آرتروز و 7 توصیه غذایی

به گزارش تایمر سرگرمی، تغذیه صحیح که همه متخصصان از آن صحبت می نمایند بار خیلی از بیماری ها را کم می نماید و موجب سلامت و طول عمر می گردد. تمام کوشش علمای بهداشت و سلامت این است که مردم سالم پیر شوند و کمتر رنج بیماری ببینند.

آرتروز و 7 توصیه غذایی

آرتروز و 7 توصیه غذایی

نویسنده:دکتر ربابه شیخ الاسلام*

تغذیه صحیح که همه متخصصان از آن صحبت می نمایند بار خیلی از بیماری ها را کم می نماید و موجب سلامت و طول عمر می گردد. تمام کوشش علمای بهداشت و سلامت این است که مردم سالم پیر شوند و کمتر رنج بیماری ببینند.

این بار می خواهیم از نقش پیشگیری نماینده تغذیه بر بیماری آرتروز با شما بگوییم، عمل به توصیه های زیر نقش به سزایی در کاهش احتمال بروز این بیماری دارد:

وزن خود را کنترل کنید. خیلی مهم است که وزن ما متعادل باشد، هرچه بدن سنگین تر گردد فشار بر روی مفصل زانو بیشتر می گردد. اگر نمی دانید وزن مطلوب تان را چگونه محاسبه کنید یک راه ساده پیشنهاد می کنم: قد خود را به سانتی متر میزان بگیرید و عدد 100 را از آن کم کنید وزن ایده آل شما عددی است که به دست می آید . البته روش دقیقی نیست ولی بهتر از این است که شما ندانید در چه وضعیتی هستید.

نوشیدن آب را نباید فراموش کنید. روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

اسید چرب امگا3 وغذاهای حاوی این اسید چرب که در ماهی سالمون، تن، ساردین، ماهی آزاد و بعلاوه دانه های روغنی مثل کلزا یا کانولا، سویا و روغن بزرک وجود دارد، بسیار مفید هستند. حداقل هفته ای دوبار ماهی بخورید و یا از کپسول های امگا3 که آن را از محل معتبر مثل داروخانه خریده اید و به آن اطمینان دارید، مصرف کنید.

از میوه ها و سبزی های تازه بیشتر بهره ببرید. همواره غذاهای طبیعی، سلامت بخش هستند و غذاهایی که در صنعت تهیه می شوند به علت مواد شیمیایی و نگه دارنده ها می توانند مضر باشند. به علاوه املاح و مواد آنتی اکسیدان موجود در آنها به سیستم ایمنی شما یاری می نمایند.

در خصوص برخی از مواد غذایی که ادعا می گردد برای آرتروز مفیدند، دقت کنید که اولا همه مردم مثل هم نیستند؛ ممکن است فردی در جریان معالجه غذایی را مصرف نموده و بهبود سریع تری داشته و باز ممکن است این غذا برای دیگری آن اثر را نداشته باشد. شما از تاثیر دارونماها در برخی از تحقیقات آگاه هستید، بنابراین نمی گردد به این شایعات اطمینان داشت.

برخی از غذاها به علت اگزالات توصیه نمی شوند؛ مثل ریواس، زغال اخته، آلو، کنگر، اسفناج. خانواده دیگر سبزی ها نظیر گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، فلفل هم برای تعدادی از بیماران اثرات نامطلوب داشته است. لبنیات چرب، کلیه چربی های حیوانی، مغزها و آجیل ها، دانه های روغنی، کره حاصل از دانه ها هم توصیه نمی شوند چون این مواد به علت انرژی بالا موجب اضافه وزن می شوند.

موادی که از جذب کلسیم جلوگیری می نمایند، باید خیلی کم و با احتیاط مصرف شوند. نمک، گوشت قرمز، قهوه، شیرینی زیاد و شکر سفید هم از این دسته اند.

پی نوشت ها :

* متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1777

به "آرتروز و 7 توصیه غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرتروز و 7 توصیه غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید