چه افرادی باید مراقب ابتلا به پوکی استخوان باشند؟

به گزارش تایمر سرگرمی، یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: شکستگی های گردن استخوان ران اگر در برترین مراکز جهان جراحی نشوند، در سال اول 50 درصد مرگ و میر دارند و اگر در این مراکز جراحی شوند 20 درصد مرگ و میر خواهند داشت.

چه افرادی باید مراقب ابتلا به پوکی استخوان باشند؟

احمدرضا جمشیدی، فوق تخصص روماتولوژی با حضور در برنامه طبیب با اشاره به این که شکستگی های پوکی استخوان علامت ندارند، گفت : استخوان به مرور زمان نازک می گردد تا این که با کوچکترین ضربه ای می شکند. یعنی برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان حتما لازم نیست که فرد تصادف کند تا استخوانش بشکند؛ بلکه با یک افتادن از صندلی و یا از تخت پایین آمدن هم ممکن است استخوان بشکند.

وی بعلاوه توضیح داد: متأسفتانه مهمترین عارضه پوکی استخوان شکستگی آن است و مهمترین آن ها نیز شکستگی مهره و شکستگی لگن است. تا به این جا هم عموما علامتی از پوکی استخوان در فرد دیده نمی گردد؛ بنابراین افرادی که ریسک پذیر هستند باید به فکر باشند تا زودتر مشکل تشخیص داده گردد. مطالعات نشان داده اند که 50 درصد افراد بالای 80 سال دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شوند. بسیار مهم است که نگذاریم پوکی استخوان به این حد برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه بیان نمود: شکستگی های گردن استخوان ران اگر در برترین مراکز جهان جراحی نشوند، در سال اول 50 درصد مرگ و میر دارند و اگر در این مراکز جراحی شوند 20 درصد مرگ و میر خواهند داشت.

جمشیدی در مورد دلیل مرگ ومیر های ناشی از شکستن استخوان ران شرح داد: چراکه این منطقه محل بسیار پرخونی است و چربی زیادی در آن جا اجتماع دارد؛ بنابراین این شکستگی و درمان آن ممکن است باعث آمبولی چربی گردد که خودش هیچ درمانی نداشته و باعث مرگ فرد می گردد. این شکستگی باعث از دست دادن خون بسیار و یا از طرف دیگر آمبولی خون نیز می گردد. جدای از این که هزینه سنگینی هم دارد، باید برای جراحی از روش جای گذاری پروتز و تعویض مفصل استفاده گردد.

وی در ادامه بیان نمود: اگر پوکی شدید باشد، برای نگه داشتن پروتز باید از سیمان استفاده گردد و پروتز را پیچ و پلاک نمایند تا در جای خود محکم گردد.

او گفت: خانم ها هورمونی به نام استروژن دارند که استخوان خواری را مهار می نماید؛ اما پس از یائسگی سطح این هورمون پائین آمده و بدن از استخوان ها برداشت می نماید. یائسگی یک ریزفاکتور مهم برای پوکی استخوان است. بعلاوه افرادی که بیماری های التهابی مثل روماتیسم دارند، بیماری های تیروئیدی، سرطان، بیماری های متابولیک مثل دیابت، افراد لاغر، افرادی که بیماری های عصبی دارند و تحرکشان کم است، کسانی که دارو های ضدانعقادی استفاده می نمایند و همه افرادی که زیاد در معرض زمین خوردن هستند از جمله افرادی هستند که باید مراقب تراکم استخوان خود باشند.

جمشیدی با بیان این که هرچه استقرار پوکی استخوان بیشتر گردد، اثر تغذیه کمتر می گردد، یادآور شد: از همان سال های ابتدای زندگی باید به تغذیه مناسب و ورزش توجه کرد؛ اما به طور کلی مصرف ویتامین دی، لبنیات، ماهی، املاح، سبزیجات و میوه جات خام بافت های استخوانی را تقویت می نمایند. چراکه پوکی استخوان درجات مختلفی دارد و ما نمی توانیم حفره های استخوانی را پر کنیم بلکه تنها می توانیم بافت های موجود را حفظ و به تقویت تراکم آن ها یاری کنیم.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آبان 1401 بروزرسانی: 3 آبان 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2132

به "چه افرادی باید مراقب ابتلا به پوکی استخوان باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه افرادی باید مراقب ابتلا به پوکی استخوان باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید