مناطق رادیو اکتیوی به جاذبه گردشگری تبدیل شدند، بازدید از اتاق کنترل چرنوبیل، تصاویر

به گزارش تایمر سرگرمی، مناطق رادیو اکتیو و خطرناکی در دنیا وجود دارند که گردشگران می توانند از آن ها بازدید نمایند.

مناطق رادیو اکتیوی به جاذبه گردشگری تبدیل شدند، بازدید از اتاق کنترل چرنوبیل، تصاویر

خبرنگاران: از نظر خیلی ها اشعه رادیواکتیو مرگ آفرین است. یک قاتل نامرئی که افراد کاملا سالم را نیز می تواند قربانی خود کند. این تکنولوژی ترسناک زندگی های زیادی را نابود نموده و مکان هایی را برای نسل های بعدی غیر قابل سکونت نموده است البته ما هر روز در معرض اشکال مختلف تشعشعات رادیواکتیو قرار می گیریم اما طبیعتاً مثل هر چیز دیگری، مقدار بیش از حد آن کشنده و مرگ آور است و باعث می گردد عوارض مخربی به بدن وارد گردد.

با در نظر دریافت ترسی که در رابطه با رادیواکتیو وجود دارد، بعید به نظر می رسد مکان هایی که مقدار بالاتر از حد متوسط رادیواکتیو در آن ها دیده شده است، به مکان های گردشگری تبدیل شوند اما چنین مناطقی در خیلی از نقاط دنیا وجود دارند. به دلایل مختلفی، سایت های آزمایش هسته ای، معادن های رادیواکتیو به طور منظم از بازدید نمایندگان پذیرایی می نمایند که در اینجا با 5 نمونه آشنا خواهید شد.

آب به رنگ آبی خیره نماینده

معدن اورانیوم مری کاتلین استرالیا در دهه 1950 در شمال غربی کوئینزلند افتتاح شد. این معدن در فاصله 6 کیلومتری شهر قرار گرفته است و زمانی جمعیتی حدوداً 1000 نفری داشت و مردم آن مثل همه شهر ها جامعه ای معمولی داشتند. معدن کاتلین تا سال 1963 انرژی اتمی انگلیس را تأمین می نموده است سپس برای مدتی تعطیل می گردد. معدن کاتلین بار دیگر در سال 1974 بازگشایی شد و تا سال 1982 که از کار افتاد منبعی برای چندین شرکت برق خارجی بود.

بعد از بسته شدن معدن، شهر نیز مخروبه شد و فقط یک سری اسکلت ساختمان و تابلو های شهری باقی ماند. به دلیل انتشار مواد شیمیایی از صخره های آنجا، آبی به رنگ آبی درخشان و بسیار زیبا جاری می گردد و به همین دلیل توانسته است گردشگرانی را به خود جذب کند.

اما آیا انجام این سفر بی خطر است؟ سطح تشعشع در این منطقه از حالت معمولی بالاتر است، ولی ظاهراً اگر به اندازه دریافت چند سلفی در آنجا حضور داشته باشد، آسیب جدی به شما نمی رسد. البته توصیه می گردد زمان بازدید را به حداقل برسانید و به هیچ عنوان فکر شنا در آب یا نوشیدن از این آب زیبا را نکنید. زیرا فقط موضوع رادیواکتیو بودن آب مطرح نیست بلکه وجود مواد شیمایی باعث خلق این رنگ آبی است.

بیشتر بخوانید:

پیاده روی در محل انباشت زباله های هسته ای

رفتن به تپه ای در میزوری آمریکا که تضادی جالب با محیط اطرافش دارد حتماً هیجان انگیز است، تپه ای بدون خاک و خاکستری که چشم اندازی سرسبز دارد. در این منطقه زمان جنگ دنیای دوم مواد منفجره فراوری می شده است و در طول جنگ سرد نیز در نزدیکی آن اورانیوم سلاح های هسته ای، غنی شده است و این کار تا سال 1960 ادامه پیدا نموده است. پس از این ماجراها، بازمانده هایی از اورانیوم، رادیوم، تی اِن تی (TNT)، آزبست و سایر موارد به کار رفته شده، به جای مانده است.

در نهایت راهکار این بود که این زباله ها را در یک تپه عظیم مخفی نمایند. این تپه محل دفن زباله ها، امروزه به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. بازدیدنمایندگان می توانند از طریق پله های تعبیه شده تا بالای تپه قدم بزنند و با توجه به چشم انداز زیبای اطراف، منظره چشم نوازی را مشاهده نمایند.

همچنین در نزدیکی این تپه موزه ای کوچک قرار گرفته است که اطلاعات مربوط به تپه و تاریخچه اطرافش را در خود جای داده است. با وجود اینکه روی این زباله ها پوشانده شده است، ولی بسیاری از گردشگران به دلیل ترسی که دارند از پله های آن عبور نمی نمایند. احتمالاً این منطقه خطرناک نیست، زیرا یکی از نگهبانان تپه می گوید 11 سال است در این منطقه کار می نماید و هنوز مسئله ای برای وی پیش نیامده است.

گشتن در مکان آزمایشات هسته ای

از سال 1956 تا 1963 دولت بریتانیا آزمایش های هسته ای خود را در منطقه ای به نام مارالینگا (Maralinga) در جنوب استرالیا انجام می داده است. برای پاک سازی آلودگی های این منطقه از دهه 1960 با مخلوط کردن خاک آلوده سطح با خاک غیر آلوده زیرین، پاک سازی صورت گرفت و 22 چاله که بقایای آزمایش هسته بودند از طریق بتن پر شد.

بیشتر بخوانید:

تخمین زده می گردد که این گودال ها حاوی 4 کیلوگرم پلوتونیم بوده اند. در اواخر دهه 1990 پاک سازی کامل تری شامل حذف و دفن صد ها هزار مترمکعب از خاک حاوی رادیواکتیو صورت گرفت. حتی وسایل مورداستفاده برای این عملیات نیز دفن شدند. خاتمه این محل به جاذبه ای گردشگری تبدیل شد که امروزه با استفاده از یک اتوبوس می توانید از آن بازدید کنید! از جمله نکات جالبی که برای بازدید وجود دارد منطقه نظامی متروکه، فرودگاه و نشانه های باقی مانده از چندین انفجار هسته ای است.

به این دلیل که مارالینگا تعداد انفجار های بسیار کمتری را نسبت به سایر مناطق آزمایش هسته ای تجربه نموده است، این منطقه را بی خطر قلمداد می نمایند. با این حال توصیه های ایمنی خاصی را باید هنگام بازدید از این سایت هسته ای رعایت کنید.

دوز درمانی از ماده رادیو اکتیو

رادون (Radon) عموماً به عنوان یک گاز مضر در نظر گرفته می گردد. بی رنگ، بی بو و بی مزه و همچنین رادیواکتیو است. طبق اطلاعیه آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا و سازمان بهداشت دنیای، ماده ای سرطان زا است. با این حال بعضی میگویند که برای بیماری هایی مثل آرتروز مفید است. به همین دلیل بعضی از مردم برای درمان بیماری هایشان به عمد به غار ها و معادن رادون که غلظت گاز بالایی دارند، وارد می شوند. یکی از این مکان ها معدن رادون مونتانا است.

این معدن در ابتدا و در سال 1949 به عنوان یک معدن اورانیوم افتتاح شد و سه سال بعد به یک مرکز درمان با رادون تغییر یافت. برای بهره بردن از این معدن باید حدود 26 متر به زیرزمین رفت تا هوایی غنی از رادون را بتوان استنشاق کرد. معمولاً دوره درمان رادون تراپی دوره ای ده روزه است که بین 30 تا 60 ساعت به طول می انجامد.

بیشتر بخوانید:

اتاق کنترل چرنوبیل

امروزه تور هایی به مقصد چرنوبیل برگزار می گردد که گردشگران از طریق آن می توانند از منطقه ممنوعه چرنوبیل بازدید نمایند. یکی از دلایل این توجه، سریالی بود که توسط شبکه اِچ بی او در این رابطه پخش شد. الان گردشگران می توانند حتی وارد اتاق کنترل راکتور 4 بشوند، قسمتی که تصمیم اشتباه در آن باعث به وجود آمدن بدترین فاجعه هسته ای تاریخ شد.

پیش از این دسترسی فقط به کارگرانِ پاک سازی، پژوهشگران و یا روزنامه نگاران محدود شده بود. البته این سفر خیلی هم بی خطر نیست، چراکه میزان تشعشع در این منطقه و اتاق کنترل بیش از 40 هزار برابر حد معمول است. بازدیدنمایندگان باید لباس مخصوص و چکمه های خاص بپوشند و فقط 5 دقیقه اجازه بازدید دارند. طبق شنیده ها حدود 85000 نفر از این منطقه ممنوعه بازدید نموده اند. تور های روزانه این منطقه حدود 100 دلار است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1566

به "مناطق رادیو اکتیوی به جاذبه گردشگری تبدیل شدند، بازدید از اتاق کنترل چرنوبیل، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناطق رادیو اکتیوی به جاذبه گردشگری تبدیل شدند، بازدید از اتاق کنترل چرنوبیل، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید