نگاهی به گردشگری مذهبی در آذربایجان غربی

به گزارش تایمر سرگرمی، گردشگری مذهبی آذربایجان غربی به جهت دارا بودن مذاهب و اقوام مختلف از ظرفیت بالایی برای توسعه برخوردار است.

نگاهی به گردشگری مذهبی در آذربایجان غربی

ایران و به تبع آن اماکن زیارتی آذربایجان غربی جزء مقاصد توریستی برای بسیاری از توریستان دنیا به شمار می آید، جاذبه های فرهنگی مانند امامزاده ها، بقاع متبرکه، مساجد، مقبره ها و کلیساها و در جوار آن برگزاری مراسم و آیین هایی با رویکردهای مختلف که ریشه در اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی مردم دارد از جمله موضوعاتی هستند که ضمن تقویت آثار معنوی فرد، جاذبه توریستی خاصی را برای دوست داران و علاقه مندان ایجاد می نماید.

از جمله اماکن مذهبی سطح استان که سالانه توریستان بسیاری را به سوی خود جذب می نماید می توان به قره کلیسا چالدران، حضرت مریم (س) ارومیه، امامزاده بکیشلوی و غریب حسن، مسجد جامع و سردار ارومیه، مسجد سرخ مهاباد، مسجد حمامیان بوکان، مسجد مطلب خان خوی، زیارتگاه شیخ معروف اشنویه و تعدادی دیگر از مساجد تاریخی اشاره نمود.

آذربایجان غربی از جمله استانی هایی است که در مراسم مذهبی برگزار شده در این استان علاوه بر توریستان داخلی، مسافران خارجی نیز حضور پرشوری دارند برای مثال مراسم مذهبی بادراک که قدمتی 66 ساله دارد و سالانه با حضور تعداد بی شماری از ارامنه ایران و دنیا در قره کلیسا برگزار می گردد، از جمله مراسم هایی است که در حدود چهار هزار نفر توریست در آن از ایران و سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، انگلیس، ارمنستان و روسیه شرکت دارند و از این رو، توجه به توسعه این نوع توریستی در استان از اهمیت بسیاری دارد.

لازمه توسعه توریستی مذهبی فراهم کردن ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی برای توریستان است بنابراین با درک اهمیت این موضوع, ایجاد امکانات رفاهی و اقامتی برای توریستان مذهبی در سال های اخیر با جدیت بیشتری پیگیری شده است که برای این منظور در امسال برای میزبانی شایسته قره کلیسا برای برگزاری مراسم مذهبی در تیرماه اقدامات لازم برای بازسازی و آماده سازی بخشی از فضاها جهت اسکان میهمانان، ایجاد فضاهای نمایشگاهی در محوطه مجموعه، راه اندازی مکانی برای فروش محصولات صنایع دستی، بوفه و کافی شاپ، نصب دو عدد برج نوری جهت روشنایی محوطه اطراف قره کلیسا، بهسازی مسیل رودخانه، ساماندهی ورودی و پارکینگ مجموعه و تعمیرات سرویس های بهداشتی محوطه شروع شده و قرار است این اقدامات تا پیش از برگزاری مراسم مذهبی به انتها برسد.

همچنین گفتنی است از آنجایی که بسیاری از این اماکن مذهبی، از قدمت بسیاری برخوردار است، اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی آذربایجان غربی وظیفه بازسازی و حفظ تک تک آثار ارزشمند مذهبی و تاریخی استان را عهده دار است تا از این طریق زمینه برای بازدید توریستان داخلی و خارجی مساعد گردد از این رو احیا و بازسازی مساجد تاریخی استان با جدیت پیگیری می گردد که از جمله اهم اقدامات در این ارتباط می توان به احیای حجرات مسجد جامع ارومیه با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال اشاره نمود.

علاوه بر اقدامات حفظ و احیای بناهای تاریخی-مذهبی، اداره کل میراث فرهنگی استان در برگزاری آیین ها و مراسماتی که در طول سال توسط اقوام و مذاهب مختلف اجرا می گردد نیز همکاری های لازم را به عمل آورده است که می توان به برگزاری برنامه فرهنگی-مذهبی اورمو آخشاملاری در جوار جاذبه های مذهبی و توریستی در اعیاد مذهبی، برگزاری نمایشگاه های مختلف در اعیاد مختلف و برگزاری مراسم آیینی قره کلیسا اشاره نمود.

در کنار اقدامات اجرا شده توجه به معرفی اماکن مذهبی به توریستان نیز اهمیت بالایی دارد که طی سالیان گذشته، چاپ نقشه راهیان نور، تهیه بسته فرهنگی برای توریستان مذهبی و توریستان راهیان نور، چاپ کتابچه زائر، سفر، زیارت، چاپ آدرس اماکن مذهبی بر روی شاسی و توزیع گسترده آن و... از سایر اقدامات این حوزه است.

موفقیت در معرفی اماکن مذهبی و گسترش توریستی مذهبی همچون سایر بخش های حوزه توریستی علاوه بر لزوم ایجاد زیرساخت های کافی، توجه، تمرکز و اتحاد سایر ترجمان های ذیربط را می طلبد و صرفأ توجه یک اداره به این مبحث ناکافی خواهد بود.

* معاون توریستی، اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی آذربایجان غربی

منبع: میراث آریا
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1071

به "نگاهی به گردشگری مذهبی در آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به گردشگری مذهبی در آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید