برگ سبز خودرو سند رسمی است نه سند مالکیت

به گزارش تایمر سرگرمی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: برگ سبز، سند رسمی است اما سند مالکیت رسمی نیست، اما بعضی دلال ها برای فرار مالیاتی به دفاتر مراجعه نمی نمایند.

برگ سبز خودرو سند رسمی است نه سند مالکیت

به گزارش خبرنگاران، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از سازمان های تأثیرگذار در ایران است که خدمات متعددی در بخش های مختلف به مردم ارائه می دهد، در سال گذشته بیش از 105 میلیون خدمت به مردم ارائه دادیم که بیش از 95 درصد این خدمات الکترونیکی بود.

وی اضافه نمود: کاداستر یک طرح مهم ملی است که در صورت اجرای کامل این طرح زمینه سوءاستفاده در زمینه دستگاه های دولتی مطرح می گردد، حدود 53 میلیون هکتار در سال گذشته ضمن تثبیت سند مالکیت کاداستری برایشان صادر کردیم. که 5 برابر 4 دهه گذشته در این زمینه رشد داشته ایم.

خدائیان گفت: حدود 64 میلیون هکتار از اراضی در نظام کاداستر تثبیت شدند که قریب به 3 برابر سال های گذشته تثبیت اراضی دولتی و ملی داشته ایم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک بیان نمود: در سال گذشته قراردادی داشتیم که از تمام اراضی کشور عکس برداری هوایی داشته باشیم، بعلاوه حدود 40 دستگاه ایستگاه ثابت ماهواره ای جهت پوشش ماهواره ای اراضی کشور خریداری شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته 41 هزار سند مالکیت کاداستری برای اراضی ملی صادر کردیم که رشد 7 برابری داشته است، 112 هزار سند برای ادارات صادر کردیم که 43 درصد رشد داشته است و برای مؤسسات غیردولتی 21 هزار سند صادر شده است.

خدائیان بیان نمود: اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا بر عهده سازمان ثبت اسناد است در سال گذشته حدود 703 هزار پرونده مختومه شد که رشد 4.5 برابری داشته است.

وی با اشاره اندازه وصول مطالبات معوق بانک ها گفت: 30 هزار میلیارد تومان در یک سال گذشته به وسیله واحدهای اجرای ثبت وصول شدند که 2.5 برابر شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک توضیح داد: در سال گذشته 3 هزار و 500 اختراع را ثبت کردیم که حدود 104 درصد رشد داشته است و حدود 191 هزار اظهارنامه علامت تجاری ثبت کردیم که 29 درصد رشد داشته است.

وی اضافه نمود: در سال گذشته حدود 4 هزار و 500 پرونده ای که مورد اعتراض قرار گرفته است که به تمامی آنها رسیدگی شده است، که 878 درصد رشد داشته است.

خدائیان بیان نمود: رشد 37 درصدی در زمینه بازرسی و بازدید دفاتر ثبت ازدواج و طلاق داشتیم که حدود 60 هزار بازدید می گردد.

رئیس سازمان ثبت اسناد گفت: حدود 8 هزار میلیارد تومان وصولی داشته ایم که رشد 155 درصدی داشته است، این وصولی ها مستقیم به خزانه واریز شده است.

وی با اشاره به آمار ممنوع الخروجی ها گفت: از ابتدای سال 99 تا کنون 20 هزار نفر ممنوع الخروج شدند و 24 هزار نفر برطرف ممنوع الخروج شدند.

خدائیان در ارتباط با اینکه برگ سبز پلیس سند رسمی است یا خیر، گفت: برگ سبزی که نیروی انتظامی با اسم سند مالکیت خودرو صادر کند سند مالکیت رسمی محسوب نمی گردد، چراکه در قانون معین شده است که سند رسمی سندی است که دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد، سوال این است که ناجا مرجع صلاحیت دار است یا خیر، که جواب را ماده 29 قانون رسیدگی به جرایم رانندگی می دهد که آنجا گفته شده است نقل و انتقال خودرو با برگ سبز به اسم برگه شناسایی و مالکیت است اما سند رسمی نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا برگ سبز رسمی است یا خیر، گفت: دقت کنید برگ سبز سند رسمی است اما سند مالکیت رسمی نیست؛ بعضی از افراد هستند که در ماه 20 تا 30 مورد نقل و انتقال انجام می دهند این افراد وقتی به دفاتر مراجعه نمی نمایند صدها میلیارد تومان ضرر به بیت المال زده می گردد چراکه با برگ سبز احتیاجی نیست مالیات پرداخت نمایند و دلال ها به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمی نمایند و فرار مالیاتی دارند.

خدائیان در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه در راستای انحصار زدایی در اعطای مجوز دفاتر اسناد رسمی که در سند تحول هم اشاره شده است، چه اقداماتی انجام داده اید، گفت: همانطور که در سند تحول هم به آن اشاره شده است ما بر اساس احتیاج اقدام به برگزاری آزمون و اعطای مجوز می کنیم و دیگر مثل سابق احتیاجمند طی کردن یک بازه زمانی خاص نیست، کوشش داریم تا سال جاری آزمون سردفتری را برگزار کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین شرایط پرونده اراضی اصطلک در پردیس و صحت و سقم اسناد این منطقه و اینکه آیا این اراضی جزو اراضی ملی هستند یا خیر گفت: در سفری که به پردیس داشتیم یکسری تعاونی ها و ساختمان های مسکن مهر مسائل ثبتی داشتند به همین دلیل من کارگروهی را مأمور کردم تا مسائل را پیگیری نمایند و منتظر نتیجه آن هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سندی که به نام تالاب ها می خورد گفت: حفاظت از تالاب برعهده وزارت نیرو است و اگر سندی صادر گردد به نام نظام جمهوری اسلامی ایران است یعنی تمام این اسناد به نام کشور است و سند آن در خزانه نگهداری می گردد و باید خود دولت اختلافات را برطرف کند تا رویه ای واحد داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود شرط پنج سال سابقه کار در سازمان ثبت اسناد و دفاتر اسناد رسمی برای آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه، این شائبه ایجاد می گردد که انحصار در اختیار سازمان ثبت است؛ آیا اقدامی در راستای حذف این شرط انجام داده اید؟ گفت: شرایط جذب کارشناس را قانون معین نموده و بر عهده ما نیست. اعتقاد من این است که چنین شروطی نباید برای کارشناس ثبت وجود داشته باشد. به علت وجود چنین شرایطی است که تعدادی از کارکنان دادگستری یا سازمان ثبت به اسم کارشناس انتخاب شدند و اخیراً ریاست قوه قضائیه طی بخشنامه ای تاکید کردند که این اشخاص حق کارشناسی ندارند چون ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. بر این اساس به نظر من بهتر است چنین شروطی برداشته گردد.

وی درباره آمارهای ازدواج و طلاق گفت: ازدواج ها در سال 98، 541 هزار و 604 مورد و در سال 99، 562 هزار و 902 تعداد بوده است. طلاق هم 179 هزار و 312 مورد در سال 98 و 187 هزار و 303 واقعه در سال 99 بوده است که رشد 4 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه حدود 40 دستگاه ایستگاه ثابت ماهواره ای خریداری کردند گفت: این دستگاه ها برای پوشش کل اراضی کشور است و 41 هزار سند مالکیت برای منابع طبیعی صادر کردیم و رشد 7 درصدی داشته است.

خدائیان اضافه نمود: 112 هزار سند برای وزارت خانه ها صادر شده است و 143 درصد رشد داشته است بعلاوه برای مؤسسات و نهادهای دولتی 21 هزار سند صادر شده، برای اراضی موقوفه 20 هزار سند صادر شده که با رشد 32 درصدی روبرو بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیح داد: در اراضی کشاورزی 42 هزار سند صادر شده است.

وی با بیان اینکه اجرای اسناد بر عهده سازمان ثبت اسناد است بیان نمود: در سال حدود 703 هزار پرونده اجرایی مختومه شد که نسبت به سال گذشته 4 و نیم برابر رشد داشته است بعلاوه 400 هزار پرونده کاسته شدند.

خدائیان گفت: 30 هزار میلیارد تومان در طول یکسال گذشته به وسیله واحدهای ثبت وصول شدند در سال گذشته تمام فرایندهای پرونده های اجرایی به صورت الکترونیکی شدند و دیگر احتیاجی به حضور مردم به واحدهای ثبتی نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به مالکیت معنوی گفت: سال گذشته 3 هزار و 500 اختراع ثبت شد بعلاوه بیش از هزار اظهار نامه الکترونیک صادر شد و حدود 19 هزار اظهار نامه طرح صنعتی به ثبت رسید سال گذشته حدود 4 هزار و 500 پرونده مورد اعتراض طرح صنعتی مورد رسیدگی قرار گرفتند و با رشد 878 درصدی روبرو بودند.

وی توضیح داد: رتبه 4 دنیا در ثبت علامت تجاری متعلق به ایران است.

خدائیان با اشاره به سردفتران گفت: حدود 960 مجوز دفترخانه را صادر کردیم و در دفاتر اسناد رسمی 21 میلیون سند رسمی صادر شده و در بخش ثبت شرکت ها حدود 80 هزار شرکت ثبت شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیح داد: در بخش بازرسی های سازمان 60 هزار بازرسی صورت گرفت و رشد 37 درصدی داشته است بعلاوه 5 هزار بازرسی از واحدهای ثبتی انجام شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته 19 پروژه ساختمانی را افتتاح کردیم و بیش از 70 پروژه ساختمانی در دست احداث است.

در ادامه این مراسم درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک راه اندازی و افتتاح شد، درگاهی که اشخاص حقیقی و حقوقی با ورود به آن می توانند خدمات خود را دریافت نمایند این درگاه به آدرس: My.ssaa.ir مراجعه نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1682

به "برگ سبز خودرو سند رسمی است نه سند مالکیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگ سبز خودرو سند رسمی است نه سند مالکیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید