5 نوع رباتی که همیشه در نمایشگاه های CES حضور دارند

به گزارش تایمر سرگرمی، ربات ها بخش جدایی ناپذیر نمایشگاه CES به حساب می آیند. این محصولات توجهات زیادی را جلب می نمایند و از همه مهم تر، نمادی از خیالات آینده نگرانه ای هستند که بخش زیادی از فعالان صنعت تکنولوژی در راستای تحقق آن ها گام برمی دارند. بدون داشتن رؤیای وجود یک روبات پیشرفته برای تمیز کردن خانه، آیا یک استارت آپ تازه نفس در زمینه رباتیک می تواند سرمایه لازم را جذب کند؟

5 نوع رباتی که همیشه در نمایشگاه های CES حضور دارند

مانند سال های گذشته، در نمایشگاه CES سال جاری شاهد ارائه انواع و اقسام ربات ها بودیم. در بیشتر موارد، بسیاری از شرکت های فعال در این عرصه وعده هایی در بوق و کرنا اعلام می نمایند که به طور کامل از پس عملی کردنشان برنمی آیند. اگرچه در میان این محصولات، می توان رگه هایی از ترندهای واقعی را مشاهده کرد. در ادامه به دسته بندی این ربات ها و مواردی که در نمایشگاه CES سال جاری به نمایش درآمدند، می پردازیم.

ربات هایی که در واقع ربات نیستند

اول از همه به گجت هایی می پردازیم که در مرز ربات بودن قرار دارند. به عنوان مثال می توانیم به دستگاه FoldiMate اشاره کنیم که لباس ها را تا می زند. همچنین نباید یک ربات نان پز به نام Bread Bot را از قلم بیندازیم که خط فراوری نان را در خود جای داده است و تمام مراحل طبخ نان را انجام می دهد.

اگرچه در بسیاری از رسانه ها از این موارد تحت عنوان ربات یاد می گردد، اما آن ها بیش از هر چیزی یک ماشین یا دستگاه هستند. آن ها از قطعات متحرک و سنسورهای زیادی بهره می برند ولی با محیط اطراف خود تعاملی ندارند. رادنی بروکس (Rodney Brooks) که یکی از فعالان مشهور در زمینه رباتیک است، می گوید یک ربات باید بتواند بر محیط اطراف خود اثر بگذارد.

شاید هم این موضوع مطرح گردد که ما برای نام گذاری محصولات نوآورانه از عناوین پر زرق وبرقی استفاده می کنیم تا زمانی که محصول مذکور به یک وسیله همه گیر و معمولی بدل گردد. اما باید بگوییم که چنین محصولاتی در حقیقت از مکانیزم های بسیار ساده تری نسبت به ربات های پیشرفته تر بهره می برند. البته این موضوع به خودی خود خبر بدی محسوب نمی گردد و به معنای این است که اگر چنین محصولاتی بتوانند بازار موردنظر خود را پیدا نمایند، احتمال پیروزیت آن ها بیشتر از ربات های پیشرفته و بسیار نوآورانه خواهد بود.

عجیب ترین گجت های نمایشگاه CES 2019

ربات هایی که آماده نیستند

بعضی از ربات ها هم ظاهراً از آینده آمده اند اما وقتی از آن ها می خواهیم کاری را انجام دهند، می بینیم که در زمان حال گیر نموده اند. معمولاً، این موارد ربات های انسان نمایی هستند که قرار است به عنوان خدمتکارهای 24 ساعته انجام وظیفه نمایند. در نمایشگاه CES سال گذشته از ربات Aeolus رونمایی شد که می توانست از یخچال یک نوشیدنی بردارد و آن را به فرد موردنظر برساند. اما این کار را با سرعت بسیار پایین انجام می داد و در بیشتر موارد پیروز به انجام آن نمی شد.

تا حالا در سال 2019 در زمینه معرفی چنین ربات هایی خبر چندانی منتشر نشده است. اگرچه می توانیم به ربات جدید شرکت Ubtech اشاره کنیم. Ubtech یک شرکت چینی بسیار بزرگ است که به ساخت ربات های اسباب بازی شهرت دارد ولی هر چند وقت یک بار ربات های پیشرفته ای را نمایش می دهد. این ربات Walker نام دارد و با داشتن حدود 1.5 متر قد و 77 کیلوگرم وزن، می تواند راه برود و 36 مفصل رباتیک خود را حرکت بدهد. چنین ربات هایی اگرچه برای مدت محدودی می توانند توجه مخاطبین را جلب نمایند، ولی کارکرد آن ها بسیار محدود است و فقط در شرایط آزمایشگاهی می توان از آن ها استفاده کرد.

ربات هایی که در واقع تبلت قرار گرفته بر روی چرخ هستند

این روزها تکنولوژی های مربوط به تشخیص محیط اطراف و مسیریابی و همچنین فرمان های مبتنی بر صدای کاربر بسیار ارزان قیمت و مؤثر شده اند. به همین خاطر در نمایشگاه CES همیشه شاهد رونمایی از ربات هایی هستیم که بیشتر از هر چیزی، تبلت های قرار گرفته بر روی چرخ هستند. به عنوان مثال می توانیم به مدل اولیه یکی از ربات های سامسونگ اشاره کنیم که در نمایشگاه CES سال جاری به نمایش درآمد و وظیفه اصلی آن مراقبت از سالمندان بود. همچنین ربات Temi هم به قول شرکت سازنده یک نوع خدمتکار شخصی است و از دستیار دیجیتالی الکسا بهره می برد و مجهز به تبلت اندرویدی است که می تواند اطلاعات مختلفی را نمایش دهد.

چنین گجت هایی در زمینه ارتباط با خانواده یا کنترل گجت های هوشمند خانگی می توانند مثمر ثمر واقع شوند. اما آیا واقعاً داشتن چرخ برای چنین گجت هایی ضروری محسوب می گردد؟ در بیشتر موارد، اسپیکرهای هوشمند نسبتاً ارزان قیمت می توانند بسیاری از این کارها را بدون هیچ دردسری انجام دهند.

بهترین گجت ها و تکنولوژی های نمایشگاه CES 2019

ربات های دوست داشتنی

یکی از چیزهایی که بسیاری از پژوهش های مربوط به ربات ها نشان می دهد، این است که انسان ها علاقه زیادی به ربات ها دارند و دوست دارند با آن ها مانند نوعی حیوان خانگی رفتار نمایند. بنابراین، شرکت های زیادی با توجه به این موضوع، ربات های دوست داشتنی می سازند و روانه بازار می نمایند. در نمایشگاه CES سال جاری یک شرکت ژاپنی ربات Lovot را نمایش داد که وظیفه اصلی آن، جلب توجه و عاطفه کاربران است.

البته دوست داشتنی کردن یک ربات لزوماً منجر به پیروزیت آن نمی گردد. در سال 2018، شاهد شکست دو ربات معروف به نام های Jibo و Kuri بودیم. اما این ربات ها از لحاظ کارایی تفاوت چندانی با اسپیکرهای هوشمند نداشتند اما Lovot یک ربات پیشرفته محسوب می گردد که با یاری هوش مصنوعی می تواند چهره افراد را شناسایی کند، از حسگرهای پیشرفته ای بهره می برد و احساسات مختلفی را نمایش می دهد. طراحی آن هم شبیه کاراکترهای کمپانی پیکسار است و با توجه به قیمت 3 هزار دلاری آن، شاید بتواند نظر افراد ثروتمند را جلب کند.

ربات هایی که توانایی های واقعی دارند

اگر بخواهیم جایزه حقیقی ترین ربات های به نمایش درآمده در نمایشگاه CES را اهدا کنیم، این جایزه به ربات های دلیوری تعلق می گیرد. در چند سال گذشته، در این زمینه شاهد پیشرفت های قابل توجهی بوده ایم. تعداد زیادی از شرکت های قدیمی و تازه نفس در این حوزه مشغول فعالیت هستند. در نمایشگاه CES سال جاری این ربات ها حضور گسترده ای نداشتند و فقط شاهد حضور تعداد اندکی از آن ها بودیم.

با قاطعیت نمی توان در خصوص زمان همه گیر شدن چنین ربات هایی اظهارنظر کرد ولی باید بگوییم که نسبت به ربات های خدمتکار، ربات های دلیوری شانس بیشتری برای پیروزیت دارند. به لطف پیشرفت های هوش مصنوعی و ارزان شدن انواع و اقسام سنسورها، ساخت آن ها به کار ساده تری بدل شده و نسبت به اتومبیل های خودران، خطر کمتری دارند زیرا در بدترین حالت کسی کشته نمی گردد.

اگر بخواهیم در رابطه با ربات های نمایشگاه CES و کلیت ربات های مصرفی نتیجه گیری کنیم، باید بگوییم که تخصصی کار کردن تا حد زیادی مؤثرتر است. ساخت یک ربات همه کاره اگرچه رؤیای بسیاری از متخصصین است، اما به این زودی ها عملی نمی گردد. همانطور که جاروبرقی های رباتیک تا حدی مشتریان خود را پیدا نموده اند، اگر شرکت های فعال در عرصه ربات می خواهند محصولات پیروزی را روانه بازار نمایند، باید با توجه محدودیت های فعلی، ربات های تخصصی توسعه دهند و بازاری برای فروش آن پیدا نمایند. یک ربات برای پیروزیت، یا باید مفید باشد یا حداقل دوست داشتنی باشد؛ ربات هایی که در این دو زمینه حرفی برای گفتن ندارند، به پیروزیت چندانی نمی رسند.

بهترین لپ تاپ های نمایشگاه CES 2019

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 115

به "5 نوع رباتی که همیشه در نمایشگاه های CES حضور دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نوع رباتی که همیشه در نمایشگاه های CES حضور دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید