کاغذ سنگ چیست؟ راهنمای 0 تا 100 چاپ کاغذ سنگ

به گزارش تایمر سرگرمی، فراوری کاغذ از آهک یا سنگ در ایران یک صنعت نوظهور است که موجب حفظ ذخایر آبی و زیست محیطی می گردد. با توجه به اینکه در کشور ما همیشه کاغذ از چوب فراوری می گردد، از این رو این فراوری با خطرات زیست محیطی چون قطع درختان و ضایعات بالا روبه روست.

کاغذ سنگ چیست؟ راهنمای 0 تا 100 چاپ کاغذ سنگ

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

بنابراین فراوری کاغذ از ضایعات سنگ یا آهک میتواند بسیار مقرون به صرفه زیست محیطی و به عنوان یک صنعت سبز مطرح باشد .

کاربرد کاغذ سنگ در صنعت چاپ

بسیاری stonepaper یا همان کاغذ سنگ و کاغذ معدن را پدیده ای شگفت انگیز در صنعت چاپ و فراوری آن را نیز سرآغاز عصری جدید در فراوری کاغذهای سازگار با محیط زیست می دانند، چراکه ماده اولیه آن تنها سنگ است، از این رو به نظر می رسد دیگر نباید نگران قطع درختان و آثار مخرب آن روی محیط زیست باشیم.

همچنین در فرآیند فراوری کاغذ سنگ نه تنها از آب استفاده نمی گردد، بلکه به خاطر سفیدبودن مواد اولیه، نیازی به استفاده از سفیدنماینده ها هم در فراوری آن نیست که نتیجه این کار، این خواهد بود که دیگر آلاینده ها به محیط زیست ما اضافه نخواهند شد .

بیشتر بخوانید : انواع کاغذ را که باید بشناسید !!

کاغذ سنگ در ایران، در چه استان هایی فراوری می گردد؟

در ایران ازجمله استان هایی که در زمینه طرح فراوری کاغذ از سنگ پیشرو هستند، می توان به استان های همدان و مرکزی اشاره نمود.

کاغذسنگ یک نوآوری است

مهمترین ویژگی های کاغذ سنگ چیست؟

کاغذ سنگ با توجه به ویژگی های آن یک نوآوری به شمار می رود. از ویژگی های منحصر به فرد کاغذ سنگ: البته فراوری کاغذ از کربنات ها چیز جدیدی نیست و در فراوری بسیاری از مواد دیگر مانند اتوماتیک و حتی دستمال کاغذی، از کربنات ها استفاده می گردد، اما فراوری کاغذی که 85 درصد آن از کربنات باشد و قابلیت چاپ افست را هم داشته باشد، یک نوآوری است.

در فراوری کاغذهای معمولی، در نهایت باید از سلولز و فایبر استفاده گردد و لازمه این کار ،قطع درختان و استفاده از آنهاست، یا در فراوری کاغذهای پلاستیکی، به طور تقریبی به طور کامل از پلاستیک استفاده می گردد و شاید یک درصدش کربنات باشد، از این رو بعدها با مسائل زیست محیطی درباره این نوع کاغذها روبه رو هستیم.

نوع سنگ هایی که در فراوری این نوع کاغذها از آنها استفاده می گردد، بیشتر ماربل و لایم است که در ایران به سنگ آهک و سنگ گچ شاخته می شوند. این نوع کاغذها در حال حاضر بیشتر در کانادا و امریکا و نیز چین و هنگ کنگ فراوری و عرضه می شوند.

کاغذ سنگ در چه گراماژهایی فراوری می گردد؟

کاغذ سنگ در گراماژهای مختلف از 50 میکرون تا 400 میکرون برای کاربردهای مختلف فراوری و از آن در تهیه لیبل های چسبدار با گراماژهای مختلف و با ضریب چسبندگی بالا و خاصیت ضد آب بودن استفاده می گردد.

کاربردهای کاغذ سنگ محدود به کاربردهای صنعت چاپ، نشر و بسته بندی و تبلیغات نیست و از نظر رو به رو شدن با ماشین های چاپ و صحافی، رفتاری مشابه کاغذ گلاسه دارد و هیچگونه نیازی به مرکب یا زینک متفاوت ندارد .

گراماژهای نازک این نوع کاغذ برای کاربردهایی نظیر بسته بندی های غذایی، گراماژهای متوسط آن برای امور چاپی نظیر کتاب های نفیس، نقشه ها با کاربردهای مختلف، ساک های دستی، چاپ کاتالوگ، چاپ بروشور و پاکت و گراماژهای ضخیم آن هم برای کاربردهایی که در امور روزانه از مقوا در تهیه آنها استفاده می گردد مانند چاپ جعبه و کارت های اعتباری، مناسب است.

مهمترین خصوصیات کاغذ سنگ چیست ؟

کاغذ معمولی در آب، مضمحل می گردد و مرکب روی آن هم از بین می رود اما این کاغذ در آب، نتنها از بین نمی رود، بلکه وقتی از آب خارج می گردد، پس از چند لحظه خشک می گردد و اثری از رطوبت روی آن باقی نمی ماند.

این کاغذ در مقابل پاره شدن هم مقاوم است؛ یعنی به زحمت پاره می گردد و این مسئله هم برای بازیافت کاغذ بعد از دوره مصرفش است.

این کاغذ از آنجا که در مقابل جویده شدن از سوی جانواران و جوندگان مقاوم است، برای تهیه آثار هنری مثل نقاشی و نیز کتاب ها و آثار نفیس یا اسنادی که قرار است سال ها عمر نمایند و از آنها نگهداری گردد، مثل سند خانه، ماشین یا اوراق مشارکت، می تواند کاربرد داشته باشد.

چگونه بوسیله درختکاری صنعتی میتوان فراوری کاغذ را انجام داد؟

فراوری کاغذ در کشورهایی که سطح بارندگی پایین دارند با مسائلی روبه رو است. مهم ترین آن کمبود درخت است. برای برطرف این مشکل بعضی کشورها به درختکاری صنعتی رو آورده اند.

درختکاری صنعتی از جدیدترین شیوه های حفظ محیط زیست در استفاده از چوب درختان است که در ایران هم به تازگی حرف هایی درباره آن شنیده می گردد. همچنین از دیگر راهکارهایی که در این دسته از کشورها وجود دارد، فراوری کاغذ بازیافتی یا واردات خمیر کاغذ و فراوری با بهره گیری از ماده اولیه وارداتی است .

در استفاده و بهره برداری از چوب درختان مسئله ای که وجود دارد کاهش رشد درخت نسبت به سرعت قطع آن است. برای مثال زمانی که یک درخت 30 ساله قطع می گردد، 30 سال طول می کشد تا درختی که امروز قطع شده به محیط زیست بازگردد. برای برطرف این مشکل زمین هایی که برای درختکاری مناسب هستند در کشورها شناسایی می شوند و بخش خصوصی در آن زمین ها با هدف قطع درختان به درختکاری می پردازد .

یکی از مسائل در زمینه درختکاری صنعتی این است که در ابتدای پروژه سرمایه گذار حق برداشت ندارد و درختکاری در این پروژه ها به نحوی انجام می گردد که زمان قطع درخت با زمان رویش درخت جدید برابر باشد. به عبارتی هر درختی که قطع می گردد درخت دیگری جای آن رشد می نماید که در سن درخت قطع شده است .

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1130

به "کاغذ سنگ چیست؟ راهنمای 0 تا 100 چاپ کاغذ سنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاغذ سنگ چیست؟ راهنمای 0 تا 100 چاپ کاغذ سنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید