زبان اردو به ویکی ادبیات افزوده می گردد

به گزارش تایمر سرگرمی، مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به برنامه های این دفتر مثل برگزاری جوایز ادبی، پایگاه نقد شعر و نقد داستان، برگزاری کارگاه های آموزشی و انجمن های ادبی اشاره نمود.

زبان اردو به ویکی ادبیات افزوده می گردد

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، بهروز جلالی در برنامه مصاحبهی فرهنگی رادیو مصاحبه بیان داشت: با ادغام موسسات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان که مسئولیت اجرای جوایز ادبی دولت را برعهده داشت به کار خود خاتمه داد و از این پس مسئولیت های این بنیاد در دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی پیگیری می گردد.

وی به مسئولیت های این دفتر اشاره نمود و گفت: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان پیش از این به عنوان بازوی اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمل می کرد و برنامه های موظفی از جمله جوایز ادبی (جلال ال احمد در حوزه داستان؛ شعر فجر و جایزه پروین اعتصامی که شعر و داستان و.. ویژه بانوان بود)؛ برگزاری نشست های آمورشی شعر و داستان و دیگر برنامه ها را عهده دار بود و پایگاه های نقد شعر و داستان دارد.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه توضیح داد: در سال های گذشته نزدیک به 50 درصد انرژی مدیریت بنیاد، صرف تامین بودجه و پیگیری تامین آن می شد؛ اما دیگر مدیر این دفتر دغدغه و مسئولیت پیگیری تامین بودجه ندارد و می تواند تمام تمرکز خود را به کار ها و برنامه های ادبی معطوف کند و در حال حاضر پیگیر افزایش بخش های جنبی به جشنواره های ادبی هستیم.

وی اضافه نمود: علی رغم موج های رسانه ای در فضای مجازی پیرامون جایزه جلال ال احمد باید گفت این جایزه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و مجموعه امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری آن است.

بهروز جلالی درخصوص برگزاری کارگاه های داستان و شعر گفت: با شیوع ویروس کرونا الزام استفاده از ظرفیت های فضای مجازی بیشتر شد و با توجه به شرایط فعلی برای برگزاری سه دوره همزمان شعر و رمان و داستان برنامه ریزی نموده ایم که می توان به دوره های آموزش آنلاین داستان کوتاه، رمان و شعر اشاره نمود. هر کدام از دوره های یاد شده ویژگی های خاص خود را دارند و در بازه های زمانی متفاوت برگزار می شوند و مقدمات ثبت نام و پذیرش این دوره ها احتمالا از مهر ماه، پس از فراهم شدن زیرساخت های آموزشی شروع می گردد و در یکسال برنامه ها اجرایی می گردد.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای اولین بار در رادیو مصاحبه اطلاع داد: پس از عاشورای حسینی قرارداری برای ترجمه دانشنامه مجازی ویکی ادبیات به زبان اردو و خط سیریلیک تاجیکستان منعقد می گردد.

جلالی به شرایط جوایز ادبی در دوره شیوع کرونا اشاره نمود و گفت: جایزه ادبی جلال پیش روی ماست و کوشش داریم طبق اساسنامه فرایند انتخاب هیات علمی این رویداد توسط هیات امنای جایزه انجام گردد و اگر فرایند سلامت جامعه اجازه دهد جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره بین المللی شعر فجر در تاریخ مقرر برگزار گردد. در بحث جایزه جلال ال احمد تجمیع کتاب ها تقریبا اجرا شده است و سال جاری از همان ابتدا آثار در چند نسخه تهیه شده تا در صورت داوری آنلاین با مشکل روبرو نشویم و طبیعی است؛ اگر تا زمان معمول، امکان برگزاری مراسم خاتمهی این دو رویداد به شکل حضوری وجود داشت؛ آیین یاد شده طبق روال سال های گذشته برگزار خواهد شد و در غیر این صورت برای برگزاری آن به شکل مجازی تدابیری اندیشیده شده است.

وی در خاتمه به جایزه پروین اعتصامی و نظر بعضی منتقدان نسبت به حذف آن اشاره نمود و گفت: بر اساس توضیح وظایف، ما باید مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرایی کنیم و درخصوص جایزه پروین اعتصامی پیشنهادی برای اصلاح اساسنامه عنوان شده و پس از اصلاح و تدوین اساسنامه تجمیعی جوایر ادبی و ارائه آن به مدیر عامل خانه کتاب و معاون امور فرهنگی و آنالیز در کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی دغدغه منتقدان درباره موازی بودن این جایزه با جایزه جلال ال احمد و شعر فجر مرتفع می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1175

به "زبان اردو به ویکی ادبیات افزوده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبان اردو به ویکی ادبیات افزوده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید