شهر جهانی یزد زیر پرچم یونسکو چه کرد؟

به گزارش تایمر سرگرمی، ثبت یزد در فهرست آثار شهرهای جهانی برای این استان و کشور مساله بسیار مهم و ارزشمندی بود چراکه کمتر شهری در جهان می تواند گستره زیادی از بدنه خود را در فهرست آثار جهانی به ثبت برساند و از این ظرفیت مهم بهره مند گردد.

شهر جهانی یزد زیر پرچم یونسکو چه کرد؟

روابط بین الملل و توسعه زیرساخت های ارتباط گسترده دنیای، مهمترین ظرفیتی بود که ثبت دنیای یزد برای این سرزمین به ارمغان آورد و راه های ارتباط گیری دنیای و فرصتی برای معرفی گسترده ثبت دنیای، فرصتی بود که قابلیت گسترده ای در بهره وری داشت اما گویا آنچنان هم تا به امروز مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

محسن عباسی هرفته، رئیس پایگاه میراث دنیای شهر تاریخی یزد در این رابطه به ضعف این شهر دنیای در استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و حمایتی نهادهای بین المللی به ویژه یونسکو اشاره می نماید و می گوید: اغلب آثار دنیای از این حمایت ها به بهترین شیوه بهره مند می شوند اما هنوز در شهر یزد اهمیت ثبت دنیای معین نشده و برای بعضی از افراد همچنان سئوال می گردد که ثبت دنیای چه فایده ای دارد؟

وی با بیان این که مرجع بسیاری از کسب وکارهای فرهنگی، انتشارات و سایت یونسکو است، تصریح می نماید: یونسکو مرجع تعریف بسیاری از سفرهای فرهنگی در دنیا محسوب می گردد ولی ما از این ظرفیت عظیم اقتصادی غافل هستیم و البته، شرایط فعلی نیز در این رابطه تاثیرگذار است چرا که هنوز بستر فکری و فرهنگی آن هم در بخشی از بدنه ذی نفوذ استان فراهم نشده است.

وی با بیان این که یونسکو برندی دنیای و شناخته شده است، می گوید: کشورهای مختلف دنیا از این برند در راستا تبلیغات خود استفاده می نمایند که نمونه های آن فراوری محصولات فرهنگی با لوگو یونسکو مانند لباس و سوغات و حتی استفاده از پرچم یونسکو در برنامه های مختلف و حتی رسمی خودشان است.

رییس پایگاه میراث دنیای بافت تاریخی یزد معرفی صنایع دستی با استفاده از لوگوی یونسکو را بسیار موثر می داند و تصریح می نماید: صنایع دستی دنیای مانند دست بافته زیلو قابلیت های زیادی برای استفاده از ابزارهای معنوی و حمایتی یونسکو دارد که البته باید برای تعریف آن در بازار دنیای برنامه ریزی گردد و در ای باره نیز نمونه های صنایع دستی مشابه را در بازارهای دنیای شهرهای توریستی به خوبی می توانیم دنبال کنیم.

حاج خلیفه رهبر برند پیروز پیوسته به یونسکو

عباسی با گلایه از این که افراد و سرمایه گذاران در یزد با وجود دنیای شدن شهرشان خلاقیتی در این زمینه به کار نمی گیرند،می گوید: سرمایه گذاران پیروزی مانند شیرینی حاج خلیفه رهبر با تدابیر و خلاقیت توانسته اند امروزه در کشورهای دیگری مانند آلمان شعب خود را راه اندازی و از ظرفیت های فرهنگی سازمان هایی مانند یونسکو بهره مند شوند که می توانیم از این الگوهای پیروز در شهر دنیای یزد استفاده کنیم.

شهرداری ها هم نقش قابل توجهی در معرفی شهرها دارند به خصوص پس از دنیای شدن یزد در فهرست آثار دنیای، این ظرفیت برای یزد تقویت شد و شهرداری ها از نقش بیشتری در این زمینه برخوردار شدند.

جمال الدین عزیزی، شهردار شهر دنیای یزد نیز به ویژگی های سرزمین دنیای یزد اشاره می نماید و با ارجح شمردن پایداری و اصالت و معماری یزد، می گوید: آنچه یزد را به نام آن می شناسیم، طی صدها سال نگه داشته شده و امروزه دنیا، ما را با این هویت و اصالت و پایداری می شناسد و همین عوامل نیز منجر به ثبت یزد در فهرست آثار دنیای شده است.

وی اضافه کرد: از طرفی قرار دریافت در فهرست میراث دنیای ظرفیت گسترده ای را برای معرفی و شناسایی یزد در دنیا فراهم نموده است به طوری که بر پایه آن توجه جهانگردان می تواند به دیدن یزد جلب گردد.

وی دعوت از سفرا مختلف به یزد را یکی از اقدامات موثر در معرفی یزد برمی شمارد و می گوید: سعی شد تا با این اقدام ارتباطات بین المللی افزایش یابد و زمینه خواهرخواندگی برای اماکنی که مشابه شرایط یزد هستند اتفاق بیفتد و خوشبختانه تعداد بیشتری از شهرها به عنوان خواهرخوانده یزد شناخته شدند.

از خواهرخواندگی تا عضویت در مجامع بین المللی

شهردار یزد در ادامه خواهرخواندگی را از معیارهای مورد توجه جهانگردان می داند و می گوید: علاوه بر دنبال کردن بحث خواهرخواندگی، عضویت در مجامع بین المللی مرتبط با مدیریت شهری یزد نیز مورد پیگیری نهاده شد که از نمونه های آن می توان به مجمع شهرهای پایدار دنیا و شهرهای یادگیرنده از نظر سازمان دنیای تبلیغات اشاره نمود.

وی از استفاده نکردن از ظرفیت حمایت های معنوی یونسکو یاد می نماید و می گوید: یونسکو تا به امروز هیچ حمایت مادی از یزد نداشته است اما مساله جالب تر این که هیچ اعتبار و بودجه ای هم در داخل کشور به یزد اختصاص نیافته است و معینا هیچ حمایت مادی از هیچ ارگان و دستگاهی شامل حال یزد نشده اما مهمترین اقدام در زمینه استفاده از یونسکو برای یزد، ایجاد اولین دفتر استانی یونسکو در یزد برای اولین بار بود که اقدامی بسیار قابل توجه است.

عزیزی خاطرنشان می نماید: البته یونسکو کار خود را نموده و ماموریت خود را در قبال یزد به انتها رسانده است و ثبت این میراث دنیای، عظیمترین اقدام یونسکو برای حفظ این میراث ارزشمند است اما ما باید خودمان همت کنیم و از این ظرفیت ارزشمند بهره مند شویم.

وی به ضعف یزد در ایجاد مسیرهای بین المللی ورود جهانگردان به خصوص خطوط هوایی بین المللی اشاره می نماید و می گوید: یکی از مهمترین لازمه های توسعه روابط بین المللی راه های رسیدن به یزد از مسیرهای مختلف است و صندلی یزد در دنیا لازمه ایجاد چنین بسترهایی را فراهم نموده است.

شهردار یزد توسعه روابط داخلی موثر در تبلیغات و معرفی یزد مانند توسعه روابط جهانگردی میان شهرهای اضلاع طلایی جهانگردی شامل استان های یزد، فارس و اصفهان را هم از دیگر اقدامات به خصوص در زمینه تبادل تجارب و جهانگرد عنوان می نماید.

یونسکو هویتی دنیای به یزد بخشید

محسن حاجی سعید، رییس کانون راهنمایان جهانگردی سراسر کشور و همچنین عضو جامعه راهنمایان جهانگردی شهردنیای یزد به اهمیت عضویت یزد در ساختار بین المللی و دنیای یزد اشاره می نماید و می گوید: اهمیت این مسئله بارها و بارها مطرح شده است و می دانیم که یونسکو منافع اقتصادی و محافظتی ملموسی برای بناهای تاریخی ندارد و حمایت های آن به شکلی که بسیاری باور دارند، نیست.

وی اضافه می نماید: بعضی از افراد به غلط ثبت یزد در فهرست آثار دنیای یونسکو را امتیازی برای کسب بودجه های هنگفتی از سوی کشورهای دنیا می دانند در حالی که یونسکو منبع عظیم اقتصادی برای تامین هزینه های بناهای دنیای نیست.

وی به تجمیع و اتفاق نظر یک سری دولت ها در مجمع دنیای یونسکو برای ثبت یک اثر براساس شاخصه هایی معین اشاره می نماید و می گوید: ثبت یزد به معنای داشتن یک یا چند شاخصه است که منجر به ثبت بناهای تاریخی و طبیعی می گردد با این تفاوت که یزد به عنوان یک شهر دنیای شناخته شد.

این مسئول با بیان این که این دستاورد دنیای پس از ثبت در فهرست آثار یونسکو هویت و میراثی نه تنها متعلق به یزد بلکه متعلق به تمام دنیا شناخته شده است، می گوید: یونسکو هویتی دنیای به یزد بخشید و این هویت را برای مردم دنیا ثبت کرد اما اگر امروز وضعمان تغییری ننموده و هیچ تغییری در زمینه معرفی یزد اتفاق نیفتاده به این دلیل است که ما هیچ تلاشی نکردیم.

وی با بیان این که در اولین مرحله یزد باید بتواند در تعامل و بیزینس ارزش های برجسته خود را معرفی و در خصوص آن با دیگر کشورها صحبت کند، می گوید: این اقدام یاری عظیمی به معرفی یزد می نماید کما این که با تکیه بر برند دنیای یونسکو این معرفی راحت تر اتفاق می افتد.

حاجی سعید اضافه می نماید: با استفاده از ظرفیت دنیای یونسکو می توان با شبکه دنیای بازسازی گران و مدیران طرح های بازسازیی و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی ارتباط گرفت و به وسیله یونسکو به شبکه های دنیای متصل شد.

وی از تاثیر جدی مدیریت در تقویت یا ضعف استفاده از روابط بین المللی با مدیریت پایگاه های میراث دنیای یاد می نماید و می گوید: خوشبختانه در این زمینه عملکرد ایران بد نبوده است اما جهانگردی ابزار اولیه درآمد ارزی بسیاری از کشورهای دنیا اول دنیاست لذا ثبت دنیای نیز باید به جذب جهانگردان منجر گردد.

یزد دنیای، مصون از جنگ کشورها

رییس کانون راهنمایان جهانگردی کشور از حفاطت های یونسکو در زمان جنگ به عنوان یک مزیت بسیار مهم برای یزد خبر می دهد و می گوید: اگر کشورها به جنگ بپردازند نمی توانند به بناهای ثبت شده در فهرست آثار دنیای یونسکو دنیا حمله نمایند چرا که براساس قوانین بین المللی و کنوانسیون های مربوط به ثبت دنیای این بناها نباید تخریب شده و مخربان، محکوم می شوند.

وی با گلایه از ضعف یزد در زمینه برندسازی تصریح می نماید: اگر ثبت دنیای اتفاق بیفتد قرار نیست به خودی خود معرفی شویم بلکه باید پرچم به دست گرفته و در دنیا قدم بزنیم و فریاد بزنیم که یزد ثبت دنیای شده است و این پرسش را در اذهان مخاطبان ایجاد کنیم گه چرا و برای چه ثبت دنیای شده؟

وی ابزارهای اینترنتی، سمینارهای خاص و برگزاری جشنواره هایی به منظور فراوری محتوا از سوی دولت و بخش خصوصی با برند شهر دنیای یزد را از اقدامات الزامی و مهمی برای یزد می داند و می گوید: باید محصولاتی با برند یزد برای عرضه در دنیا داشته باشیم و از بنر ثبت دنیای یزد و یونسکو در زمینه معرفی بهره مند شویم.

حاجی سعید با بیان این که در یزد دنیای تنها یک برند حاج خلیفه رهبر از ابزارهای یونسکو استفاده نموده و هیچ برند و صنعتی در یزد پیشرو نبوده است، می گوید: اگر از یک جهانگرد در کشور دیگری در خصوص دارایی سئوال گردد ممکن است در معنی واژه نوع پارچه یا دارایی اقتصادی نتواند تمایزی قائل گردد لذا در اولین گام باید بسیاری از واژگان یزد را بین المللی کنیم.

لزوم ایجاد مدیریت واحد شهری در یزد دنیای

این راهنمای جهانگردی بین المللی از ضرورت برنامه ریزی برای معرفی یزد و مهیا بودن فرصتی برای حضور یزد در اجلاس های شهر دنیای یاد می نماید و می گوید: ایران هم در این اجلاس ها دعوت می گردد اما بودجه لازم را نداریم و ضروری است در وهله اول قبل از تخصیص اعتبارات، استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی در مدیریت واحد شهری مربوط به شهر دنیای اقدام کند و به طور مستقیم در زمینه مدیریت شهر دنیای یزد ورود کند و همه دستگاه ها زیر پرچم وی، ساختار واحد مدیریتی را ایجاد نمایند.

حاجی سعید با بیان این که نشست ها و سمینارهای دنیای و بین المللی به خصوص سمینار خشت خام باید به نام یزد ثبت گردد و یزد هر چهار سال یک بار میزبان چنین اجلاسی باشد، می گوید: علاوه بر آن باید پژوهشکده و مرکز خشت خام در یزد راه اندازی گردد و یزد تبدیل به مرجعی برای تمام مطالعات مربوط به خشت در دنیا گردد.

ایسنا نوشت، با تمام این اوصاف، حالا سه سال از دنیای شدن یزد می گذرد و هنوز یزد نتوانسته است خود ار آنچنان شایسته به دنیا معرفی کند و این فرهنگ و تاریخ و معماری ناب را به دنیا نشان دهد، آن طور که به نظر می رسد زمان آن رسیده که جدی تر از همواره و با همتی بلندتر نسبت به بهره مند شدن از ظرفیت های این بستر بین المللی اقدام نمایند.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1094

به "شهر جهانی یزد زیر پرچم یونسکو چه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر جهانی یزد زیر پرچم یونسکو چه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید