نگرانی ها از حذف ارز ترجیحی

به گزارش تایمر سرگرمی، باید توجه داشت تاثیر حذف ارز ترجیحی بر کالاهای اساسی متفاوت بوده و نمی توان برای تمامی کالاها انتظار تاثیر پذیری یکسان داشت به گونه ای که در بخش دارو در چند سال اخیر تخصیص ارز ترجیحی باعث شده تا کمترین تغییرات قیمتی را ببینیم که نشان می دهد این ارز به اهداف مورد نظر اصابت نموده است اما در حالی که ارز 4200 تومانی به نهادهای دامی هم اختصاص می یابد نبود نظارت کافی زمینه شکل گیری دلالی و افزایش قیمت در سایر کالاهای مرتبط به آن فراهم شده است.

نگرانی ها از حذف ارز ترجیحی

آنچه معین است حرکت به سمت حذف یارانه پنهان به ویژه در حوزه حامل های انرژی در بلند مدت و تدریجی رویکردی اجتناب ناپذیر است چرا که فارغ از رانتی که پرداخت این یارانه ها در غفلت نظارت ایجاد می نماید یارنه پنهانی که به حامل های انرژی پرداخت می گردد قیمت سوخت و انرژی را به طور غیر واقعی پایین تر از سایر کالاها خواهد نمود که خود در افزایش مصرف بی رویه تاثیر گذار بوده و بازهم هزینه مازادی را بر دولت تحمیل می نماید.

از سوی دیگر در حوزه یارانه های انرژی معمولا افراد ثروتمند به واسطه مصرف بالاتر از یارانه بیشتری برخوردار می شوند که نظام توزیع عادلانه را تحت الشعاع قرار می دهد. بنابراین اگرچه حرکت به سمت حذف یارانه های پنهان گریز ناپذیر است اما مهم ترین اصل در اجرای آن در اختیار داشتن زیر ساخت های اطلاعاتی است که امکان شناسایی افراد مورد هدف در توزیع یارانه را امکان پذیر می نماید.

متاسفانه برای در اختیار داشتن زیر ساخت های اطلاعاتی نیازمند استفاده از تجهیزات و دانش فنی روز است و تجربه نشان داده که در این زمینه نمی توان تنها به دانش داخلی تکیه کرد. در واقع تا زمانی که کشور از فقر اطلاعاتی رنج می برد نمی توان انتظار داشت که نه تنها در حوزه توزیع عادلانه یارانه به جامعه هدف همان گونه که مورد نظر بسیاری از تحلیلگران است دست یافت، بلکه در حوزه مالیات ستانی هم امکان تحقق اهداف و سیاست های دولت میسر نخواهد بود. بنابراین به نظر می رسد به جای ارائه طرح هایی که اجرای آن به وسیله آزمون و خطا بار هزینه ای مازادی را بر دولت تحمیل می نماید یا باید به وسیله استفاده از دانش و تجربه کشورهای پیشرفته و پیروز در این زمینه بهره گیری کرد و یا تنها راه چاره پرداخت یارانه یکسان به تمامی اقشار جامعه است که مسئله ای را حل نخواهد نمود.

البته برخلاف آنچه حذف یارانه پنهان زمینه ساز رشد چند برابری تورم اسم می گردد باید توجه داشت که هم اکنون به تعداد محدودی از کالاهای اساسی یارانه ارزی پرداخت می گردد بنابراین رشد قیمتی اگرچه در تمامی این کالاها اجتناب ناپذیر خواهد بود اما این رشد چندان بالا نبوده و نکته حائز اهمیت آن است که یک بار برای همواره این تورم تحمیل می گردد؛ بر خلاف تورم مداومی که در نتیجه کسری بودجه و مدیریت پولی نامناسب کشور است و هر ماهه به افزایش قیمت در تمامی کالاها منجر می گردد.

در هر حال درخصوص تاثیر حذف ارز ترجیحی و یارانه پنهان آثار تورمی کمترین نگرانی بوده و نبود زیر ساخت های اطلاعاتی برای شناسایی گروه های هدف مهم ترین عامل در اجرای این الزام مالی خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1792

به "نگرانی ها از حذف ارز ترجیحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی ها از حذف ارز ترجیحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید