امکانات سامانه پژوهشیار چیست؟ ، پژوهشیار چه کمکی به دانشجویان و اساتید می کند؟

به گزارش تایمر سرگرمی، سامانه پژوهشیار امکانات متعددی برای دانشجویان و اساتید فراهم کرده است که اطلاع از آنها می تواند راهگشا باشد.

امکانات سامانه پژوهشیار چیست؟ ، پژوهشیار چه کمکی به دانشجویان و اساتید می کند؟

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، این روزها دانشگاه آزاد اسلامی برای یکپارچه سازی پژوهش، استفاده از سامانه پژوهشیار را در دستور کار قرار داده است. چگونگی استفاده از این سامانه و مزایای آن مورد سؤال بسیاری از دانشجویان است.

محمد اسدی، مسئول دبیرخانه برنامه های علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگاران به برخی از سؤالات مهم پاسخ داده است که در ادامه می خوانید.

سامانه پژوهشیار و دانشجویان تحصیلات تکمیلی

سامانه پژوهشیار شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری پزشکی و غیرپزشکی می شود. رساله و خاتمه نامه ها و طرح های پژوهشی در حوزه پزشکی در این سامانه انجام می شود.

اقدامات قابل انجام سامانه پژوهشیار

انجام امور مربوط به خاتمه نامه و رساله ها برای دانشجویان غیرپزشکی به دو قسمت تقسیم می شود، مرحله اول درخواست استاد راهنما و مشاور است. مرحله دوم مربوط به پروپوزال دانشجو است. درمجموع برای انجام روندها از زمان درخواست استاد راهنما تا زمانی که گواهی اتمام کار در سامانه پژوهشیار، شامل 15 مرحله در کارشناسی ارشد و 17 مرحله در دکتری می شود که همگی به صورت الکترونیک صورت می گیرد.

تمام امور پژوهشی در سامانه انجام می شود. هیچ نیازی به مراجعه حضوری نیست، همه مکاتبات آنلاین صورت می گیرد.

نحوه دریافت کد پژوهشیار و شیوه نامه چگونه است؟

شیوه نامه ای که اخیراً صادر شده مربوط به سامانه کدینگ پژوهشیار است و این امکان جدیدی است تا کل فرآیند پژوهشی یکپارچه سازی شود.

الآن کد خاتمه نامه و رساله در سامانه قابل دریافت است. سامانه TC دیگر قطع شده است؛ بنابراین دیگر لازم نیست کارشناسان پژوهشی از سامانه TC کد بگیرند و آن کد را در پژوهشیار ثبت کنند بلکه سامانه پژوهشیار کد را به دانشجو می دهد.

این سامانه چه مزایایی برای دانشجویی دارد؟

در این سامانه دانشجو می تواند تمام روندها را به صورت آنلاین مشاهده کند.

دانشجویان می توانند از زمان درخواست به استاد تا انجام تک تک مراحل مربوط به خاتمه نامه و رساله را مشاهده کنند. امکان مکاتبه استاد و دانشجو در سامانه نیز دیده شده است.

اتفاق مهم دیگر در پژوهشیار این است که ظرفیت اساتید در سامانه کنترل می شود، یعنی استاد وقتی وارد سامانه می شود از تمام ظرفیت ها باخبر می شود. اینکه ظرفیت کل چقدر است؟ چقدر ظرفیت فعال دارد؟ چه دانشجویانی در باکس این استاد هستند؟ قبلاً کارشناس پژوهشی فرم ب را پر می کرد تا دانشجو بعد از اتمام کار از باکس استاد خارج شود ولی تمام این ها آنلاین انجام می شود.

قرار است امکانات جدیدی اضافه شود، بستر این کار آماده شده است و تا چند روز آینده فعال می شود. دیگر از این پس سامانه TC وجود ندارد و همگی عملیات در پژوهشیار انجام می شود.

تکلیف طرح پایش آزاد چه می شود؟

استادان وقتی وارد سامانه می شوند می توانند ظرفیت های خود را مشاهده کنند و دریابند که چقدر ظرفیت آزاد دارند. قبلاً سامانه پایش داشتیم در ایام عید بر روی این سامانه کار کردیم همگی را به پژوهشیار منتقل کردیم. موضوعات برنامه عملی در پژوهشیار قرار گرفته است.

استادان می توانند در کارتابل سامانه پژوهشیار امور پژوهشی مربوط به دانشجو را کنترل کنند و هم نظام موضوعات خود را کنترل کنند. استادان می تواند تمام امور مربوط به ظرفیت ها را ببیند.

حال باید استاد با توجه به ظرفیت آزاد، طبق بخشنامه ای که ابلاغ شده باید 50 درصد از این ظرفیت را به طرح پایش آزاد اختصاص دهند و 50 درصد را آزاد انتخاب کنند. مثلاً استادی که 6 ظرفیت خالی دارد، باید 50 درصد ظرفیت را به نظام موضوعات پایش و 50 درصد را به موضوعات آزاد اختصاص دهد. استاد باید هر دوی این ظرفیت ها انتخاب کند تا دانشجو پس از ورود به کارتابل بتواند در کارتابل خود این تقسیم بندی را مشاهده کند.

اجرای جدی تر طرح پایش آزاد

این سامانه اجرای طرح پایش را جدی تر می کند و دسترسی ها ساده تر شده است. دانشجو می تواند استادی را انتخاب کند که زمینه پژوهشی خود را انتخاب کرده است و ظرفیت اختصاص داشته باشد.

زمینه های پژوهشی که استاد می تواند انتخاب کند بر چه اساسی نشان داده می شود؟

بر اساس رشته استاد این امکان وجود دارد. مثلاً استادی که رشته اش مهندسی مکانیک است، می تواند در نظام پایش آزاد تمام برنامه های مرتبط با مهندسی مکانیک است، انتخاب کند. بقیه زمینه ها قابل مشاهده است ولی قابل انتخاب نیست.

انتقال همه موضوعات طرح پایش به سامانه پژوهشیار

در ایام عید در فرصت 20 روزه اطلاعات پایش آزاد را به سامانه پژوهشیار انتقال یافته است.

4040/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 962

به "امکانات سامانه پژوهشیار چیست؟ ، پژوهشیار چه کمکی به دانشجویان و اساتید می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکانات سامانه پژوهشیار چیست؟ ، پژوهشیار چه کمکی به دانشجویان و اساتید می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید