آنکارا: امیدواریم اتحادیه اروپا روابط با ترکیه را فدای موضوع قبرس نکند

به گزارش تایمر سرگرمی، یک دیپلمات ارشد ترکیه از تمایل به تداوم روابط مثبت آنکارا با اتحادیه اروپا و عضویت در این اتحادیه اطلاع داد.

آنکارا: امیدواریم اتحادیه اروپا روابط با ترکیه را فدای موضوع قبرس نکند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، معاون وزیر خارجه ترکیه روز شنبه گفت، ترکیه خواستار به روزرسانی توافق مربوط به پناهندگان سال 2016 با اروپا و ادامه روابط مثبت با این اتحادیه است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی فاروق کایماکچی معاون وزیر خارجه ترکیه در اموراتحادیه اروپابا اشاره به اینکه ترکیه یکی از اعضای بنیانگذار شورای اروپا بوده است ، گفت که اکثریت قریب به اتفاق مردم ترکیه از عضویت در این تحادیه حمایت می نمایند و معتقد است که این کشور توانایی عضویت کامل در این اتحادیه را دارد.

کیماکچی تاکید نمود که سفر اخیر اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و چارلز میشل رئیس شورای اروپا از آنکارا نشان دهنده علاقه اتحادیه اروپا به ترکیه است.

این دیپلمات ارشد ترکیه ای در ادامه گفت که آنکارا می خواهد پس از اجلاس اتحادیه اروپا در ژوئن 2021 ، در زمینه به روزرسانی توافقنامه 18 مارس 2016 در امور پناهندگان با اتحادیه اروپا به شرایط مناسبی برسد.

در شروع بحران مهاجرت اروپا در سال 2015 تقریباً یک میلیون پناهجو، غالبا سوری با قایق از ترکیه به یونان رفتند. یک سال بعد ، اتحادیه اروپا با آنکارا توافق کرد تا جریان را متوقف کند و شمار مهاجران به طور چشمگیری کاهش یافت.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا چندی قبل در بیانیه ای از تصمیم ترکیه برای بازکردن مرزهای خود برای پناهجویان به سمت اروپا انتقاد و تاکید نمودند که تصمیم آنکارا برای باز کردن مرزهای خود با یونان نادیده دریافت توافق مهاجران در سال 2016 با این اتحادیه است.

به گزارش آناتولی، کایماکچی گفت: امیدواریم که رهبری اتحادیه اروپا روابط خود را فدای مسئله قبرس و خواسته های حداکثری ونامعقولبعضی کشورها نکند.

ترکیه سال 1974 وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به اشغال خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف ماکاریوس، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین نمایندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد.

همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک نشین و یونانی نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی ترین بحرانهای میان دو طرف محسوب می شود.

حتی برگزاری نشستهای متعدد در سازمان ملل نیز تا به امروز نتوانسته تاثیری در حل بحران قبرس داشته باشد . معضل تاثیرگذار دیگر در مذاکرات میان دو قبرس به نحوه تقسیم قدرت سیاسی باز می شود. در این میان دو بخش یونانی نشین و ترک نشین بر سر نحوه تقسیم قدرت در مجلس د دولت با یکدیگر اختلاف دارند.

آخرین مذاکرات ترکیه با قبرس که هفته گذشته با میانجیگری بعضی کشورها از جملهانگلیسدر ژنو در سوئیس برگزار گردید نیز با شکست روبرو شد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1612

به "آنکارا: امیدواریم اتحادیه اروپا روابط با ترکیه را فدای موضوع قبرس نکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنکارا: امیدواریم اتحادیه اروپا روابط با ترکیه را فدای موضوع قبرس نکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید