رقابت بیش از 300 کتاب در جشنواره نشان شیرازه

به گزارش تایمر سرگرمی، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس دوسالانه نشان شیرازه گفت: مسابقه طراحی کتاب که به دوسالانه نشان شیرازه شناخته می گردد درحالی وارد چهارمین دوره شده که بیش از 300 اثر به دبیرخانه رسیده است و این آثار با یکدیگر رقابت می نمایند.

رقابت بیش از 300 کتاب در جشنواره نشان شیرازه

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، آقای مهرزاد دانش در نشست خبری نشان شیرازه افزود: این رویداد که پیش از این در خانه کتاب برگزار می شد با تغییر ساختاری این موسسه به اداره چاپ سپرده شده است.

وی ادامه داد: آثار این دوره نشان شیرازه را گروهی از داوران حرفه ای آنالیز نموده اند تا باز هم نشان دهند که آرایه های کتاب و محتوا با یکدیگر داد و ستد و به صورت یکسان اهمیت دارند.

در ادامه دبیر جشنواره نشان شیرازه گفت: نگاهی به تاریخ مکتوب نشان می دهد همیشه تخصص های مختلفی جمع شده اند تا کتاب آرایی شکل بگیرد.

آقای کوروش پارسا نژاد افزود: گرچه در شرایط فعلی طراحان گرافیک در زمینه های دیگر مانند پوستر های سطح شهر نمی توانند به صورت حرفه ای حضور داشته باشند، ولی در دنیای کتاب، نقش مهمی دارند.

دبیر جشنواره نشان شیرازه گفت: من امیدوارم ناشران کتاب روزگار بهتری داشته باشند و بتوانند کتاب هایشان را در شمارگان بیشتری منتشر نمایند و طراحی جلد هم به صورت جدی تری در کنار محتوا ها خود را نشان دهد.

آقای پارسا نژاد افزود: جلسه هیات انتخاب آثار شکل گرفته است و فردا داوری نهایی را انجام می دهند.

مدیر اجرایی این جشنواره نیز گفت: فعالیت دبیرخانه این جشنواره از دی شروع شده است و تصمیم گرفته ایم با همکاری دفتر چاپ و نشر، سامانه ای طراحی گردد که همه شرکت نمایندگان آثار خود را ثبت نمایند و کد پیگیری دریافت و پس از آن به دبیرخانه مراجعه نمایند و اصل کار را تحویل دهند.

آقای مجید سامی افزود: مهلت ارسال آثار تا 15 بهمن اعلام شده بود که به دلیل همزمانی با تمدید نمایشگاه کتاب مجازی تا 22 بهمن تمدید شد، در نهایت 653 اثر در سامانه ثبت شد و بیشترین آثار که در این دوره ثبت شده مربوط آثار سال 98 و از لحاظ استانی بیشترین آثار مربوط به استان تهران و خراسان رضوی بوده است.

وی درباره آمار آثار ارسال شده به جشنواره افزود: در بخش مسابقات بیشترین آثار مربوط به بخش پیکره کتاب و کتاب تصویری بود که با 302 اثر بیشترین استقبال اجرا شده بود و در بخش اجزای کتاب و تصویرسازی و عکاسی 269 اثر ثبت شد که در بخش تصویری و اجزای کتاب این بخش بیشترین تعداد را داشت.

آقای سامی افزود: همچنین تصمیم گرفته شد در نهایت از همه آثار راه یافته کتابی تهیه و نمایشگاهی برگزار گردد که تمام آثار راه یافته در معرض دید عموم قرار گیرد. همچنین از سه پیشکسوت مطرح در حوزه طراحی کتاب تقدیر خواهیم کرد.

طراح پوستر این جشنواره نیز در ادامه این نشست گفت: نشان شیرازه یکی از رویداد های معتبر برای ما طراحان گرافیک است که به حوزه طراحی کتاب می پردازند.

آقای وحید حقی افزود: چالشی که در طراحی پوستر برای من پیش آمد کلیت موضوع کتاب بود که باید مراقبت می کردم که کار، شبیه نمونه پوستری برای نمایشگاه کتاب و تشویق به خوانش کتاب نباشد، پوستر باید بر ظاهر کتاب تاکید می کرد.

وی گفت: ایده ای که به ذهن من آمد، نمایش پیکره کتاب بود و من می خواستم دو وجه کتاب را با ارزش تصویری پشت و روی جلد کتاب نمایش بدهم.

حقی افزود: روی جلد کتاب از لحاظ ارزشی وضع سنگین تری دارد. تصمیم گرفتم جلد صوری برای دو وجه طراحی کنم که بهترین انتخاب استفاده از نشان شیرازه با خط نستعلیق و چهره مشخصی در چشم بیننده بود.

وی گفت: رنگ زمینه پوستر را خاکستری در نظر گرفتم و به نظرم آمد روحیه حرفه ای و جدی دارد و دو سطح سفید روی این رنگ به صورت جلد کتاب جلوه بهتری داشتند.

آقای حقی افزود: نکته دیگر استفاده از دستخط استاد مسعود نجابتی است که عنوانی که می بینید با دست خط ایشان است. برای من مایه افتخار است که اثری از ایشان در این پوستر وجود دارد.

در خاتمه این نشست از پوستر این رویداد هنری رونمایی شد.

جشنواره نشان شیرازه در هفته های آینده برگزیدگان خود را معرفی خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1467

به "رقابت بیش از 300 کتاب در جشنواره نشان شیرازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت بیش از 300 کتاب در جشنواره نشان شیرازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید