در یک کشتی باشند.

وی تاکید نمود: شهروندان باید به یک اروپای قوی تر و بهتر اعتقاد داشته باشند، همان اروپایی که قاطعانه با تغییرات آب و هوایی روبرو شده و می تواند با تغییرات دیجیتالی کنار بیاید.

نخست وزیر پرتغال همچنین بر لزوم دیجیتالی تر شدن اروپا تاکید نمود.

وی همچنین بر لزوم مقابله با بحران کرونا و بحران سلامت ایجاد شده پیامد آن تاکید نموده و گفت: قبل از اینکه پرتغال در سطح اروپایی در راستای اروپای دیجیتالی و اجتماعی کار کند باید بحران سلامت را حل نماید. وی بحران کرونا را همچنان در سال 2021 مسئله ای تاثیر گذار بر زندگی انسان ها دانسته و کمپین واکسیناسیون در اروپا را مسئله ای دانست که بر ریاست دوره ای کشورش سایه خواهد افکند.

وی تاکید نمود که می خواهد دسترسی همه به واکسن کرونا را تضمین کند. به گفته نخست وزیر پرتغال واکسن ها باید برای مقابله با ویروس کرونا موثر باشند. وی اضافه کرد: این ابزار باید عادلانه تقسیم گردد و در دسترس همگان قرار گیرد.

نخست وزیر پرتغال همچنین خاطر نشان کرد که هدف ما باید ایمنی دنیای علیه کرونا باشد.

وی برگزیت را از دیگر مسائل در دوران ریاست دوره ای کشورش بر اتحادیه اروپا دانسته و گفت: با شروع ریاست دوره ای پرتغال بر اتحادیه اروپا انگلیس با یک توافق در آخرین لحظات از این اتحادیه خارج می گردد. پرتغال و انگلیس رابطه ای تاریخی دارند. وی حمایت از انگلیس را از مسائل مهم برای کشورش ارزیابی کرد.

پرتغال همچنین می خواهد در عرصه سیاست خارجی در دوران ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا ارتباط با کشورهای دور از جمله هند را تنگاتنگ تر کند. وزیر امور خارجه پرتغال از تصمیمات این کشور برای برگزاری نشستی در این باره در اوایل امسال میلادی اطلاع داد.

آلمان پس از شش ماه ریاست دوره ای اتحادیه اروپا شامگاه پنج شنبه (11 دی ماه) این پست را به پرتغال تحویل داد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

یکی از مهم ترین وظایف ریاست دوره ای پرتغال هماهنگ سازی بسته های کمکی عظیم اتحادیه اروپا در مقابله با شیوع کرونا به ارزش 750میلیارد یورو خواهد بود. آلمان با مذاکرات مقدماتی آماده سازی های لازم را در مرحله اول پرداختن به این مسئله انجام داده است.

آنتونیو کوستا، نخست وزیر پرتغال در یادداشتی در ستون مهمان مجله هفتگی اکسپرسو گفته است که مرحله بعدی نیز اهمیت خود را داراست و از مرحله اول کم اهمیت تر نیست.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

به گفته وی در این مرحله واکسیناسیون سراسری کرونا در اروپا و برنامه های ملی بازسازی اقتصاد آسیب دیده از کرونا باید به اجرا در بیاید.

قرار است کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه می در پورتو نشستی با موضوع سیاست اجتماعی برگزار نموده و با آنالیز تجربیات پاندمی کرونا حقوق اجتماعی اروپایی ها را گسترش دهند.

ریاست دوره ای پرتغال در اتحادیه اروپا با شروع ریاست جمهوری جو بایدن در آمریکا همراه است. اتحادیه اروپا به دنبال بهبود روابط با آمریکاست که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده به شدت آسیب دیده بود.

قرار است دونالد ترامپ 20 ژانویه مقام ریاست جمهوری آمریکا را به جو بایدن، پیروز انتخابات این کشور واگذار کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1399

به "پرتغال ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را از آلمان تحویل گرفت، سایه سنگین کرونا بر سر لیسبون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتغال ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا را از آلمان تحویل گرفت، سایه سنگین کرونا بر سر لیسبون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید