نکاتی که در خرید کتاب یاری درسی باید رعایت کنیم

به گزارش تایمر سرگرمی، کتاب های یاری آموزشی علاوه بر شرح مباحث درسی، تمرین عملی نیز ارائه می دهند تا شما تسلط بیشتری بر روی مباحث داشته باشید.

نکاتی که در خرید کتاب یاری درسی باید رعایت کنیم

هنگام خرید کتاب های یاری درسی، نکاتی همانند سبک نگارش، فصل بندی منظم، به روز بودن و ... را باید رعایت کرد که در این مطلب به آنها اشاره می گردد.

خرید کتاب یاری درسی به شما امکان می دهد مفاهیم آموزشی را به صورت دقیق تر و بهتر درک کنید. این کتاب ها مباحث را به شکل کامل شرح داده و برای یادگیری، تمرین های عملی ارائه می دهند. با خواندن کتاب یاری درسی، می توانید تسلط خود را بر روی مباحث افزایش دهید و در نتیجه یادگیری بهتری داشته باشید. در این مقاله، نکات مهم در خرید کتاب یاری درسی را آنالیز خواهیم کرد.

پیش از خرید کتاب های یاری آموزشی، از هدایت مشاوران بهره ببرید

با توجه به تنوع گسترده کتاب های یاری آموزشی، بهتر است قبل از هر خریدی، حتما با یک مشاور در این زمینه مشورت کنید. آنان به خوبی مطالب درسی را می شناسند و با مشکلاتی که دانش آموزان ممکن است روبرو شوند آشنا هستند. به همین علت، می توانند برترین راهنمای شما در انتخاب کتاب های مناسب باشند و به شما یاری نمایند تا انتخاب صحیحی انجام دهید و برترین منابع را برای یادگیری خود انتخاب کنید.

به حجم متناسب کتاب ها توجه کنید

مهم است که حجم کتاب ها متناسب و منطقی باشد. بعضی از کتاب ها ممکن است مطالب اضافی داشته باشند که موجب افزایش غیرمعمول حجم آن ها می گردد و احتیاج به زمان و انرژی بیش از حد برای مطالعه دارند. به عنوان مثال، بعضی کتاب ها جزئیات مربوط به اثبات قضیه ها و تمرین هایی را که در کتاب درسی مطرح شده اند را به طور مفصل ارائه می دهند. اما این جزئیات اغلب در آزمون ها کاربردی نیستند و فقط حجم کتاب را افزایش می دهند.

سبک نگارش کتاب های یاری آموزشی باید در نظر گرفته گردد

در خرید کتاب های کنکور و یاری آموزشی، باید به نوع نگارش آن ها نیز توجه کنید. این کتاب ها باید مطالب پیچیده درسی را با بیانی بسیار ساده و قابل درک آموزش دهند. بهتر است کتابی را انتخاب کنید که مطالب را به صورت واضح و روشن شرح داده و سبک نگارشی ساده و فهم پذیری داشته باشند.

کتاب های آموزشی بی کیفیت از ضعف هایی مانند استفاده از کلمات و جملات بلند و مبهم، ارائه نکردن نکات، استفاده نکردن از مثال های مختلف برای فهم موضوع، بی توجهی به حل تمرین ها و ارائه تمرین های تکراری رنج می برند. از سوی دیگر، بعضی کتاب ها بیش از حد به شرح مطالب می پردازند که این موضوع می تواند موجب کاهش اشتیاق و علاقه دانش آموزان به مطالعه آن ها گردد. به همین علت، قبل از خرید، توصیه می گردد به لیست مطالب دقت نموده و به طور تصادفی چندین قسمت از کتاب را مطالعه کنید.

در صورتی که قصد خرید کتاب های یاری آموزشی را دارید می توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین بوک شهر به آدرس www.bookshahr.com کتاب های مورد نظر خود را با تخفیف خریداری نموده و در محل تحویل بگیرید.

حفظ نظم و هماهنگی بین قسمت های مختلف، یکی از اصول ارائه مطالب است

در خرید کتاب های آموزشی، توجه به نظم ارائه مطالب بسیار مهم است. پراکندگی مفاهیم می تواند باعث اختلال در یادگیری گردد. بنابراین، مفاهیم و نکات آموزشی باید به صورت درجه بندی شده ارائه شوند. به این معنی که در ابتدا، دانش آموز با حل تمرین های ساده و پایه ای آغاز کند و سپس به تدریج سختی آن ها افزوده گردد. این روش موجب تقویت قدرت درک و تحلیل دانش آموز خواهد شد. ارائه مطالب سخت بدون هیچ پیش زمینه ای، تنها باعث دلسردی و ناامیدی از مطالعه کتاب می گردد. از طرف دیگر، تمرینات ساده می توانند تصویر غلطی از تسلط کامل دانش آموز بر روی مطالب ایجاد کند.

توجه به تغییرات موجود در کتاب های درسی

یکی دیگر از نکات مهم در خرید کتاب یاری درسی، توجه به سازگاری آن ها با تغییراتی است که به طور مداوم در کتاب های درسی ایجاد می گردد. بنابراین، در هنگام تهیه کتاب باید به تاریخ انتشار و نوبت چاپ توجه کنید. در غیر این صورت، ممکن است مطالب به طور کامل و جامع در اختیار شما قرار نگیرد.

بیشتر از یک منبع آموزشی تهیه نکنید

برای هر درس، بهتر است بیش از یک منبع آموزشی تهیه نکنید. خرید کتاب های زیاد شما را مضطرب می نماید زیرا همواره احساس می کنید مطالب و کتاب های بسیاری را نخوانده اید. بیشتر مطالب این کتاب ها مشترک هستند و مطالعه همه آن ها وقت شما را تلف می نماید.

توجه به فصل بندی و ترتیب مطالب کتاب

فصل بندی و ترتیب مطالب کتاب باید مشابه کتاب درسی باشد تا ساختاری منظم و هماهنگ برای درس ها فراهم گردد. هر فصل نیز باید به بخش های کوچک تری تقسیم شده باشد تا با تدریس هر بخش کوچک، بتوان تمرین های آن را انجام داد. اما اگر مطالب به طور کلی ارائه شوند، باید صبر کنید تا تدریس فصل مربوطه به سرانجام برسد تا بتوانید از آن بهره ببرید.

توجه به تعادل سوال های چهار گزینه ای و تشریحی در کتاب

اگر شما قصد استفاده از کتاب برای آزمون چهار گزینه ای دارید، باید به تعداد سوال های چهار گزینه ای در کتاب توجه کنید و مطمئن شوید که به مقدار کافی سوال چهار گزینه ای در کتاب وجود دارد. از سوی دیگر، اگر شما برای آمادگی در آزمون تشریحی از کتابی استفاده می کنید، بهتر است حجم سوال های تشریحی در کتاب زیاد باشد.

توجه به ابتکار و خلاقیت نویسنده در ارائه مطالب

استفاده از شکل و تصویر برای ماندگاری بیشتر مطالب در فکر و بعلاوه ارائه سؤال های متداول می تواند از نکات مهمی باشد که امتیاز کتاب را برای انتخاب آن افزایش می دهد. بعلاوه، نکات مفید و مثبت مشاوره ای، شیوه صحیح خلاصه نویسی و هر ابتکار و خلاقیتی که نویسنده در کتاب به کار برده باشد، می توانند از جمله عواملی باشند که ارزش کتاب را افزایش می دهند.

استفاده از تجربه دیگران

بهتر است همواره از تجربه افرادی که قبلا از کتاب های مختلف درسی استفاده نموده اند، یاری بگیرید. البته، باید توجه داشت که اگر یک کتاب یاری درسی برای یک فرد خاص مناسب است، به این معنا نیست که برای شما هم گزینه مناسبی است.

اگر سطح درسی فردی از سطح شما بالاتر یا پایین تر باشد، بهتر است کتاب های یاری درسی او نیز با شما متفاوت باشد. بهتر است از مشاوران یا معلمان خود یاری بگیرید؛ زیرا این افراد با سطح درسی شما آشنا هستند و می توانند برترین هدایت را به شما ارائه دهند.

در این مطلب، مواردی همانند مشاوره، سبک نگارش، حجم متناسب، فصل بندی صحیح، ابتکار و خلاقیت نویسنده، هماهنگی با تغییرات کتب درسی و ...که از نکات مهمی است که در هنگام خرید کتاب یاری آموزشی باید رعایت کنید، ذکر شد. مسلما انتخاب صحیح اینگونه کتاب ها یکی از عوامل موفقیت است و عامل مهمتر، برنامه ریزی صحیح و پشتکار است. مشورت با افراد با تجربه و بعلاوه نفرات برتر سال های گذشته نیز می تواند در موفقیت شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1402 بروزرسانی: 30 شهریور 1402 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2268

به "نکاتی که در خرید کتاب یاری درسی باید رعایت کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که در خرید کتاب یاری درسی باید رعایت کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید