کمبود معلم در مدارس اصفهان به 17 هزار نفر می رسد

به گزارش تایمر سرگرمی، خبرنگاران/اصفهان حل نشدن مسأله کمبود معلم در مدارس اصفهان، این کمبود را برای سال تحصیلی آینده به بیش از 19 هزار نفر افزایش خواهد داد. بحرانی که معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان آن را تهدیدی برای کیفیت آموزش می داند.

کمبود معلم در مدارس اصفهان به 17 هزار نفر می رسد

زنگ سال تحصیلی 99- 98 با کمبود 14 هزار معلم در کلاس های درس استان اصفهان به صدا درآمد و با آن که آموزش و پرورش، هیچ مجوزی برای جذب و بکارگیری این تعداد معلم نداشت، قول داد با راهکارهایی مانند خرید خدمت فرهنگیان، حق التدریسی ها و سر کلاس فرستادن مدیر، ناظم و معلمان بازنشسته اجازه ندهد کلاسی بدون معلم بماند، این در حالی است که پدر و مادر دانش آموزان، سر کلاس فرستادن معلمان 82 ساله و حتی مدیر و ناظم را به معنای افت کیفیت آموزش می دانند.

خانم براتی مادر یک پسر 8 ساله است، در این باره گفت: کلاس ها سال جاری بسیار شلوغ هستند و از معلم های بازنشسته یا حق التدریس نمی توان انتظار داشت به یادگیری تک تک بچه ها توجه داشته باشند، حتی معلمان از درس هایی مثل آموزش الفبا به سرعت می گذرند و اگر دانش آموزی بخواهد کمی بازیگوشی کند یا غیبت داشته باشد، به سرعت عقب می افتد و باید در خانه مطالب درسی را یاد بگیرد.

آقای نامجو که پدر یک دختر 9 ساله است، با انتقاد از ادامه کار معلمان بازنشسته در مدارس، گفت: سر و کله زدن با بچه ها در سن ابتدایی و حتی دبیرستان احتیاج به صبر و حوصله زیادی دارد. از این گذشته بسیاری از روش های دهه 60 و 70 دیگر قدیمی شده و معلم های آن دوره کارایی چندانی برای بچه ها این نسل ندارند. از آن بدتر این که مدیر یا ناظم سر کلاس بروند و درس هایی مثل ادبیات یا تاریخ و جغرافیا را یاد بدهند، نتیجه این می گردد که مدام پدر و مادرها را سراغ خرید کتاب های یاری آموزشی می فرستند و کلاس های جبرانی تشکیل می دهند.

کمبودی که به 19 هزار نفر می رسد

غلامحسن سخایی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به کمبود 12 هزار معلم در سال تحصیلی جاری در مدارس، گفت: سال گذشته حدود 12 هزار کسری نیروی انسانی داشتیم. با کوشش زیادی که انجام شد توانستیم به وسیله تعداد زیادی خرید خدمات، بکارگیری حدود 4 هزار بازنشسته و نزدیک به دو سه هزار نفر حق التدریس و همچنین به وسیله سر کلاس فرستادن معاونان و دیگر نیروهای موجود در مدارس، این کسری را تأمین کنیم.

وی دلیل ادامه همکاری بازنشستگان با آموزش و پرورش را دریافت امتیاز رتبه بندی یا موارد دیگری که شامل حال آنها می گردد دانست و اضافه کرد: با این حال در سال آینده حدود 5 هزار نفر بازنشسته خواهیم داشت که به این آمار اضافه می شوند و هیچ راهی برای جبران این کمبود وجود ندارد.

سخایی درباره کوشش های آموزش و پرورش برای جبران این کمبود در فصل تدوین و تصویب بودجه، یادآور شد: با نمایندگان مجلس، مسئولان وزارت آموزش و پرورش و استانداری رایزنی هایی نموده ایم، اما موضوع ممنوعیت استخدام باید به وسیله مجلس و سازمان استخدام کشوری حل و مجوز استخدام صادر گردد که فعلا هیچ مجوزی در کار نیست. برای خرید خدمات نیز کوشش زیادی نموده ایم، حتی رایزنی هایی زیادی با کمیسیون تلفیق اجرا شده، اما نمی دانیم به چه نتیجه ای در زمینه بودجه می رسد و اکنون نمی دانیم نیروی سال آینده را باید به چه شکلی تامین کنیم.

احتیاجمان در بین استان ها محو می گردد

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که در شرایط بحران کمبود نیرو، مشکل را باید چگونه حل کرد؟ گفت: همه نمایندگان با آموزش و پرورش همراهی می نمایند، اما متاسفانه مجلس اکنون هیچ ردیف و مجوزی برای استخدام ندارد، البته مشکل اصلی ما این است که برخی از استان ها نیروی مازاد هم دارند و فقط چند استان هستیم که واقعاً احتیاج به نیرو داریم که این احتیاج در بین همه استان ها محو می گردد.

سخایی بحران کمبود معلم را شامل استان های اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان، شهر تهران و شهرستان های تهران دانست و اضافه کرد: به شدت کمبود نیرو داریم.

وی گفت: قرار است موضوع بحران نیروی انسانی در اصفهان را با حضور وزیر یا یکی از معاونان ایشان آنالیز و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه کنیم، اگر به یکی از این راهکارها برسیم، اقداماتمان را زودتر آغاز می کنیم، اما اگر به نتیجه نرسیم اصلا نمی دانیم چه کنیم.

به جای آموزش، کلاس داری می کنیم

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره بهکارگیری معلمان 80 ساله در مدارس اصفهان نیز شرح داد: این معلمان سال جاری 82 ساله شده و اگر منظور این است که استفاده از این معلمان آیا باعث افت کیفیت تحصیلی می گردد، پاسخ این است که اکنون فقط در حال کلاس داری هستیم.

سخایی با اشاره به افت شدید کیفیت آموزش در مدارس به دلیل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرروش، گفت: ما مخالفتی با بهکارگیری بازنشستگان نداریم، چون صاحب تجربه هستند، اما سبک های آموزش عوض شده و بازنشستگانی که 10 تا 15 و 30 سال پیش بازنشسته شده اند قطعاً با روش های جدید آموزشی نه مطالعه ای دارند و نه آشنا هستند.

وی با بیان اینکه فاصله سنی 60 تا 70 سال بین دانش آموز و معلم می تواند همگرایی را از بین ببرد و باعث مشکل گردد، اضافه کرد: دانش آموزان هم به علم و تکنولوژی های روز مسلح اند، اما بازنشستگان شاید این امکانات را نداشته باشند و این شرایط شاید باعث کاهش کیفیت گردد.

وی درباره راهکارهای پیشنهادی اصفهان برای حل مشکل کمبود معلم نیز اضافه کرد: یکی از پیشنهادات این است که خرید خدمت را افزایش دهیم که واقعاً نیروهای بسیار با کیفیتی هستند، اما روش جذبشان را هم مقداری خودمان ساماندهی کنیم که بتوانیم بهترین نیروها را به وسیله خرید خدمات آموزشی جذب کنیم، یا این که مجلس به ما اجازه بدهد که نیروی حق التدرسی آزاد به کار بگیریم که هنوز اصلاً صحبتی درباره این موضوع نشده است.

سخایی سهمیه استخدامی اصفهان را بسیار ناچیز و کمتر از هزار نفر برشمرد و گفت: با توجه آمار بازنشستگان هر سال، سال جاری حدود 5 هزار خروجی داریم و نزدیک به هزار و 730 نفر ورودی که ورود و خروج ها با هم نمی خواند و مشکلاتی به دنبال دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 807

به "کمبود معلم در مدارس اصفهان به 17 هزار نفر می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود معلم در مدارس اصفهان به 17 هزار نفر می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید