عایق های ایران ساخت از هدر رفت انرژی جلوگیری می نماید، کارایی و اثربخشی بیشتر نسبت به نمونه های خارجی

به گزارش تایمر سرگرمی، یکی از دغدغه های جدی صنایع بالا دستی، جلوگیری از هدررفت انرژی و یاری به حفظ منابع است؛ این فرایند با یاری شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور فرایندی تازه گرفت.

عایق های ایران ساخت از هدر رفت انرژی جلوگیری می نماید، کارایی و اثربخشی بیشتر نسبت به نمونه های خارجی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایزوله یا عایق کردن، فرآیندی است که از دیرباز حتی در دوران باستان، برای جلوگیری از نفوذ آب، هوا یا گرد و غبار به روش های گوناگون مورد استفاده قرار می گرفت و اکنون، با توسعه فناوری ها، شکل تازه ای یافته است.

اما کاربرد عایق کردن در چه حوزه هایی است؟ به طور کلی از انواع گوناگون پوشش ها، برای یاری به حفظ دوام و ماندگاری سازه ها و تجهیزات استفاده می گردد.

روش هایی که تا سال های گذشته برای فراوری عایق ها و ایزوله کردن تجهیزات به کار می رفت، احتیاجمند صرف زمان، هزینه و ماده اولیه بالایی بود. همچنین بسیاری از مواد مورد استفاده، چسبندگی چندانی نداشتند.

به یاری پیشرفت فناوری و توسعه دانش شیمی ترکیب های تازه ای از جمله رنگ هایی که علاوه بر زیبایی و استحکام بخشی از خواص عایق و نفوذناپذیری برخوردار باشند، مانعی برای هدررفتن انرژی شده و نقش اثربخشی در ایزوله کردن ایفا می نمایند.

نازک اما پرکاربرد

یکی از معیارهایی که در فرآیند آنالیز میزان عایق بودن یک پوشش مورد توجه قرار می گیرد، میزان انتقال حرارت است که در پوشش های فراوری شده، این میزان بسیار پایین بوده و کارآیی بالایی را نشان می دهد. این پوشش ها با وجود ضخامت اندکی که دارند، کار عایق را به خوبی انجام می دهند.

اگرچه بیش از 2دهه از فراوری رنگ هایی که به عنوان پوششی برای جلوگیری از هدررفت انرژی حرارتی مورد استفاده قرا می گیرند گذشته است، اما فناوری این پوشش ها در کشورمان پیشرفت چندانی نداشت. با ورود یک شرکت فناور به این حوزه، با استفاده از فناوری نانو و به یاری ویژگی های آب، این پوشش ها شکل و کارایی تازه ای یافته اند.

شرکت پمپینا توانسته است ضمن بومی سازی این فناوری، نسل تازه ای از این عایق را که علاوه بر قابلیت رنگ آمیزی، پوشش انرژی نیز به حساب می آیند، فراوری و تجاری سازی کند. با استفاده از بسپارهای مبتنی بر آب، به یاری ذرات دارای ابعاد نانومتری، فرآورده ای به دست می آید که میزان انتقال حرارت را کاهش داده و ضمن افزایش کارایی و اثربخشی بیش از 85درصد، در صندلی بالاتری نسبت به نمونه های موجود در بازار قرار می گیرد.

فراوری نمونه ایران ساخت عایق ها

در حال حاضر محصولات موجود در بازار داخلی با ساختار و پایه ای متفاوت نسبت به نمونه فراوری شده، فرموله می شوند و نمونه ایران ساخت، اولین در نوع خود به شمار می رود.

از این محصول دانش بنیان می توان در پوشش دهی تا حداکثر 250 درجه سانتی گراد بهره برد و در صنایع و کارخانجاتی که به این پوشش ها احتیاجی مبرم دارند مورد استفاده قرار داد. به طور مثال دیگ های صنعتی، خطوط انتقال سیالات و گازهای گرم و صنایع غذایی و دامپروری جزو مخاطبان این محصول به شمار می فرایند.

علاوه بر این محصول، فراوریاتی در حوزه محصولات زیست محیطی و ساختمانی فراوری می نماید که توانسته است ضمن ایجاد اشتغال برای متخصصان و دانش آموختگان دانشگاهی زمینه تامین احتیاج کشور را فراهم نموده است و توانسته فراوری بیش از 30 تن رنگ عایق را در دستور کار قرار دهد.

با فراوری رنگ عایق حرارتی نانویی تا به امروز برای 5 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده است که ضمن برطرف احتیاج در دوران تحریم ها چالش تأمین مواد اولیه را با فراوری ایران ساخت به حداقل رسانده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1674

به "عایق های ایران ساخت از هدر رفت انرژی جلوگیری می نماید، کارایی و اثربخشی بیشتر نسبت به نمونه های خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایق های ایران ساخت از هدر رفت انرژی جلوگیری می نماید، کارایی و اثربخشی بیشتر نسبت به نمونه های خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید