در بودجه 1401 تکالیف خارج از توان، بر گردن دولت گذاشته شد

به گزارش تایمر سرگرمی، رییس کمیسیون مالی مجلس با اشاره به تکالیفی که در بودجه 1401 به دوش دولت گذاشته شد، گفت: این تکالیف بیش از منابع در اختیار دولت بود .

در بودجه 1401 تکالیف خارج از توان، بر گردن دولت گذاشته شد

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون مالی مجلس درباره عملکرد سازمان برنامه و بودجه در سال 1400 و 1401 به رغم بعضی انتقاد ها به این سازمان گفت: سال جاری برای نخستین بار شاهد بودیم که جذب اعتبارات تبصره 18 تا شهریورماه تمدید شد تا آنچه که دولت در سال گذشته به علت روز هایی ابتدایی فعالیت خود نتوانست محقق کند، به انتها برساند و براساس اخباری دریافتی و و رصدی که اجرا شده، اعتبارات لازم جذب شده است.

رییس کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: کوشش دولت جذب اعتبارات تا سرانجام شهریورماه بود و اطلاعات وآمار استانی هم نشان می دهد دولت در جذب این اعتبارات پیروز عمل نموده است.

پورابراهیمی ادامه داد: به عنوان در بخش گردشگری اعتبارات بسیارخوبی جذب شده و طرح های نیمه تمام بخش گردشگری به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است. البته شاید در بخش صنعت مقدار جذب به دلایلی که باید کارشناسی انجام گردد، کمی پایین بوده است.

وی یادآور شد: در مجموع کار های اجرا شده در جذب اعتبارات و حوزه تصمیم گیری قابل قبول است، ولی می تواند ارتقاء یابد و لازمه آن تقویت حرکت جهادی دولت دراین بخش ها است. در بودجه 1401 تکالیف مالایطاق بر گردن دولت گذاشته شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به تکالیفی که در بودجه 1401 از سوی مجلس به دوش دولت گذاشته شد، مطرح نمود: این تکالیف بیش از منابعی بود که در اختیار دولت قرار داشت و در بانک ها تعریف شده بود. به عنوان مثال در طرح حمایت از خانواده و تعالی جمعیت، بیشتر نمایندگان به اولویت قرار دادن این بخش به وسیله تسهیلات تاکید داشتند. اما اینکه مثلا هزار واحد منابع داریم و برای آن هزار و 500 تا 2 هزار تکلیف ایجاد گردد، موجب خواهد شد این هزار تکلیف تعریف شده به اجرا نرسد و دچار کسری بودجه شویم.

پورابراهیمی تاکید نمود: این موضوع دغدغه ای است که باید دولت و سازمان برنامه و بودجه درعدد منابع و مصارف خود با توجه به ظرفیت بانکی و دیگر بخش ها با مجلس به توافق برسند تا به تصویب تکالیف مالایطاق منجر نگردد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در حوزه اجرا باید بر اساس شرایط کنونی کشور در مورد تبصره 18 عمل کنیم. چرا که رویکرد سنتی در بسیاری از مشاغل تغییر نموده و محتوای کسب و کار ها با تحولات زیادی همراه شده و دانش بینان ها جایگزین بعضی از مشاغل و کسب و کار ها شدند.

این نماینده مجلس اضافه نمود: به عنوان مثال در تبصره 18 به واحد هایی که در بخش خدمات آموزشی ایجاد اشتغال می نمایند، توجه نشده است. بعلاوه آموزش و پرورش در تبصره 18 دیده نشده در حالی که بسیاری از مدارس غیرانتفاعی زیادی وجود دارند که با توجه به کارمندان و معلمانی که در این بخش فعالیت می نمایند، می توانند در این تبصره دیده شوند.

پورابراهیمی اعلام کرد: رجحان اعداد و ارقام مصارف در لایحه بودجه نسبت به اعداد منابع اجازه نخواهد داد تا پیش بینی های در نظر گرفته شده در اشتغال زایی یا دیگر اهداف در نظر گرفته شده محقق گردد و رضایت لازم را جلب کند.

خبرنگاران سیاسی مجلس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آبان 1401 بروزرسانی: 21 آبان 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2139

به "در بودجه 1401 تکالیف خارج از توان، بر گردن دولت گذاشته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بودجه 1401 تکالیف خارج از توان، بر گردن دولت گذاشته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید