لزوم مشخص بودجه دانشگاه ها در سال 1398 بر اساس میزان تورم

به گزارش تایمر سرگرمی، دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان با انتشار یادداشتی باعنوان دغدغه های ماندن در روزنامه دنیای اقتصاد، بر لزوم معین بودجه دانشگاه ها در سال 1398 بر اساس میزان تورم تاکید نمود.

لزوم مشخص بودجه دانشگاه ها در سال 1398 بر اساس میزان تورم

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در این یادداشت آمده است: مدیریت دانشگاه با توجه به اینکه مدیر با قشر دانشجو، استادان و کارمندانی که به لحاظ سواد و علم در صندلی بالایی هستند روبرو است، با مدیریت در سایر ارگان ها تفاوت زیادی دارد.

نکته مهمی که در دانشگاه های جهان حائز اهمیت است شخصیت کاریزماتیک مدیران است که دانشگاه های جهان از این امتیاز برخوردار هستند؛ یعنی برای مدیران دانشگاهی در اغلب نقاط دانشگاه معادل واژه پرزیدنت را به کار می برند.

در عصر دانایی محور که دانشگاه ها محور اداره جوامع هستند، این مراکز نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند به همین دلیل شخصیت و کاریزما به دانشگاه داده می گردد تا در نهایت راهبری جامعه توسط دانشگاه عملیاتی گردد.

در ایران حدود 2 هزار و 600 دانشگاه وجود دارد که از این رقم، تعداد زیادی ماهیت دانشگاه ندارند و اگر ارزیابی دقیقی صورت بگیرد حدود 80 دانشگاه یا کمتر نیز می توانند نقش موثری در کشور داشته باشند.

مدیریت در دانشگاه های کشور درگیر مسائلی می گردد که از اهداف دانشگاهی فاصله بسیار زیادی دارد؛ دانشگاه ها در جهان در یک مقطع زمانی آموزش می دادند سپس پژوهش را مدنظر قرار دادند و در مرحله بعد به کارآفرینی توجه کردند. دانشگاه ها هستند که برنامه های کلان و راهبردی جامعه اعم از اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و غیره را می نویسند و در حوزه های مختلف معین تکلیف می نمایند.

در حال حاضر دانشگاه های کشور از مرحله آموزش و پژوهش عبور نموده اند و وارد فاز کارآفرینی و اشتغال شده اند که البته ابتدای مسیر هستیم و باید مسیر زیادی طی کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم. امروز مدیران دانشگاهی با دغدغه های اولیه یا بهتر بگویم دغدغه ماندن روبرو هستند؛ به این معنی که مدیران همیشه از خود سوال می نمایند آیا دانشگاه مورد نظر با شرایط فعلی می تواند به ادامه فعالیت بپردازد؟ آیا می تواند هزینه های پژوهش را تامین کند؟ آیا می تواند حقوق پرسنل را بدهد؟

متاسفانه با توجه به کاهش 10 درصدی رشد بودجه دانشگاه ها توسط وزارت علوم، در بودجه سال آینده هم افق خوبی در دانشگاه ها دیده نمی گردد. در سال 98 باید بودجه دانشگاه ها حداقل بر اساس میزان تورم معین می شد لذا با بودجه ای که در نظر گرفته شده پیش بینی خوبی از وضعیت سال آینده دانشگاه ها نمی توان انجام داد و اگر برنامه ریزی جدی و دقیقی در این حوزه انجام نگردد مسائل دانشگاه ها همچنان لاینحل باقی خواهد ماند.

دانشگاه ها از ابتدای شکل گیری، مرکز تبادل اندیشه در تمام جهان هستند و واژه یونیورسیتی هم از یونیورسال به معنای جهانی فکر کردن اتخاذ شده است لذا رئیس دانشگاه باید بین المللی فکر کند و فضا را برای تبادل افکار و اندیشه ها فراهم کند. متاسفانه با جناح بندی های سیاسی در کشور به محض تعویض مکانیزم سیاسی در سطوح بالا دانشگاه ها هم از این تغییر تاثیر می پذیرند و باعث می گردد مدیران با کارکرد بالا نتوانند به همه اهداف خود دست پیدا نمایند.

از طرف دیگر استقلال دانشگاه ها در ایران کامل نیست و به راحتی متاثر از جریان های سیاسی می گردد و با این تغییر متاسفانه شاهد تغییر مدیریت در دانشگاه هم خواهیم بود. رخدادی که در دانشگاه های موفق جهان به ندرت اتفاق می افتد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 113

به "لزوم مشخص بودجه دانشگاه ها در سال 1398 بر اساس میزان تورم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم مشخص بودجه دانشگاه ها در سال 1398 بر اساس میزان تورم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید