اگر نیاز به جنگ با مصر باشد لشگری میلیونی تجهیز می کنیم

به گزارش تایمر سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از روسیاالیوم، أبی احمد نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد: اگر نیاز به جنگ با مصر به سبب سد النهضه باشد، آماده ایم که میلیونها نفر را تجهیز کنیم؛ اما مذاکرات می تواند رکود کنونی را حل نماید.

اگر نیاز به جنگ با مصر باشد لشگری میلیونی تجهیز می کنیم

وی افزود: برخی از به کارگیری نیروی نظامی از سوی مصر سخن می گویند اما باید تاکید کنم که هیج قدرتی نمی تواند مانع از احداث این سد از سوی اتیوپی شود. اگر نیاز به جنگ باشد ما توان تجهیز میلیونها نفر را داریم. اگر برخی توانایی موشکی دارند برخی دیگر توانایی استفاده از بمب را دارند این به نفع همه ما نیست. اتیوپی بر خاتمه پروژه سد که رهبران قبلی اتیوپی آغاز کرده اند عزم پایدار داد زیرا پروژه منحصر به فردی است.

از سوی دیگر مصطفی بکری کننده مجلس مصر به تهدید نخست وزیر اتیوپی واکنش نشان داد و آنرا موضعی دیپلماتیک و موفقی نداست.

شایان ذکر است که چندی قبل روسیا الیوم گزارش داده بود: درگیری در قاره آفریقا بروز کرده و دلیل آن هم ساخت سد و نیروگاه برق برق آبی روی رودخانه نیل از سوی اتیوپی است، در حال حاضر قاهره با آدیس آبابا محبت آمیز تلاش می کند مشکل را حل نماید اما بی فایده است. این روزها تعداد بیشتری از مصری ها خواستار راه حل نظامی برای این شرایط هستند. تا چندی قبل روابط میان مصر و اتیوپی با امضای توافقنامه ای تحت نظارت انگلیس در سال 1929 میلادی مدیریت می شد، سپس حاکم اتیوپی رسما تعهد داد که کشورش هرگز هیچ گونه اقدامی علیه نیل آبی و دریاچه تانا و رودخانه سوبات انجام نخواهد داد، علاوه بر اینها قاهره از آدیس آبابا تعهد گرفت که هیچ گونه پروژه ای علیه منافع مصر آغاز نکند. اما در سال 2010 متخصصان آمریکایی به صورت محرمانه برای ساخت سد بزرگتری در اتیوپی به این کشور رفتند. در سال 2013 مجلس اتیوپی به لغو توافقنامه های قدیمی با کشورهای همسایه و امضای توافقنامه های جدید رای داد، محمد مرسی پس از حسنی مبارک قدرت را در مصر به دست گرفت و پس از آن عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر شد. او به این مساله توجه نشان داد و یک توافقنامه سه جانبه با اتیوپی و سودان در سال 2015 به امضا رساند، اما کشورهای همسایه مصر به تعهد خود در رعایت منافع مصر اهتمام نورزیدند. اکنون اتیوپی در حال ساخت سد روی مجرای اصلی آب به سمت رود نیل است که این امر مصر را از داشتن رودخانه عمیق و پرآب که معیشت مردم زیادی از آن تامین می شود، محروم خواهد کرد. قاهره که تمام تلاش خود را برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیک برای این اختلاف انجام می دهد، سامح شکری، وزیر خارجه خود را یک بار دیگر برای برگزاری مذاکرات به آدیس آبابا فرستاد، اما همان گونه که همه می دانند، فرصت ها اندک هستند به همین دلیل مصری ها آشکارا اعلام می کنند که آماده حمل اسلحه و جنگ هستند و در تمامی دوران ها جنگ هایی که برای منابع طبیعی آغاز شده، جزء سخت ترین جنگ ها بوده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 483

به "اگر نیاز به جنگ با مصر باشد لشگری میلیونی تجهیز می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر نیاز به جنگ با مصر باشد لشگری میلیونی تجهیز می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید