چرا کشورهای اروپایی تزریق آسترازنکا را تعلیق کردند ، آژانس دارویی اتحادیه اروپا مهر تایید زد: واکسن آسترازنکا ایمن و موثر است

به گزارش تایمر سرگرمی، خبرگزاری خبرنگاران-سازمان جهانی بهداشت در یک بیانیه از کندی فرایند واکسیناسیون کووید19 در قاره اروپا انتقاد کرد.

چرا کشورهای اروپایی تزریق آسترازنکا را تعلیق کردند ، آژانس دارویی اتحادیه اروپا مهر تایید زد: واکسن آسترازنکا ایمن و موثر است

با ما سفر کنید و با تور زمستان 1400 اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از یورونیوز،شعبه اروپایی این سازمان با انتشار یک بیانیه در روز پنجشنبه اول آوریل، تاخیر در فرایند واکسیناسیون در اروپا را غیرقابل قبول خواند و اظهار داشت نگرانی های زیادی در این رابطه وجود دارد. به گفته سازمان دنیای بهداشت به دلیل عدم تسریع در فرایند واکسیناسیون شاهد گسترش افراد مبتلا به کووید 19 در پنج هفته اخیر هستیم. آمار مبتلایان در هفته از مرز یک میلیون و ششصدهزار نفر در دنیا عبور نموده است.

در این بیانیه از قول رئیس این سازمان در اروپا، هانس کلوگه، می خوانیم: واکسیناسیون بهترین راه برای توقف کامل همه گیری است. واکسن ها نه تنها عملکرد خوبی دارند بلکه قابلیت برای مقابله با گسترش شیوع ابتلا در جامعه دارند. آقای کلوگه می گوید این سازمان به همراه تمام رهبران اروپایی باید تمام کوشش خود را بکار بگیرند تا شرکت های فراوری نماینده واکسن بازدهی خود را به حداکثر برسانند.

در همین حال کارشناسان سازمان دنیای بهداشت اظهار داشتند که دو واکسن چینی سینوفارم و سینواک را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 ایمن و موثر می دانند اما همچنان به داده های بیشتری برای آنالیز آنها احتیاج دارند.

تنها بریتانیاست که در میان کشورهای اروپایی آمار قابل قبولی در واکسیناسیون دارد و به همین دلیل محدودیت های سخت قرنطینه گام به گام برداشته می شوند.

به جز این کشور میانگین نرخ افرادی که در اتحادیه اروپا واکسن دریافت نموده اند 10 درصد کل جمعیت است.

فرانسه یکی از کشورهای مهم این اتحادیه تنها به 11.7 درصد از شهفرایندان دوز اول واکسن کووید را تزریق نموده است

از آغاز این همه گیری بیش از 615 هزار نفر تنها در اتحادیه اروپا جانشان را بدلیل بیماری کووید19 از دست داده اند.

واکسن فایزر-بیون تک پس از 6 ماه از زمان تزریق همچنان 91 درصد کارایی دارد

نتایج جدید آزمایش های شرکت داروسازی فایزر نشان می دهد که واکسن این شرکت که به همراه شرکت داروسازی بیون تک فراوری شده پس از شش ماه از زمان تزریق همچنان در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 موثر است.

بنا به اعلام شرکت فایزر این واکسن در 91.3 درصد از موارد پس از شش ماه نیز در پیشگیری از ابتلا به کووید 19 همراه با علائم بالینی این بیماری کارایی دارد. این در حالی است که میزان کارایی واکسن فایزر-بیون تک در ماه های اولیه پس از تزریق دو دوز این واکسن 95 درصد بوده است.

شرکت فایزر همچنین از کارایی بالای واکسن فراوری شده در برابر گونه ای جهش یافته از ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شیوع یافته خبر داده است. به گفته شرکت فایزر هیچ کدام از 800 نفری که در جریان مرحله سوم آزمایش بالینی واکسینه شده بودند به گونه جهش یافته معروف به نوع آفریقای جنوبی مبتلا نشدند.

این در حالی است که 9 نفر از گروه کنترل در این تحقیق (افرادی که با واکسن واقعی واکسینه نشده بودند) به گونه جهش یافته کرونا مبتلا شدند. شرکت فایزر به این ترتیب نتیجه گرفته که واکسن فراوری شده در برابر نوعی از ویروس که در آفریقای جنوبی شیوع پیدا نموده است 100 درصد کارایی دارد.

کارایی واکسن ها در برابر انواع جهش یافته ویروس کرونا عاملی کلیدی برای دستیابی به ایمنی دسته جمعی و مقابله با همه گیری بیماری کووید 19 محسوب می گردد. پیش از این نگرانی هایی بابت احتمال عدم کارایی واکسن ها در برابر گونه ای از ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شیوع یافته است مطرح شده بود.

نتیجۀ اولین تحقیق در دنیای واقعی: واکسن فایزر تا 94درصد در پیشگیری از ابتلا به کووید19 موثر است

داده های جدید به دنبال آزمایش های بالینی فایزر بر روی نزدیک به 50 هزار نفر در چند کشور دنیا به دست آمده است.

شرکت های داروسازی فایزر و بیون تک در نظر دارند تا خاتمه امسال میلادی دو میلیارد و 500 میلیون دوز از واکسن خود را فراوری نمایند. واکسن فایزر-بیون تک یکی از سه واکسنی است که هم اکنون کشورهای عضو اتحادیه اروپا با استفاده از آن در حال واکسیناسیون جمعیت خود در برابر بیماری کووید 19 هستند.

در ایتالیا یک سوم دانش آموزان به دروس آنلاین دسترسی ندارند

در پی ادامه شیوع همه گیری کرونا در ایتالیا، دولت این کشور با تصویب قوانینی مدارس مناطق پرخطر را ملزم به تشکیل کلاس های آنلاین و آموزش از راه دور نموده است.

این اقدام هرچند در اروپا غیرمعمول نیست، با این حال در کشورهایی که به لحاظ امکانات دیجیتال رشد کافی ننموده اند تبدیل به مانع شده است.

مطابق آمارها در سال 2019، یک سوم از خانوارهای ایتالیایی از رایانه برخوردار نیستند. امری که در میانه همه گیری شرایط تبادل اطلاعات و آموزش را با سختی روبرو نموده است.

در واقع این واقعیت که ایتالیا در نتیجه شیوع بیماری کووید-19 مدارس را به نسبت بیشتری، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، تعطیل نگه داشته است به این معنی است که بسکمک از دانش آموزان و دانشجویان راهی جز تحصیل از خانه ندارند.

علاوه بر این، در بسکمک از خانواده ها تنها یک رایانه موجود است که معمولا توسط والدین استفاده می گردد و در نتیجه دانش آموزان نمی توانند در مواقع احتیاج از آن استفاده نمایند.

در حالی که بودجه عمومی به تنهایی نمی تواند از پس مخارج تامین کامپیوتر برای اقشار ضعیف بربیاید، اکنون یک کارزار جمع آوری کمک مالی کوشش دارد به حل این مشکل کمک کند.

کارزار دیجیتال و برابر (Digitali e Uguali)عنوان یک کارزار جدید در ایتالیا است که توسط نهادهای خیریه و شرکت های رسانه ای آغاز شده تا به مدارس برای خرید رایانه های شخصی خانواده های کم بضاعت کمک برساند.

موریزیو مولیناری، مدیرمسئول روزنامه لاریپوبلیکا، می گوید تنها در ده روز با شبکه ای از 1400 مدرسه تماس گرفته شده تا ترتیب تهیه رایانه برای محصلان داده گردد.

وی گفت: در کشوری مانند ایتالیا که به شدت تحت تأثیر همه گیری قرار گرفته، این واقعیت که مردم 10، 15 یا حتی 50 یورو به کارزار کمک نموده اند نشان از تعهد اجتماعی بالا و ریشه دار آنان دارد.

مسئله شکاف دیجیتال از مسائل مهم کنونی در اروپا است و اتحادیه اروپا دیجیتال سازی اقتصاد این قاره را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود معین نموده است

ماکرون ارتکاب اشتباهاتی در مدیریت بحران را پذیرفت

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه چهارشنبه شب ضمن اعلام قرنطینه سراسری در این کشور ارتکاب اشتباهاتی در جریان مدیریت بحران همه گیری ویروس کرونا را پذیرفت.

رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی خود گفت که قرنطینه 19 دپارتمان این کشور از شنبه شب به مدت چهار هفته به کل مناطق فرانسه گسترش خواهد یافت. به این ترتیب همه شهفرایندان فرانسوی از شنبه شب تنها اجازه جا به جایی تا شعاع 10 کیلومتری محل سکونت خود را خواهند داشت.

تصمیم امانوئل ماکرون برای اعلام قرنطینه سراسری در این کشور به دنبال افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا طی روزهای اخیر و به ویژه افزایش شمار بیماران بستری شده در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها اتخاذ شد. رئیس جمهوری فرانسه در جریان سخنرانی خود وعده داد که تعداد تخت های بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها به بیش از 10 هزار خواهد رسید.

این در حالی است که اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه تابستان گذشته پس از موج اول شیوع کرونا وعده داده بود که تعداد تخت های بخش مراقبت های ویژه به 12 هزار خواهد رسید. عدم تحقق این وعده طی روزهای گذشته انتقادهای زیادی را متوجه دولت و رئیس جمهوری فرانسه کرد.

مخالفان دولت فرانسه همچنین طی روزهای گذشته از تعلل امانوئل ماکرون در اجرای محدودیت های جدید و عدم اعلام قرنطینه سراسری در خاتمه ماه ژانویه طبق پیشنهاد بعضی از متخصصان بیماری های همه گیر انتقاد نموده بودند.

با این حال امانوئل ماکرون ضمن پذیرش ارتکاب اشتباهاتی در جریان مدیریت بحران همه گیری بیماری کووید 19 گفت که دولت از تجربه ماههای گذشته درس گرفته و عملکرد خود را بهبود بخشیده است. وی همچنین باز نگه داشتن مدارس از زمان آغاز سال تحصیلی جاری تا به امروز را یکی از موفقیت های دولت دانست.

رئیس جمهوری فرانسه در عین حال گفت که مدارس علاوه بر دو هفته تعطیلات بهاری، بین یک تا دو هفته دیگر نیز تعطیل خواهند بود تا به شکسته شدن چرخه انتقال ویروس کرونا کمک گردد. دولت فرانسه از زمان فروکش کردن موج اول شیوع ویروس کرونا در ماه مه سال گذشته تا به امروز مدارس این کشور را به دلیل همه گیری کووید 19 تعطیل ننموده بود.

هشدار یک متخصص اسپانیایی: بیماری کووید19 خطر خون لختگی را افزایش می دهد

ترومبوز یا لخته خونی دست کم در 33 درصد موارد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید19 نقش مستقیم داشته و حدود 60 درصد بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت های ویژه ممکن است به این عارضه خطرناک مبتلا شوند.

این آمار نگران نماینده را دکتر خوزه مانوئل سوریا، یکی از متخصصان علم پزشکی در اسپانیا در مصاحبه با خبرنگاران مطرح نموده تا به نوعی نسبت به خطر تشکیل لخته خونی نزد بیماران مبتلا به بیماری کووید19 که پیش تر نیز از آن به عنوان عامل احتمالی مرگ بعضی افراد مبتلا به ویروس کرونا یاد شده بود، هشدار دهد.

به گفته این متخصص اسپانیایی که ریاست واحد ژنومیک بیماری های پیچیده در موسسه سان پائو در شهر بارسلون را برعهده دارد، شمار موارد مرگ ناشی از تشکیل لخته خونی با شیوع ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید19 افزایش قابل توجهی یافته است.

دکتر خوزه مانوئل سوریا در این خصوص می گوید: تاثیر ترومبوز بر بیماران مبتلا به کووید بسیار قابل توجه است. به همین دلیل است که انجمن بین المللی ترومبوز (خون لختگی) و هموستاز (خون ایستی) از اواخر همین ماه توصیه نموده که بیماران مبتلا به کوویدِ بستری در بیمارستان ها با داروهای هپارین ضد انعقاد خون تحت درمان قرار گیرند.

تیم پزشکی و تحقیقاتی تحت ریاست دکتر سوریا هم اکنون در حال کار روی پرو ژه ای با هدف تهیه یک الگوریتم ژنتیکی و بالینی جهت شناسایی آندسته از بیماران کووید هستند که بیش از دیگران در معرض خطر ترومبوز قرار دارند.

این متخصص اسپانیایی در خصوص تردیدها و نگرانی های موجود نسبت به خطر افزایش خون لختگی بواسطه استفاده از واکسن آسترازنکا معتقد است که باید به توصیه های آژانس دارویی اروپا مبنی بر ایمن و موثر بودن این واکسن اعتماد کرد.

آژانس دارویی اتحادیه اروپا مهر تایید زد: واکسن آسترازنکا ایمن و موثر است

وی در عین حال تاکید دارد که بایست اطلاعات بیشتر و دقیق تری در خصوص این واکسن در اختیار افراد واکسینه شده قرار داده گردد.

دکتر سوریا می گوید که باید نسبت به موارد گزارش شده هوشیار بود و مراقبت بیشتری انجام داد. به اعتقاد این متخصص اسپانیایی قبل از هر چیز ضروری است علائم مرتبط با عوارض احتمالی استفاده از واکسن آسترازنکا به خوبی برای افراد واکسینه شده تشریح گردد تا این افراد بتوانند به سرعت این علائم را در صورت بروز شناسایی نمایند و خود را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانند.

لازم به ذکر است که انجمن بین المللی ترمبوز و هموستاز نیز به سهم خود اعلام نموده که از ادامه واکسیناسیون افراد بزرگسال واجد شرایط با محصول دارویی شرکت آسترازنکا حمایت می نماید.

امواج بیماری های روانی نوجوانان و جوانان درگیر با محدودیت های کرونایی

محدودیت های ناشی از کووید-19 مراجعه نوجوانان درگیر با مسائل روانی این بیماری دنیای را در کشورهای اروپایی به شدت افزایش داده است. بخش خدمات روانپزشکی بیمارستان ها در فرانسه و بلژیک با افزایش 80 درصدی مراجعه نوجوانان زیر 15 سال روبه رو هستند.

در حالی که تقریبا تمام کشورهای اروپایی درگیر موج سوم ویروس کرونا هستند، بسکمک پیشاپیش موج چهارم را نه در ارتباط مستقیم با کووید-19، بلکه ناشی از بیماری های روانی محصول محدودیت ها به ویژه برای بچه ها و نوجوانان می دانند.

تقاضا برای ویزیت در بخش خدمات روانپزشکی بیمارستان اراسم بروکسل در یک سال گذشته تقریبا 4 برابر افزایش یافته است. لیست انتظار آنچنان طولانی است که وقت دیدار ممکن است برای سه ماه پس از درخواست داده گردد. در این بیمارستان دو چالش روانی دلیل اصلی تقاضا برای دیدار با روانپزشکان است: پریشانی و گم کردن نقاط اتکای زندگی روزمره.

پرفسور ماری دلهایه (Marie Delhaye)، روانپزشک اطفال بیمارستان اراسم می گوید مشکل به همین دو بیماری ختم نمی گردد: چالش های تغذیه به شکل لاغری مفرط بروز پیدا می نماید. نوجوانانی داشتیم که 20 کیلو کاهش وزن داشتند و پدر و مادرهایشان متوجه هیچ چیز نشده بودند. به علاوه افسردگی شدید و حتی روان پریشی هم گریبان نوجوانان را می گیرد.

برای مقابله با موج جدید بیماری های روانی بیمارستان اراسم برنامه کاری خود را تغییر داده است: بستری در بخش خدمات درمانی کوتاه تر اما بیشتر شده و آهنگ تندتری به خود گرفته است.

آرتور، 17 ساله است و از 2 سال پیش در بیمارستان اراسم به علت مشکل بی دقتی و بی توجهی حاد تحت درمان واقع شده است. شرایط آرتور سال گذشته و پس از آغاز قرنطینه اول بدتر شد و درس و مدرسه را عملا رها کرد. آرتور می گوید: رفتن به مدرسه دیگر برایم قابل تحمل نیست. وقتی صبح ساعت زنگ می زند، چند بار برای ده دقیقه بعد تنظیم می کنم و دست آخر از خیر بیدار شدن می گذرم. اگر این نوجوان 17 ساله یک روز هم به دبیرستان برود، تنها یک پیشنهاد برای رها کردن کلاس کافی است: فقط یک نفر باید بگوید بیا کلاس را بپیچونیم. حتما همین کار را می کنم. هیچ تمایلی به ادامه مدرسه ندارم.

اما مشکل آرتور، مانند هزاران دانش آموز اروپایی دیگر به همینجا ختم نمی گردد. او می گوید: دیگر هیچ انگیزه برای انجام کارهایی که قبلا می کردم، پیدا نمی کنم. به همین دلیل زندگی نرمال من عوض شده است. بداخلاق و شده ام و سریع عصبانی می شوم.

نظام بهداشت و درمان کوشش می نماید به موارد ضروری ناهنجاری های روانی پاسخ دهد. اما بسکمک از روانپزشکان از همین حالا زنگ خطر را برای دوره احتمالی پساکرونا به صدا درآورده اند. نوجوانان و جوانان کم سن و سال امروز که قرنطینه های طولانی را پشت سر گذاشته، در سال های آینده با مسائل ناشی از این دوره سخت روبه رو خواهد شد. چالش احتمالی دیگر، بحران مالی، بدون چشم انداز بهبود است که همین نسل را بار دیگر با مخاطرات روانی دیگری روبه رو خواهد نمود.

کشورهای اسکاندیناوی تزریق آسترازنکا را متوقف کردند

آژانس دارویی اروپا 18 مارس گذشته تاکید نمود که مزایای تزریق واکسن آسترازنکا-آکسفورد قطعا بیش از خطرات احتمالی آن است. از آن موقع تا کنون مقام های دولتی از نخست وزیر فرانسه گرفته تا رئیس جمهوری آلمان سعی نموده اند تا با دریافت دوز نخست این واکسن اعتماد عمومی را به آن افزایش دهند؛ با این حال چرا هنوز کشورهای اسکاندیناوی همچون نروژ و دانمارک زیر بار استفاده مجدد از این واکسن نمی فرایند؟

با وجود این که بسکمک از کشورهای اروپایی تزریق واکسن آسترازنکا-آکسفورد را از سر گرفته اند، در کشورهای شمال اروپا ، مقامات همچنان محتاط هستند. سوئد، فنلاند و ایسلند اکنون فقط از آن برای واکسینه کردن افراد بالای 65 و 70 سال استفاده می نمایند و دانمارک و نروژ نیز استفاده از آن را تا اواسط آوریل به تعویق انداخته اند.

سارا سوفی ویکسموئن واتل، پزشک ارشد در انستیتوی بهداشت عمومی نروژ این تفاوت رویکرد را ناشی از سختی ارزشگذاری درست زندگی یک فرد می داند و شرح می دهد که با توجه به شیوع به نسبه آهسته ویروس کرونا در نروژ، اولویت اصلی معین میزان خطرات احتمالی تزریق واکسن های مقابله با بیماری کووید-19 است.

پروفسور لون سیمونسن، محقق دانمارکی همه گیری شناسی نیز معتقد است که برآورد و مقایسه مرگ احتمالی ناشی از تاخیر در دریافت واکسن و فوت ناشی از عوارض احتمالی ناشی از دریافت آن بسیار سخت است ولی همیشه تعداد مرگ های متاثر از عوارض جانبی یک دارو و واکسن به چشم می آید و تعداد نجات یافتگان از یک بیماری هر چقدر هم زیاد باشد، امری طبیعی به شمار می آید.

تا به امروز پنج نروژی کمی پس از دریافت واکسن آسترازنکا-آکسفورد دچار لختگی خون ناشی از سطح پایین پلاکت خون شده اند. سه نفر از آنها فوت نموده اند. افزون بر این، یک مورد خونریزی همراه با کاهش پلاکت خون نیز به عنوان عارضه جانبی احتمالی واکسن در حال آنالیز است.

اما مطابق گزارش آژانس دارویی اروپا از میان 20 میلیون نفری که در بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اضافه ایسلند، نروژ و لیختن اشتاین تا 16 مارس گذشته واکسن آسترازنکا-آکسفورد را دریافت نموده بودند تنها هفت نفر دچار لخته شدن خون در عروق قلبی و 18 تَن نیز دچار لخته شدن خون در عروق مغزی شده بودند.

خانم واتل در خصوص این که چرا این عوارض در میان 130 هزار نروژی که تا به امروز یک دوز از این واکسن را دریافت نموده اند، بالاست، می گوید:نروژ کشور کوچکی است بنابراین اخبار خیلی سریع در آن پخش می گردد؛ همچنین کشورهای اسکاندیناوی سیستم ثبت خوب و کارآمدی دارند که ضعف آن در سایر کشورها می تواند شائبه کم شماری را ایجاد کند.

در دانمارک نیز تا کنون از میان 150 هزار نفری که واکسن آسترازنکا-آکسفورد دریافت نموده اند، دو مورد عوارض خونی مشابه با نروژ گزارش شده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1539

به "چرا کشورهای اروپایی تزریق آسترازنکا را تعلیق کردند ، آژانس دارویی اتحادیه اروپا مهر تایید زد: واکسن آسترازنکا ایمن و موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کشورهای اروپایی تزریق آسترازنکا را تعلیق کردند ، آژانس دارویی اتحادیه اروپا مهر تایید زد: واکسن آسترازنکا ایمن و موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید