هلند غنائم دوران استعمار را به کشورهای مبدا بازمی گرداند

به گزارش تایمر سرگرمی، دولت هلند توصیه های شورای فرهنگ این کشور در مورد به رسمیت شناختن و جبران بی عدالتی ناشی از غارت میراث فرهنگی سرزمین های مستعمره را سرلوحه کار خود قرار داده و طرحی جدید برای بازگرداندن غنائم دوران استعمار به کششورهای مبدا تصویب کرد.

هلند غنائم دوران استعمار را به کشورهای مبدا بازمی گرداند

با تور ارزان هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام گشت و گذار کنید.

این شورا سال گذشته میلادی توصیه نموده بود موزه ها علاوه بر ادعاها در خصوص بازگرداندن غنائم، درخواست ها برای تحویل عتیقه جاتی که برای کشور مبدا اهمیت فرهنگی، تاریخی یا مذهبی دارند را نیز در نظر بگیرند.

اینگریدون انگلسوشون، وزیر آموزش، فرهنگ و علوم هلند با اشاره به تصویب این طرح، گفت: باید در خصوص مجموعه های متعلق به دوران استعمار حساسیت به خرج دهیم. در کلکسیون دولتی هلند جایی برای میراث فرهنگی دزدی وجود ندارد.

مصوباتی که این وزارتخانه مقدمات اجرایشان را فراهم می نماید عبارتند از: تشکیل یک کمیته ارزیابی مستقل برای رسیدگی به ادعاها و آنالیز گزارش های منتشر شده درباره مبدا واقعی قطعه های میراثی، انجام پروژه های تحقیقاتی در خصوص مجموعه های متعلق به دوران استعمار با همکاری اندونزی، سورینام و مستعمرات هلند در کارائیب، اتخاذ سیاستی برای بازگشت بی قید و شرط اشیای غارت شده از مستعمرات هلند و تعهد به سنجش منافع طرفین در خصوص آیتم هایی که از مستعمرات دیگر کشورها به غارت رفته اند یا آیتم هایی که برای کشورهای مبدا اهمیت فرهنگی خاصی دارند، صرف نظر از آن که دزدی بودن آنها ثابت شده باشد یا نه.

هلند از شروع قرن هفدهم در آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی مستعمراتی داشت و در بعضی مناطق بیش از چهار قرن به حضورش ادامه داد، روزگاری که شورای فرهنگ هلند از آن با عنوان دوران بهره کشی، خشونت، نژادپرستی و ظلم یاد می نماید. موزه ملی فرهنگ های جهانی هلند به عنوان یکی از اولین موزه های اروپا که ساختارها و شیوه هایی را برای بازگرداندن غنائم دوران استعمار ایجاد کرد، تخمین می زند حدود 40 درصد از 450 هزار شیء این موزه از کشورهای مستعمره به غنیمت گرفته شده باشند.

چندی پیش شورای فرهنگ هلند در گزارشی با اشاره به موج غارت میراث فرهنگی در دوران استعمار، به بی عدالتی تاریخی هلند در حق سرزمین های مستعمره اذعان کرد و خواهان جبران آن شد. از میان اشیایی که این شورا در گزارش خود به آنها اشاره نموده می توان از یک الماس 70 قیراطی متعلق به پادشاه بانجارماسین (Banjarmasin) نام برد که در اواخر قرن نوزدهم میلادی پس از فتح سرزمینش، که امروزه بخشی از کشور اندونزی است، به دست نیروهای استعمارگر هلندی افتاد. این الماس در موزه ملی آمستردام به نمایش گذاشته شده است.

گونسالوز-هو کانگ یو (Gonçalves-Ho Kang You)، نویسنده گزارش شورای فرهنگ هلند بدون نام بردن از انگلیس گفت ایجاد یک کمیته مستقل برای اجرای چنین سیستمی می تواند الهام بخش سایر کشورهایی باشد که با درخواست ها برای بازگرداندن آثار هنری به غنیمت گرفته شده در دوره استعمار روبه رو هستند.

به گفته وی، برگرداندن آثار تاریخی به کشورهایی که محق آن هستند، لزوما مانعی برای نمایش این آثار در موزه های اروپایی نیست زیرا گزینه قرض دریافت وجود دارد.

روزنامه هنر چاپ لندن نوشت،این روزها بحث بازگرداندن عتیقه جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمار به کشورهای مبدا، داغ است. کشور انگلیس با درخواست ها برای بازگرداندن عتیقه جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمارگری خود روبه روست که از جمله مهمترین آن ها می توان به مرمرنماهای الگین به یونان و برنزهای بنین به نیجریه اشاره نمود. در موزه های بلژیک و اتریش نیز ده ها هزار شی عتیقه متعلق به آفریقا وجود دارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1471

به "هلند غنائم دوران استعمار را به کشورهای مبدا بازمی گرداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هلند غنائم دوران استعمار را به کشورهای مبدا بازمی گرداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید