ایران قدرت مالی منطقه می گردد؟ ، 4 سال تا افق 1404 و اهداف ناکام مانده سند توسعه ای کشور خبرنگاران

به گزارش تایمر سرگرمی، استاد اقتصاد گفت: در سند توسعه ای چشم انداز 1404 به اهداف خوبی مثل سرمایه گذاری، فراوری ناخالص ملی، اشتغال و کاهش تورم و فاصله طبقاتی اشاره شده، اما برای رسیدن به نصف اهداف هم تردید وجود دارد.

ایران قدرت مالی منطقه می گردد؟ ، 4 سال تا افق 1404 و اهداف ناکام مانده سند توسعه ای کشور خبرنگاران

گروه مالی خبرنگاران، یکی از سند های مهم توسعه ای جمهوری اسلامی ایران با عنوان سند چشم انداز بیست ساله در سال 1384 تنظیم و تدوین شده تا ایران درسال 1404 به یکی از مهمترین و بزرگترین قطب های علمی، مالی، اجتماعی و فرهنگی منطقه تبدیل گردد.

براساس سند چشم انداز بیست ساله که در قالب چهار برنامه توسعه ای پنج ساله تدوین شده است؛ سال 1404 خورشیدی می بایست افق چشم انداز ایران باشد، به عبارتی ما تا چهار سال آینده باید در صندلی اول علمی، مالی و فناوری در سطح منطقه؛ آسیای جنوب غربی، آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه، کشور های آسیایی با تاکید بر جنبش نرم افزاری، فراوری علم، رشد پرشتاب و مستمر مالی، ارتقا نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل باشیم.

در حالی که تنها چهار روز تا رسیدن سال 1400 و چهار سال تا رسیدن به سال 1404 و تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 مانده است، اقتصاد ایران رشد های منفی و درآمد سرانه بسیار پایین و چالش های بیشماری را از سر می گذراند، لذا نسبت به تحقق اهداف سند چشم انداز نگرانی هایی ایجاد شده است که دانشجو در تبادل نظر با کارشناسان در روز ها و هفته های آینده این موضوع را مورد آنالیز قرار می دهد.

در ادامه تبادل نظری ما با دو تن از اقتصاددانان و اعضای هیئت علمی آمده است که درباره چرایی عدم تحقق اهداف مالی 1404 و راه حل های تحقق چند درصدی آن در چهار سال گذشته بحث و نظر شده است.

مرتضی افقه؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در تبادل نظر با دانشجو در مورد سند چشم انداز سال 1404 گفت: در سند توسعه ای چشم انداز 1404 به نکات بسیار خوب و لازمی برای اقتصاد کشور اشاره شده است، نرخ سرمایه گذاری و فراوری ناخالص ملی، نرخ اشتغال و کاهش تورم و کاهش فاصله درآمد دهک های بالا و پایین جامعه تا رشد فرهنگ و... برای بیست سال کشور تدوین و طراحی شده است، اما ما تا چهار سال آینده چقدر به این اهداف می رسیم جای شک و تردید بسیاری درتحقق آن وجود دارد.

استاد اقتصاد ادامه داد: حتی اینکه تا چهار سال آینده سی درصد این اهداف محقق گردد باز هم محل شک و تردید است. مساله مهم این است که مسوولین ما اصولا زیباترین کلمات و عبارات را روی کاغذ می آورند، یعنی اگر به اهداف برنامه چشم انداز و توسعه ای کشور و سند های آن نگاهی بیاندازید متوجه می گردد که کلمات و جملات ایده آلی نبوده که دراین سند گنجانده نشده باسد! آرزو های قشنگی شده، اما تا کجا برای انجام آن برنامه سازی و زیر ساخت ها تامین شده اصلا موضوعی قابل بیان وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز شرح داد: متاسفانه سند چشم انداز به علاوه تمام برنامه های تدوین شده آن، از مرحله آرزو فراتر نرفته است، ممکن است در بعضی زمینه ها پیشرفت هایی نموده باشیم، اما دراغلب زمینه ها اگر پسرفت نداشته باشیم موفقیتی هم کسب ننموده ایم، مثل نرخ سرمایه گذاری، انبوه فرار سرمایه، انبوه مهاجرت نخبگان، مگر می گردد این حجم از مهاجرت نخبگان را داشته باشیم، بعد به کمترین هدف چشم انداز برسیم.

وی در این باره ادامه داد: بی شک هیچ کشوری بدون نیروی انسانی نخبه نمی تواند در راستا توسعه قرار بگیرد، اگر در بعضی زمینه ها حرکتی اجرا شده فقط و فقط با دوپینگ نفت بوده که دولت ها توانسته اند چند عمارت و جاده بسازند، اما در مقابل با تنگ نظری ها و محدود نگری ها بسیاری از نیرو های نخبه کشور را در داخل محدود یا از کشور فراری داده ایم. در چنین شرایطی و با چنین مدیریت و سیاست گذاری اقتصاد وابسته به فروش نفت باقی ماند و الان هم که چند سالی است تحریم نفتی شده ایم در راستا منفی رشد مالی قرار گرفته ایم.

مرتضی افقه در سرانجام با تاکید براینکه باید به سرعت در راستا تصمیم گیری ها ومدیریت های درست حرکت کنیم گفت: اگر در سه چهار سال آینده، در نوع نگرش خود تحول جدی و خانه تکانی اساسی نسبت به مملکت داری رخ ندهیم و راستا گذشته را طی می کنیم، راستای که هدف آن روشن نیست، هیچ مساله ای حل نمی گردد، تنها اتفاق مثبت برداشتن تحریم ها و وارد کردن نفت به اقتصاد کشور است، یعنی این فرایند تا تمام شدن نفت ادامه می یابد تا کشور ها انرژی های دیگری را جایگزین نفت نمایند؛ آن موقع بنشینیم ببینم در دنیای جدید چقدر عقب هستیم و چه کاری باید انجام دهیم!

سید کمیل طیبی؛ اقتصاددن و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نیز در تبادل نظر با دانشجو درباره سند چشم انداز توسعه ای 1404 گفت: بسیاری از مسوولین معتقدند علت شکست ما در تحقق اهداف توسعه ای سند چشم انداز سال 1404 مساله تحریم ها بوده است. دراینکه تحریم ها ما را دچار مسائل مالی نموده شکی نیست، اما با دست فرمان مدیریت کشور قرار نبوده شرایط شاخص های مالی بهتر از همین شاخص هایی باشد که امروز با آن سر و کار داریم و قرار نیست با این روش سیاست گذاری و مدیریت قدرت اول منطقه ای باشیم.

وی در ادامه شرح داد: زمانی می توانستیم قدرت اول منطقه ای باشیم که یک برنامه جامع استراتژیک با ارکان تعیین طراحی کنیم، برنامه ای که ارکان آن اعم از جهش فراوری یا جهش سرمایه گذاری باشد، البته رکن اصلی تحقق این موضوع تنش زدایی است که اقتصاد ایران هم بتواند سهمی دراقتصاد جهانی داشته باشد، چرا که اگر در اقتصاد جهانی حضور نداشته باشیم نمی توانیم راستا تقویت و قدرت اول منطقه ای شدن را طی کنیم.

استاد اقتصاد ادامه داد: رکن دیگر برنامه منسجم و حساب شده ای برای اینکه قدرت اول منطقه ای شویم برنامه ریزی کارشناسانه و براساس واقعیت های مالی است. ما در حال حاضر پتانسل های مختلفی در منطقه داریم که اگر از صاحب نظران یاری گرفته گردد می توان یک فرصت یک ساله برنامه مبتنی بر پژوهش ها ومطالعات صورت بگیرد، بعد از آن براساس دید کارشناسانه برای تحقق برنامه ها می بایست اقدام نمود.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: به هر حال شانزده سال از بیست سال مورد نظر برای سند توسعه ای را بدون هیچ دستاورد قابل ذکری پشت سر گذاشته ایم، اگر از چهار سال آینده برای تحقق بیست تا سی درصدی برای ادامه توسعه مالی کشور به نحو احسن استفاده نکنیم، قطعا فرصت هایی از دست داده ایم که قابل جبران نیستند، فرصت هایی که تکرار آن هزینه های زیادی روی دست کشور می گذارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1513

به "ایران قدرت مالی منطقه می گردد؟ ، 4 سال تا افق 1404 و اهداف ناکام مانده سند توسعه ای کشور خبرنگاران" امتیاز دهید

1 کاربر به "ایران قدرت مالی منطقه می گردد؟ ، 4 سال تا افق 1404 و اهداف ناکام مانده سند توسعه ای کشور خبرنگاران" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران قدرت مالی منطقه می گردد؟ ، 4 سال تا افق 1404 و اهداف ناکام مانده سند توسعه ای کشور خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید