شناسایی و حل مسائل فراوریی و مالی برای جهش فراوری، دولت به دانشگاه میدان و مأموریت بدهد

به گزارش تایمر سرگرمی، دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: انتظار داریم دولت به شبکه قدرتمند دانشگاه آزاد اسلامی میدان و مأموریت بدهد تا در شناسایی و حل مسائل تولیدی و مالی کشور وارد عمل گردد.

شناسایی و حل مسائل فراوریی و مالی برای جهش فراوری، دولت به دانشگاه میدان و مأموریت بدهد

اسحاق رسولی در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران درباره نامگذاری سال 99 به عنوان جهش فراوری و نقش دانشگاهیان در تحقق آن اظهار کرد: برای ایجاد جهش فراوری، دولت و مردم همه باید تدابیر هوشمندانه و همت مضاعف نشان بدهند و در این باره مهم ترین مقوله که به عهده دولت بوده ایجاد بهبود اساسی در فضای کسب و کار است.

وی با بیان اینکه گرچه در این رابطه قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار هم تصویب شده است؛ اما تحرک جدی از سوی دولت دیده نمی گردد، تأکید کرد: باید با رویکرد انقلابی در قوانین دست و پاگیر و محدودیت های بسیاری که جلوی پای کارآفرینی و فراوری هست، اقداماتی صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل اعلام نمود: در دنیای رقابت و انفجار کسب و کارها، این محدودیت ها قابل هضم نیست؛ 45 روز طول می کشد تا یک شرکت ثبت گردد. این شرایط نشان می دهد که دولت و دستگاه اجرایی تسهیل گر کارآفرینی و فراوری نیست. بین شرایط کسب و کار سه مؤلفه مهم شامل بیمه، مالیات و بانک با عنوان بمب کسب و کار مطرح هستند.

آگاهی بخش خصوصی از قواعد کسب و کار در دنیای جدید

رسولی یادآور شد: در کشور ما هنوز این سه عامل مشوق فراوری نیستند و بیشتر فراوری نمایندگان از دست این سه عامل در تنگنا هستند. باید در شرایط کسب و کار دولت تحول انقلابی انجام دهد. رانت خواری ها باید از بخش مالی حذف و شرایط عادلانه و منصفانه برای رقابت فعالان مالی فراهم گردد. بخش مردمی و خصوصی هم باید قواعد کسب و کار و فراوری در دنیای جدید را بداند و رعایت کند.

وی با بیان اینکه بین تمام قواعد کار و فعالیت امروزه اندیشه بازاریابی و بازارسازی در رأس واقع شده است، اضافه نمود: باید دانست چه چیزی و چگونه و با چه کیفیتی باید فراوری تا در بازار پیروز گردد و کیفیت به معنی برآوردن انتظارات و رضایت مردم باید در کانون توجه فراوری نماینده قرار بگیرد.

نقش دانشگاه در تحقق جهش فراوری

دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل نقش دانشگاه در تحقق جهش فراوری را یادآور شد و به خبرنگاران گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی چند بخش مهم داریم که در جهش فراوری نقش معین نماینده می توانند داشته باشند. در وهله نخست سراهای نوآوری، مرکز رشد واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان هستند که به طور مستقیم در زمینه فراوری محصولات دانش بنیان فعالیت دارند. این بخش ها می توانند با ارتقای سطح بهره وری و کارآمدی در فعالیت های خود جهش ایجاد نمایند.

رسولی اضافه نمود: در وهله دوم دانشگاه می تواند تمام ظرفیت های خودش را از جمله توانمندی های اعضای هیئت علمی و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی را در خدمت بخش صنعت و فراوری راهنمایی کند و به وسیله تعامل و هم افزایی با بخش فراوری به جهش فراوریات آنها یاری کند.

به گفته وی در وهله سوم، تحقق جهش فراوری به وسیله تربیت نیروی انسانی کارآمد و کارآفرین که بتوانند در بخش فراوری ارزش افزایی داشته باشند، به عبارتی تأمین و بهبود نیروی انسانی و متخصص مورد احتیاج در بخش فراوری از رسالت های دانشگاه است.

دولت دانشگاه آزاد اسلامی را به چشم برادر ناتنی نگاه نکند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل توضیح داد: مسئولان دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی را به چشم برادر ناتنی نگاه ننمایند، نیروی عظیم و خلاق علمی و امکانات بسیار گسترده و به روز در این دانشگاه وجود دارد که به صورت شبکه قدرتمند علمی در سراسر کشور گسترده است و با اتخاذ رویکرد مسئله گرایی به میدان آمده تا از مسائل و مسائل کشور گره گشایی کند.

رسولی اعلام نمود: انتظار داریم به این شبکه قدرتمند میدان و مأموریت بدهند تا در شناسایی و حل مسائل فراوریی و مالی کشور وارد عمل گردد. بعضی، شناخت سطحی و ظاهری خود از دانشگاه آزاد اسلامی را تصحیح نمایند و بدانند که این دانشگاه توانایی ایجاد تحولات عظیم در کشور را دارد و در این جهت هم وارد عمل شده است.

28 محصول دانش بنیان را وارد چرخه تجاری و مالی کردیم

به گفته وی، سال گذشته (رونق فراوری) در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل توانستیم به رهنمود امام و رهبر انقلاب لبیک عملی بگوییم و با جهاد علمی و فناوری 28 محصول دانش بنیان را وارد چرخه تجاری و مالی کنیم.

رسولی تشریح کرد: فراوری و عرضه چراغ های LED هوشمند، راه اندازی خط فراوری گیاهان دارویی با تنوع 20 محصول و عرضه محصولات آن به وسیله 30 نمایندگی در سطح کشور، فراوری خودرو تفریحی کارتینگ، فراوری دستگاه اسانس گیری میوه، دستگاه میوه خشک کنی و خشک کن گیاهان دارویی، فراوری رنگ های طبیعی خوراکی، فراوری پیچ صنعتی، پرورش و عرضه بوقلمون و توسعه شبکه فراوری در 95 کارگاه در سطح استان، اجرای طرح تلقیح بز نژاد فرانسوی با بز نژاد خلخال برای فراوری شیر بیشتر و کاشت گیاهان دارویی ازجمله مهم ترین فعالیت های فراوری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در استان اردبیل بوده است.

دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به خبرنگاران گفت: جهش فراوری عشق به سرزمین و مردم را می طلبد و جامعه قدر کسانی که برای تأمین احتیاج و عزت کشور در عرصه فراوری با مسائل دست و پنجه نرم می نمایند را باید بداند.

انتهای پیغام/4117/4062/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 906

به "شناسایی و حل مسائل فراوریی و مالی برای جهش فراوری، دولت به دانشگاه میدان و مأموریت بدهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی و حل مسائل فراوریی و مالی برای جهش فراوری، دولت به دانشگاه میدان و مأموریت بدهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید