نشاکاری در 80 درصد از اراضی استان های شمالی

به گزارش تایمر سرگرمی، تهران (پانا) - کریمی گفت تا به امروز عملیات نشاکاری در 350 هزار هکتار معادل 80 درصد از شالیزارهای استان های شمالی اجرا شده است.

نشاکاری در 80 درصد از اراضی استان های شمالی

به گزارش خبرنگاران، عزیز کریمی مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه عملیات نشاکاری برنج تا به امروز در سطح حدود 350 هزار هکتار معادل 80 درصد از شالیزارهای استان های گیلان و مازندران اجرا شده است، گفت: با وجود افزایش نسبی قیمت برنج و اقتصادی شدن کشت این محصول، به دلیل خشکسالی شدید و کاهش بارندگی ، سطح زیر کشت برنج حدود 650 هزار تا 700 هزار هکتار پیش بینی می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به بارش، بخش هایی از شالیزارهای استان های گیلان و مازندران با تنش روبرو خواهند شد ضمن آنکه پیش بینی می کنیم سطح زیر کشت برنج در سایر استان ها حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

کریمی با بیان اینکه در حال حاضر ده رقم برنج در استان های گیلان و مازندران کشت می شود، اظهار کرد: بیشترین فراوانی کشت در ارقام محلی متعلق به ارقام محلی صدری هاشمی و طارم و در ارقام پرمحصول مربوط به ارقام فجر و شیرودی است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال های اخیر ارقام پرمحصول و اصلاح شده زیادی مانند روشن، گیلانه، گیلار، تیسا و کیان متناسب با شرایط آب و هوایی و با عملکرد کمی و کیفی مناسب به جامعه کشاورزان معرفی شده و در حال توسعه است.

وی سطح زیر کشت ارقام پر محصول در سال گذشته را 322 هزار هکتار معادل 40 درصد و ارقام محلی را 481 هزار هکتار معادل 60 درصد بیان نمود.

کریمی پیش بینی کرد: با توجه به ارتقای قیمت ارقام پرمحصول، سهم این ارقام در اراضی زیر کشت افزایش پیدا کند.

وی درباره تغییر کاربری اراضی شالیزاری گفت: به دلیل بارندگی های مناسب در سال های 98 و 99 سطح برنج کاری کشور با بیش از 800 هزار هکتار نسبت به میانگین بلند مدت نزدیک به 30 درصد افزایش داشت و با نظارت های جدی اجرا شده در سطح زیر کشت کاهشی نداشتیم.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به عملکرد تولید شلتوک در شالیزارهای کشور گفت: در برداشت سال 99 متوسط عملکرد تولید شلتوک در کشور حدود 5 هزار کیلوگرم در هکتار بوده است.

این مقام مسئول در پایان رکورد عملکرد تولید شلتوک برای ارقام محلی در مزارع پیشرو در سال 99 را 6 هزار کیلوگرم در هکتار و برای ارقام پرمحصول 10 هزار کیلوگرم در هکتار بیان نمود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1679

به "نشاکاری در 80 درصد از اراضی استان های شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشاکاری در 80 درصد از اراضی استان های شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید