بیان ساده و طنز مسائل تلخ در آن وقت ها که هنوز ریش پدر قرمز بود

به گزارش تایمر سرگرمی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران این اثر خاطرات پسرکی است که از 1926 تا 1939، یعنی در بحبوبه بحران مالی جمهوری وایمار و قدرت گرفتن نازی ها و آغاز جنگ، با پدرش در برلین زندگی می نموده و پدر که با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می نماید همیشه سعی دارد هر طور شده برای پسرکش دنیایی شاد و بی دغدغه بسازد.

بیان ساده و طنز مسائل تلخ در آن وقت ها که هنوز ریش پدر قرمز بود

آن وقت ها که هنوز ریش پدر قرمز بود زبانی ساده و طنزی شیرین دارد و با زبانی بچگانه تاریخچه دورانی بسیار تلخ را روایت می نماید که روی کار آمدن نازی ها و فاجعه جنگ جهانی دوم را منجر شد.

با خواندن این کتاب حس غریبی به خواننده دست می دهد و به قول مترجم گویی پسربچه ای با مهربانی دستت را گرفتهتا تو را به برلین آن سال های پرماجرا ببرد. انگار با تو از کوچه های برلین رد می گردد و با زبانی بچگانه تاریخچه دورانی بسیار تلخ را روایت می نماید، تاریخچه دوران سیاهی که منجر به روی کار آمدن نازی ها و فاجعه جنگ جهانی دوم شد.

ولف دیتریش شنوره، نویسنده و تصویرگر این اثر از نویسندگان برجسته آلمانی پس از جنگ است. وی متولد 1920 بود و سال 1989 درگذشت. از شنوره 40 کتاب، 20 نمایشنامه رادیویی، 15 فیلم تلویزیونی و تعداد زیادی داستان های کوتاه به جا مانده است.

این نویسنده که خود به اجبار در جنگ جهانی دوم خدمت نموده بود، پس از خاتمه جنگ، سرخوردگی های خود را به کشور و داستان هایش آورد. وی با استادی در قالب طنزی مجذوب کننده و بچگانه تصویری هولناک از فقر ارائه داده که در عین مجذوب کنندهیت و خنده دار بودن گاه حتی اشک به چشم می آورد. کتاب طراحی های استادانه ای هم از نویسنده دارد که بر مجذوب کنندهیت کتاب افزوده است.

دوده در هوا، هدیه، فایتل و مهمان هایش، خیانت، آنچه در زندگی مهم است، نجات والتر، مسابقه کلوچه خوری، آخرین سفر خرگوش، امانت، فرار به مصر، تمام زرق و برق جهان برای ویلی، کوتوله های من و بابام، سَرَکی به زندگی، عموآلوکو چندتایی پرنده و گذر زمان، همه فن حریف، مارها را ترجیح می داد، ریچارد هم دیگر زنده نیست، دو همدرد، ینو دوستم بود و کالونتس جزیره نیست، عنوان داستان های این کتاب است.

در بخشی از کتاب می خوانیم: ایستاده بود وسط ویترین مربافروشی؛ یک کوتوله! آره، زیباترین کوتوله ای که بگردد تصورش را کرد. با اینکه بال های کفشدوزکی و پاهای قورباغه ای نداشت واقعا شبیه کوتوله های فانتزی مان بود. جوری که وقتی رفتیم تو و پرسیدیم که آن کوتوله فروشی است یا نه، از هیجان صدایمان خوب درنمی آمد.

انتشارات ققنوس این کتاب را با ترجمه کتایون سلطانی در 335 صفحه و قیمت 125 هزار تومان عرضه نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2211

به "بیان ساده و طنز مسائل تلخ در آن وقت ها که هنوز ریش پدر قرمز بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیان ساده و طنز مسائل تلخ در آن وقت ها که هنوز ریش پدر قرمز بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید