اروپا بر سر دوراهی خروج یا پایبندی به توافق پناهندگان با ترکیه

به گزارش تایمر سرگرمی، تهدید اخیر آنکارا برای خروج از توافق پناهندگان با بروکسل در صورت لغونشدن صدور ویزا برای شهروندان ترک تا ماه اکتبر بحث های زیادی را در اتحادیه اروپا از طرف موافقان و مخالفان با این توافق به راه انداخته است.

اروپا بر سر دوراهی خروج یا پایبندی به توافق پناهندگان با ترکیه

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کودتای نافرجام 15 جولای در ترکیه و سیاست های رئیس جمهور این کشور در برخورد با مظنونین کودتا انتقادهای بسیاری را از طرف مقامات اتحادیه اروپا به همراه داشته و روابط بروکسل آنکارا را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

تحولات بعد از کودتای نافرجام در ترکیه توافق پناهندگان آنکارا بروکسل را هم تحت الشعاع قرار داده به گونه ای که چگونگی موضع گیری در برابر این توافق اخیراً به مسئله ای مورد اختلاف در اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

اختلافات درباره چگونگی موضع گیری در برابر این توافق در اتحادیه اروپا بعد از اظهار نظر اخیر وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر اگر بروکسل تا ماه اکتبر صدور ویزا برای شهروندان ترک را لغو نکند ما دیگر توافق پناهندگان را به رسمیت نمی شناسیم تشدید شده است.

در واکنش به این اظهار نظر وزیر امور خارجه ترکیه بعضی سیاستمداران اروپایی خواهان لغو این توافق شده و بعضی دیگر هم درباره شکست آن هشدار داده اند.

المار بروک، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس اروپا درباره لغو توافق پناهندگان با ترکیه هشدار داده است.

وی امروز (چهارشنبه) در سخنانی گفت که باید بین اقدامات سیاست داخلی اردوغان که در آن بسیاری چیزها نظم ندارد با بقیه امور تفاوت قائل شد.

المار بروک توضیح داد: از طرف دیگر توافق پناهندگان یاری می نماید تا با قاچاقچیان انسان مبارزه کنیم. توافق با آنکارا ضمناً به نفع حدود سه میلیون سوری است که سال هاست در ترکیه زندگی می نمایند، چه چیز بدی در آن وجود دارد؟

وی درباره قاطی کردن مسائل مختلف با هم هشدار داد.

این در حالی است که برند ریکسینگر، رئیس حزب چپ آلمان بازگشت از توافق پناهندگان با ترکیه و یک راهکار اروپایی را درخواست نموده است.

وی روز چهارشنبه در تبادل نظر با خبرگزاری آلمان توضیح داد که این توافق شکست خورده است. اتحادیه اروپا باید یک راه پایدار و در همبستگی در برخورد با پناهندگان بیاید وگرنه این تشکل به سرانجام راه می رسد.

ریکسینگر از دولت آلمان درخواست کرد که مسئولیت را به عهده گرفته و نمایندگان اتحادیه اروپا را بر سر یک میز آورد.

وی با اشاره به تهدید ترکیه برای خروج از توافق پناهندگان با اروپا گفت: اخاذی از کشورهای اروپایی به وسیله رئیس جمهور ترکیه قابل پیش بینی بود.

وی از دولت آلمان یک موضع گیری سخت در برابر اردوغان را خواهان شد.

اریکا اشتاین باخ، سخنگوی سیاست حقوق بشر فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان نیز با تأکید بر اینکه ترکیه به دولتی دیکتاتوری تبدیل شده است خواهان لغو توافق پناهندگان با ترکیه شده است.

البته با وجود تحولات اخیر در ترکیه، بروکسل و برلین همچنان بر لزوم پایبندی به توافق پناهندگان با ترکیه تأکید دارند و تهدید اخیر آنکارا هم هیچ تغییری در موضع آنها در این باره ایجاد ننموده است که البته این موضع آنها با انتقادهای زیادی همراه بوده است.

سباستین کورس، وزیر امور خارجه اتریش در تبادل نظریی با هفته نامه اشپیگل این وابستگی به ترکیه در مسئله پناهندگان را خطرناک توصیف نموده در این باره هشدار داد.

وی خواهان یک تصمیم جایگزین برای راهکار بحران پناهندگان شد.

وی همچنین با تأکید بر ما نباید اجازه اخاذی ترکیه را بدهیم گفت: من آرزو می کنم اروپایی داشته باشیم که قدرتمند و مستقل باشد و می تواند بحران پناهندگان را خود حل نماید.

کورس همچنین گفت: ما باید بالاخره از مرزهای خارجی خود درست حمایت کنیم. من در ماه می در این باره هشدار دادم که ما نباید به ترکیه وابسته شویم و توافق پناهندگان با ترکیه باید تنها به عنوان یک طرح B مطرح باشد. با توجه به تهدیدات اخیر از ترکیه حالا این مسئله واضح تر شده است که ما به این تصمیم A احتیاج داریم.

یانیس موزالاس، وزیر مهاجرت یونان نیز امروز در تبادل نظر با نشریه بیلد آلمان توضیح داد: دولت یونان به شدت نگران تهدید ترکیه درباره خروج از توافق پناهندگان با اتحادیه اروپا است و ما در هر صورت به یک تصمیم B احتیاج داریم.

وزیر مهاجرت یونان همچنین تأکید کرد: اتحادیه اروپا باید برای زمانی که ترکیه دوباره مرزهای خود را برای پناهندگان باز کند فکری بکند، به خصوص باید دیگر کشورهای اروپایی آمادگی بیشتری در پذیرش پناهندگان از خود نشان دهند. پناهندگان باید به صورت برابر در همه کشورهای اروپایی و نه تنها بعضی کشورها تقسیم شوند.

باربل کوفلر، مسئول امور حقوق بشر دولت فدرال آلمان نیز بر این عقیده است که اوضاع نمی تواند مانند سابق ادامه پیدا کند.

وی با نگاهی به موج دستگیری ها و بازداشت ها در ترکیه بعد از کودتای نافرجام در این کشور خواهان بازنگری در روابط با ترکیه شده و توضیح داد که توافق پناهندگان با این کشور باید از نو مورد ارزیابی قرار گیرد.

با توجه به این فشارها و انتقادها مطمئناً ما در روزهای آینده شاهد اظهار نظرهای بیشتر و روشن تری از طرف مقامات بلندپایه اروپایی درباره این توافق بحث برانگیز خواهیم بود.

مطمئناً موضع گیری های ترکیه در برابر این توافق در تصمیم گیری بروکسل در این باره مؤثر خواهد بود و اگر آنکارا به تهدیدهای خود برای خروج از این توافق به منظور دریافت امتیازات بیشتر از اروپا ادامه دهد شاید اتحادیه اروپا مجبور گردد به دنبال جایگزینی برای آن بگردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 750

به "اروپا بر سر دوراهی خروج یا پایبندی به توافق پناهندگان با ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا بر سر دوراهی خروج یا پایبندی به توافق پناهندگان با ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید