مطالعات محیطی و مردم شناسی شرط ثبت جهانی غار کرفتو

به گزارش تایمر سرگرمی، صابر وفایی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اظهار کرد: کرفتو یک غار آهکی است که در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته و بخش هایی ار آن دست کند بوده و کتیبه هایی مربوط به دوران پیش از تاریخ دارد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

مطالعات محیطی و مردم شناسی شرط ثبت جهانی غار کرفتو

وی افزود: ثبت هر اثر در یونسکو نیازمند تشکیل پرونده و وجود مستندات علمی و پژوهشی است که با برگزاری همایش هایی ملی، بین المللی و مطالعات مردم شناسی، درونی و محیطی می توان مستندات و معلومات علمی را برای این اثر تهیه کرد.

رئیس پایگاه پژوهشی غار کرفتو با اشاره به این که در سال های گذشته کارهای خوبی در راستا ثبت جهانی این اثر اجرا شده است، افزود: همایش غار کرفتو خرداد 95 برگزار و در آن مقالات مختلفی از جمله کارهای زیربنایی لازم برای ثبت جهانی این اثر ارایه و تدوین شد.

فرماندار دیواندره نیز با تاکید بر اهمیت ثبت جهانی غار کرفتو، گفت: ویژگی های ثبت جهانی این اثر تاریخی برخورداری از حمایت مادی و معنوی، ایجاد فرصت شناساندن غار به مردم و جذب جهانگرد و توسعه مالی شهرستان خواهد بود.

جمال ارشدی از رسانه ها خواست نسبت به معرفی بیشتر ظرفیت گردشگری این شهرستان اقدام نمایند تا به کریدور فرهنگی تبدیل گردد که این نیازمند کوشش همه جانبه مسوولان، مردم و رسانه ها است.

غار کرفتو که در نزدیکی دیواندره قرار گرفته است از نوع غارهای آهکی و طبیعی بوده و به احتمال بسیار زیاد در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است. این مکان که با شماره 330 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، در طول سال علاقه مندان داخلی و خارجی زیادی از این اثر بازدید می نمایند.

ایرنا نوشت، شهرستان دیواندره با جمعیت 80 هزار نفری در 85 کیلومتری شهر سنندج مرکز کردستان قرار گرفته است.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1220

به "مطالعات محیطی و مردم شناسی شرط ثبت جهانی غار کرفتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعات محیطی و مردم شناسی شرط ثبت جهانی غار کرفتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید