حذف نظربایف از مشارکت در تصمیم گیری های کلان سیاسی قزاقستان

به گزارش تایمر سرگرمی، مجلس قزاقستان امروز طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن از این پس ابتکارات و تصمیم گیری ها در زمینه های اساسی خارجی و داخلی دیگر با پیشوای ملت این کشور هماهنگ نمی گردد.

حذف نظربایف از مشارکت در تصمیم گیری های کلان سیاسی قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، مجلس قزاقستان امروز از برکناری نورسلطان نظربایف از مشارکت در تصمیم گیری های سیاست خارجی و داخلی این کشور، حمایت کرد.

در اجلاس امروز مجلس اصلاحیه نمایندگان سنا پیش نویس قانون اساسی اصلاحات و الحاقات به بعضی قوانین اساسی قزاقستان را تصویب کرد که بر اساس آن ضرورت هماهنگی ابتکارات دولتی با نظربایف به موجب قانون منتفی شد.

مجلس سنای قزاقستان بعلاوه اصلاحاتی را تصویب کرد که بر اساس آن، ریاست مادام العمر نورسلطان نظربایف، نخستین رئیس جمهور و پیشوای ملت در شورای امنیت و مجمع مردم این کشور، لغو شد.

اکنون لوایح اصلاح بعضی از قوانین قزاقستان و اصلاحات و الحاقات به بعضی قوانین اساسی قزاقستان را باید قاسم ژامرت تاکایف رئیس جمهور این کشور امضا کند.

این در حالی است که اولین رئیس جمهور قزاقستان حق سخنرانی در برابر مجلس و دولت را در هنگام آنالیز موضوعات مهم حفظ خواهد نمود.

حق نظربایف برای ریاست مادام العمر بر شورای امنیت قزاقستان در سال 2018 میلادی نهایی و تصویب شد. در سال2019 وی از ریاست جمهوری کناره گیری و تاکایف دیپلمات سابق، رئیس جمهور نو این کشور انتخاب شد.

با این وجود، نظربایف در بسیاری از زمینه ها قدرت را حفظ کرد.

لازم به ذکر است که وی تا قبل از آغاز ناآرامی های ماه ژانویه در قزاقستان اختیارات خود را به صورت تدریجی ترک کرد. در نوامبر سال 2021 نظربایف از ریاست حزب حاکم نور آتان و در آوریل همان سال از ریاست مجمع مردم قزاقستان استعفا داد.

5 ژانویه 2022 در پس زمینه آغاز شورش ها در قزاقستان، تاکایف ریاست شورای امنیت را بر عهده گرفت. سخنگوی نخستین رئیس جمهور قزاقستان در این مورد گفت که خود شخص نظربایف تصمیم گرفته تا ریاست شورای امنیت را به رئیس جمهور فعلی واگذار کند.

نظربایف 18 ژانویه در پیغام ویدیویی اعتراضات در کشورش را تشریح کرد و گفت که هیچ درگیری بین نخبگان قزاق وجود ندارد.

وی بعلاوه اعلام نمود که کشور را ترک نکرده و در مرکز قزاقستان قرار گرفته است.

در تاریخ 28 ژانویه تاکایف ریاست حزب حاکم نور آتان که نظربایف از زمان تاسیس در سال 1999 میلادی ریاست آن را بر عهده داشت، بر عهده گرفت.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2000

به "حذف نظربایف از مشارکت در تصمیم گیری های کلان سیاسی قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف نظربایف از مشارکت در تصمیم گیری های کلان سیاسی قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید