شرایط برای توسعه کشت گلخانه ای در ابهر فراهم است

به گزارش تایمر سرگرمی، خبرنگاران/زنجان شهرستان ابهر جزو قطب های اصلی کشاورزی زنجان محسوب می گردد که از شرایط لازم برای توسعه کشت گلخانه ای نیز برخوردار است.

شرایط برای توسعه کشت گلخانه ای در ابهر فراهم است

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

خشکسـالی و کم آبی در ایـران، یـک واقعیت اقلیمی است و بـا توجه بـه فرایند روزافـزون احتیاج بخش هـای مختلف به آب، مشـکل کم آبی در سـال های آینده حادتر نیز خواهـد شـد.

بر اسـاس گزارش مؤسسـه بین المللـی مدیریـت آب، کشـور ایـران بـرای حفـظ وضـع فعلـی خـود تـا سـال 2025 بایـد بتوانـد 112 درصـد بـه منابـع آب قابـل اسـتحصال خـود بیفزایـد. از آنجایی کـه ایـن امـر امکان پذیـر نیسـت، راهکارهـای مؤثـر و عملـی، اسـتفاده بهینـه و صرفه جویـی در مصـرف آب کشـاورزی خواهد بـود. بخش کشاورزی پرمصرف ترین بخش در مصرف آب طبق آمارها در بخش شرب هر ایرانی 2 برابر میانگین مصرف جهانی آب مصرف می نماید و بخش کشاورزی 92 درصد کل منابع آب را به خود اختصاص داده است.

از آنجایی که بخش کشاورزی از پرمصرف ترین بخش های مصرف آب در ایران است، طی سال های اخیر مدیریت مصرف آب در این بخش مورد توجه جدی مسئولان امر قرار گرفته و راهکارهای متفاوتی در این زمینه به کشاورزان ارائه شده است که استفاده از روش های آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت و روی آوردن به کشت های گلخانه ای از جمله این راه ها است.

کشت گلخانه ای یکی از راه چاره های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است و در بسیاری از مناطق قطبی یا کشورهای استوایی که دارای آب و هوای سرد یا گرم هستند و یا با مشکل کم آبی روبه رو هستند، احداث گلخانه می تواند بهترین گزینه برای فراوری میوه و سبزیجات در این مناطق باشد. با توجه به مشکل کم آبی موضوع کشت گلخانه ای بیش از گذشته توجه متولیان امر و جوانان را به خود جلب نموده است، روشی که هم از مصرف آبی کمتری برخوردار است و هم درآمد خوب و صرفه مالی برای کشاورزان در پی دارد.

پس از اجرای اصلاحات ارضی، در ایران اراضی کشاورزی که در بعضی نواحی متوسط آن بین 5 تا 10 هکتار بالغ می شد، اکنون پس از یک نسل کوچک تر شده و برای کشاورز جوانی که می خواهد از مزایای زندگی بهتر بهره مند گردد، درآمد لازمه را نداشته و اصولا قادر به تامین زندگی یک خانوار روستایی نخواهد بود که خود، یکی از دلایل کوچ کشاورزان به شهرها یا مهاجرت آن ها برای کشت به سایر مناطق مستعد از این مسئله اساسی سرچشمه می گیرد؛ اما با ایجاد گل خانه و بهره برداری فشرده و استفاده تکنیک های جدید، حتی کشاورزانی که اراضی کوچک با مقدار محدودی آب در اختیار دارند، قادر به کسب درآمد کافی می شوند؛ یعنی با افزایش عملکرد در واحد سطح، منافع مکفی عاید آن ها خواهد شد.

یکی دیگر از مزایای کشت گلخانه ای، زودرسی است که این موضوع در بازار سبزی و صیفی، عامل مهمی در کسب درآمد است که پرورش دهنده با تجهیزات به وجود آورده قادر می گردد حداقل یک ماه در بیشتر مناطق فراوری زودرسی به وجود آورده و در پاره ای نواحی، در هر زمان از سال که مایل باشد، فراوری را عرضه کند. کیفیت بالای محصولات گلخانه ای، صرفه جویی در مصرف آب به دلیل سیستم های تحت فشار نیز، از دیگر دلایلی است که می تواند نقش موثری در ترغیب علاقه مندان به کشاورزی به کشت گلخانه ای داشته باشد.

شهرستان ابهر که یکی از قطب های اصلی کشاورزی در استان زنجان محسوب می گردد، از شرایط خوبی برای توسعه کشت گلخانه ای برخوردار است.

در همین رابطه، رئیس جهادکشاورزی ابهر با اشاره به کاهش منابع آبی و بروز بحران در مناطق کشاورزی این شهرستان، به خبرنگار خبرنگاران می گوید: تغییر الگوی کشت و افزایش کشت گلخانه ای از راهکارهای جدی افزایش فراوری و کاهش مصرف آب است.

مجید قزوینیان می افزاید: کشور ما در کمربند خشک کره زمین واقع شده است و در سال های اخیر در شرایط بحرانی آبی واقع شده است؛ لذا مدیریت مصرف آب در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل یکی از مهم ترین راهکارهای صرفه جویی، تغییر الگوی کشت و افزایش کشت گلخانه ای است.

وی با تاکید بر این که تغییر الگوی کشت بحث بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه گردد، ادامه می دهد: در دنیای امروز دیگر صلاح نیست کشاورزان به سمت کاشت محصولات آب بَر و با ارزش افزوده پایین بفرایند.

این مسئول با تاکید بر اهمیت مدیریت کشت، تصریح می نماید: باید آنالیز گردد که هر محصول به اندازه و در مکان مناسب کشت گردد؛ به طور مثال سبزی جات و میوه های آب بَر که احتیاج مردم است را نمی توان فراوری نکرد، بلکه با مدیریت صحیح آن و کشت در مکان مناسب، با مصرف آب کم تر و با راندمان بالاتر، آن محصول را می توان فراوری کرد.

قزوینیان می افزاید: در الگوی کشت، محصولات کشاورزی که ارزش افزوده بیش تری دارند و آب کم تری مصرف می نمایند، برای کاشت به کشاورزان توصیه می گردد، کشاورزان نیز در فعالیت کشاورزی خودشان همواره باید این دو ملاک را مدنظر خود قرار دهند.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان ابهر با اشاره به مزیت های فراوان کشت گلخانه ای، می گوید: در این روش کشت، فراوری در محیط های گلخانه ای، 12 برابر افزایش و مصرف آب نیز به شدت کاهش می یابد.

وی با بیان این مطلب که شرایط برای توسعه کشت گلخانه ای در شهرستان ابهر فراهم است، ادامه می دهد: آن چه دولت باید درخصوص تامین تسهیلات و صدور مجوزها انجام دهد، به خوبی انجام شده است ولی برای پایدار کردن فراوریات گلخانه ای بایستی به نکات فنی، امکان سنجی، مکان یابی، بسترسازی، فرهنگ سازی، تحقیقات و بازاریابی مناسب توجه ویژه داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 618

به "شرایط برای توسعه کشت گلخانه ای در ابهر فراهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط برای توسعه کشت گلخانه ای در ابهر فراهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید