پل آدم، سن 1750000 سال!

به گزارش تایمر سرگرمی، بین سریلانکا و هندوستان منطقه های خاکی ای وجود دارد که زیر آب رفته اند؛ در نگاه اول به نظر می رسد که این قسمت ها در گذشته های دور، زمین های خشکی بوده اند که در طول سالیان متمادی جریان آب روی سطح آنها را فرا گرفته؛ اما تحقیقات باستان شناسان نشان می دهد که سنگ های آهکی غرق شده در زیر آب که همه آنها را با نام رام استو یا پل پامبان می شناسند بقایای یک راه ارتباطی قدیمی بین جزایر مانر در شمال غرب سریلانکا و رامزوارام در

پل آدم، سن 1750000 سال!

پل آدم، سن 1750000 سال!

نویسنده: مولود شاه کرمی

راز ساخت رام استو با گذشت سال های زیاد از به وجود آمدن آن همچنان سر به مهر به جای مانده است

بین سریلانکا و هندوستان منطقه های خاکی ای وجود دارد که زیر آب رفته اند؛ در نگاه اول به نظر می رسد که این قسمت ها در گذشته های دور، زمین های خشکی بوده اند که در طول سالیان متمادی جریان آب روی سطح آنها را فرا گرفته؛ اما تحقیقات باستان شناسان نشان می دهد که سنگ های آهکی غرق شده در زیر آب که همه آنها را با نام رام استو یا پل پامبان می شناسند بقایای یک راه ارتباطی قدیمی بین جزایر مانر در شمال غرب سریلانکا و رامزوارام در ساحل جنوب غربی هندوستان هستند. هرچند عمق 91 سانتی متر تا نه متری آب این قسمت از دریا شرایط چندان مناسبی را برای مطالعه این پل 48 کیلومتری فراهم ننموده اما گفته می گردد این پل که به پل آدم معروف است یک میلیون و 750 هزار سال پیش ساخته شده است.

اولین نشانه ها از وجود این پل در کتاب المسالک و الممالک ثبت شده است؛ ابن خردادبه، جغرافی دان و تاریخ نویس ایرانی در این کتاب به وصف زمین و چگونگی ساختار آن، قبله، راه ها و سرزمین ها پرداخته است. او بعلاوه به پادشاهان هر منطقه و القاب آنها، راه ها، منزلگاه ها، تقسیمات سرزمین ها، اقوام و نژادها، جزایر و آب ها و شگفتی های هر منطقه هم اشاره نموده که پل آدم هم یکی از موارد مورد بحث در کتاب اوست.

از آن موقع به بعد روی این راه سنگی، نام های گوناگونی گذاشتند؛ از پل دریایی گرفته تا پل راما؛ برخی ها هم همچنان آن را با نام پل آدم صدا می زنند.

در افسانه های هندی ساخت این پل سنگی آهکی بزرگ، به حادثه حماسی رامایان ربط داده شده؛ گفته می گردد که این پل به وسیله شری راما، قهرمان این حماسه ساخته شده تا همسر خود سیتا را از چنگال راوانا که بر شهر لانکا حکمرانی می کرد نجات دهد.

هرچند درباره این پل اسرارآمیز داستان های زیادی نقل می نمایند اما یک حقیقت باور نکردنی درباره پل آدم وجود دارد و آن اینکه آزمایش کربن 14 روی سنگ های آهکی حاکی از آن است که پل آدم یک میلیون و 750 هزار سال عمر دارد.

نظریه ناسا

بعد از اینکه ادعاهای زیادی در گوشه و کنار جهان مبنی بر اینکه پل آدم ساخته دست بشر است شکل گرفت و محققان زیادی سعی کردند با تحقیقات و آنالیز های مختلف این ادعا را ثابت نمایند، نظر دانشمندان ناسا به این موضوع جلب شد.

آنها در سال 2002 بعد از تحقیقات زیاد اعلام کردند که این پل ساخته دست بشر نیست و در نتیجه فرایندهای طبیعی سنگ های آهکی به این شکل درآمده و به صورت زنجیر وار زیر آب قرار گرفته اند و شبیه یک پل به نظر می رسند.

با اعلام این موضوع بادرینار رایانان - رئیس تحقیقات زمین شناسی هندوستان به همراه پروفسور رامانو نجام سرپرست این مرکز به فکر افتادند تا با انجام تحقیقاتی درباره وقوع چنین پدیده ای شرح علمی پیدا نمایند تا خلاف نظریه ناسا را به اثبات برسانند اما طولی نکشید که تحقیقات آنها از سوی دیوان عالی این کشور متوقف شد.

تئوری های ارائه شده در رابطه با رام استو

با وجود نظریه های گوناگون، رام استو هنوز هم مورد توجه متخصصان زمین شناسی قرار گرفته است؛ زمین شناسانی که هر کدام نظریه های خاص خود را از چگونگی شکل گیری این پل اسرار آمیز ارائه نموده اند.

در یکی از نظریه های آورده شده که این پل نتیجه انباشته شدن شن های دریا و ته نشین شدن آنها روی هم است. در تئوری دیگری آمده است که حرکت مخالف جریان آب در امتداد منطقه وسیعی از دریا چنین شکلی را به وجود آورده.

در این بین گروهی از زمین شناسان هم معتقدند که تپه های مرجانی دلیل به وجود آمدن این پل اسرار آمیز است. با وجود شرحات گوناگون برای اثبات این ادعا که رام استو به وسیله انسان های اولیه ساخته نشده، این پل اسرار آمیز همچنان یکی از مکان های با ارزش هندوستان به شمار می رود و هر ساله افراد زیادی برای تماشای این پل به منطقه سفر می نمایند.

منبع: نشریه همشهری سرنخ شماره 112.

منبع: راسخون
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1861

به "پل آدم، سن 1750000 سال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل آدم، سن 1750000 سال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید