4 گام ایران در فناوری فضایی تا 1404 تثبیت می شود

به گزارش تایمر سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، مرتضی براری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: در گام نخست این سند، ماهواره های تحقیقاتی با وزن 50 کیلوگرم با ماهواره بر سفیر در مدار قرار می گیرد که ماهواره امید، نوید و رصد که با ماهواره بر سفیر در مدار قرار گرفت از این نوع است.

4 گام ایران در فناوری فضایی تا 1404 تثبیت می شود

وی گفت: در گام دوم هدف قرار دادن ماهواره ها در مدار بالای 500 کیلومتر است که ماهواره پیام که سال گذشته پرتاب شد و ماهواره های ظفر و سیمرغ که قابلیت حمل تا مدار بالای 500 کیلومتر را دارد در این گام قرار می گیرد که قرار است تا سال 1400 تثبیت شود.

براری اضافه کرد: گام سوم نیز آغاز شده است و می تواند 1000 کیلوگرم ماهواره را در مدار قرار دهد و از اواخر 1400 تا 1402 این گام طی خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در گام چهارم نیز ماهواره ها در مدار ژئو قرار خواهد گرفت و هدف این است ماهواره های مخابراتی در این مدار قرار گیرد که این از سال 1402 آغاز خواهد شد و امیدواریم تا سال 1404 تثبیت شود.

براری شرح داد: در سال 88 وقتی مأموریت ساخت ماهواره نوید داده شد در دانشگاه علم و صنعت برای نخستین بار کار آزمایش و ساخت ماهواره انجام شد و همه تجهیزات را در داخل ساختیم که در زنجیره تأمین، شرکت های دانش بنیان در کنار ما قرار دریافتد.

وی همچنین اضافه کرد: در یک دهه گذشته اقتصاد فضا در همه حوزه ها پیشرفت داشته و توانسته است 17 تا 23 درصد ارزش اضافه کرده ایجاد کند.

براری همچنین گفت: با توجه به اینکه یکی از چالش های ما مدیریت آب است با ماهواره ها آب و مصرف آن را مدیریت می کنیم و در حوزه کشاورزی نیز در حوزه بلایا با دریافت اطلاعات ماهواره ای، براورد خسارت کشاورزی می کنیم و در حوزه ناوبری کشتی ها، هواپیماها و قطارها نیز می توان از داده های مکان محور ماهواره ای استفاده کرد.

وی اضافه کرد: تمام تلاش ما مسلط شدن بر حوزه ماهواره است و در حوزه ماهواره های سنجشی، دانشگاه علم و صنعت دو ماهواره با قابلیت های مختلف ساخته که ماهواره دیگری با قابلیت سنجش از دور نیز در دست ساخت است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در حوزه مخابراتی نیز ناهید یک و دو آغاز شده است و در تلاشیم در مدار ژئو قرار دهیم.

براری شرح داد: برای ارتقای گام های توسعه باید زیرساخت ها را تغییر دهیم بنابراین با قرار دریافت ماهواره سفیر در مدار، جز 9 کشور دارای این فناوری قرار گرفتیم.

وی گفت: از سفیر تا سیمرغ یک دهه طول کشید، اما الان در حال حاضر گام دوم را قصد داریم در سه سال و گام سوم را در دو سال طی کنیم و با اقتدار در راستا توسعه و پیشرفت قرار گرفته ایم.

رئیس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: در دنیا رتبه 11 از نظر علمی قرار داریم و در دانش های نوین شاهد رشد بسزایی هستیم و در فناوری فضایی رتبه بالاتری داریم و هدف اصلی ما بستر سازی برای جوانان کارآفرین است با توجه به اینکه فناوری فضایی پیشران توسعه کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت هم گفت: فناوری فضایی در هر کشوری یک فناوری پیشران است و سریز آن در سایر حوزه ها اثربخشی فراوان دارد.

حسین بلندی اضافه کرد: راهکارها باید به نحوی تعریف شود که در سال 1404 که قرار است به ماهواره زیر ده متر برسیم با خیزی که اخیراً برداشته شده است و با حمایت های لازم، اهداف به نتیجه خواهد رسید.

وی گفت: فرایند توسعه، طراحی، ساخت و مونتاژ یعنی قابلیت اطمینان به حدی برسد که ماهواره قابلیت پرتاب را داشته باشد، اما مشکل پیش روی نخبگان ما این است که تجهیزات را در اختیار ندارند و باید خودشان تجهیزات را طراحی و بسازند و بعد به ساخت ماهواره بپردازند.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت شرح داد: دنیا در صنعت ماهواره سرمایه گذاری کرده است بنابراین باید برای پرتاب، ماهواره بر داشته باشیم. ی گفت: ما ده سال است که ماهواره بر را طراحی کرده ایم و با توجه به اینکه فناوری فضایی سی سال طول می کشد عشق و علاقه نخبگان جهش عالی در این راستا داشته است و در واقع راستا سی ساله را در ده سال طی کرده ایم.

بلندی اضافه کرد: یکی از دلایل موفقیت دانشگاه علم و صنعت، شناسایی قابلیت ها با زنجیره تأمین بوده است و زیرساخت های لازم برای ساخت ماهواره، مطابق با استاندارهای لازم اروپا طی و با توجه به شرایط تحریم ها از 86 تجهیز 82 تجهیز در داخل طراحی و ساخته می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 738

به "4 گام ایران در فناوری فضایی تا 1404 تثبیت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 گام ایران در فناوری فضایی تا 1404 تثبیت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید