ظرفیت تخت های آی سی یو پُر است ، اولویت تغییر شرایط شغلی با افرادی است که در بخش های کرونا هستند

به گزارش تایمر سرگرمی، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در خصوص تغییر شرایط شغلی افراد، اولویت با کسانی است که در بخش های کرونا مشغول به فعالیت هستند.

ظرفیت تخت های آی سی یو پُر است ، اولویت تغییر شرایط شغلی با افرادی است که در بخش های کرونا هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در ارتباط روزانه ویدئویی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار گردید به سوالات پیرامون شرایط شیوع کرونا در کشور و نحوه ارائه خدمات بیمارستانی در کشور پاسخ داد.

وی ادامه داد: اورژانس های بیمارستانی خلوت شده و بیش از 50 درصد از تخت های بیمارستانی خلوت شده است اما ظرفیت تخت های آی سی یو ما پر است. 4000 هزار تخت بیمارستانی برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته ایم که تقریبا پر است و میزان ماندگاری بیماران در آی سی یو افزایش یافته است در کنار مراجعه نسبی به بیمارستان ها فرایند ترخیص افزایش یافته است که این موضوع به دلیل تعطیلی مدارس، بازار و در خانه ماندن مردم و ایجاد طرح فاصله گذاری اجتماعی بوده است.

وی ادامه داد: با مهار کامل بیماری فاصله داریم اما نگرانی که کشورهای اروپایی برای بستری بیماران وجود دارد در کشور ما وجود ندارد و طی 40 روز گذشته 300 تخت آی سی یو به تخت های بیمارستانی ما اضافه کرده شده است و با یاری خیرین و دولت نگرانی برای تامین تجهیزات پزشکی نداریم.

جان بابایی گفت: در بیشتر بیمارستانی خیرین مستقر شده اند و کارهایی از قبیل تجهیزات سرمایه ای و توزیع مواد غذایی انجام می دهند و در بعضی بیمارستان ها شاهد حضور گروه های جهادی هستیم که به این موضوع افتخار می کنیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید نمود: با درس آموخته هایی که از بحران گرفتیم در جاهایی که احتیاج به سرمایه گذاری بیشتری است با یاری صندوق ذخیره ارزی این اقدام انجام خواهد گرفت، توسعه زیرساخت تاسیساتی، افزایش تخت بیمارستانی و آی سی یو نیز مد نظر قرار خواهد گرفت و بالغ بر 6 هزار تخت بیمارستانی نیز به زودی افتتاح خواهد شد تا مردم در شرایط بحرانی نگرانی نداشته باشند.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به انتقادی درباره رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط نمایندگان مجلس گفت: مهر بیماری به معنای آن این نیست که زیرساخت های بهداشت و درمان را اضافه کنیم. ما زیرساخت ها را توسعه داده ایم. اینکه بخواهیم به نقطه مهار بیماری بیماری تا انتها اردیبهشت برسیم مشروط به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی است.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره بعضی اخبار منتشر شده درباره تعدیل نیروهای بیمارستانی گفت: در مورد بخش خصوصی هنوز گزارش مکتوبی از تعدیل نیروها به ما نرسیده است و ما هم خبر تعدیل را به همین شکل شنیدیم. ممکن است بعضی افراد خودشان نتوانند در این شرایط فعالیت نمایند. در مورد کادر خودمان هنوز اعداد به شکل رسمی اعلام نشده اما برای تغییر شرایط شغلی افراد، اولویت با کسانی است که در بخش های کرونا مشغول به فعالیت هستند. ظرفیت استخدامی سال جاری، همان 50 درصدی است که سال گذشته احصا نشد.

وی ادامه داد: آنچه مصوبه شورای ملی کرونا بود، افرادی که تا کنون بیمه شده نیستند قرار شد بیمه سلامت بر بالین بیمار این افراد را بیمه کند و از افرادی که بیمه تکمیلی هستند از بیمه تکمیلی استفاده نمایند، افرادی که توانایی پرداخت ندارند یاری به وسیله مددکاری بیمارستانی انجام گردد. در بخش بستری 90 درصد پوشش بیمه ای داریم.

جان بابایی اضافه کرد: در شرایطی اقدام به تاسیس نقاهتگاه کردیم که تعداد مراجعات ما بسیار بالا بود، در آن موقع تصمیم گرفتیم با یاری سایر دستگاه ها اماکنی معین شوند که دوره بدحالی را در بیمارستان سپری کردند در نقاهتگاه با استاندارد طراحی شده مراقبت شوند، ما به نقطه ای نرسیدیم که بیمارستان جوابگو نباشند و قطعا بیماران تمایل ندارند وقتی در بیمارستان تخت خالی وجود دارد در نقاهتگاه بمانند.

وی اضافه کرد: افرادی که تست آنها مثبت می گردد و شرایط قرنطینه در منزل را نداشته باشند در نقاهتگاه این دوران را سپری نمایند، بعضی دانشگاه ها با هتل ها قرارداد بستند تا امکانات کافی در اختیار بیماران قرار داشته باشد، بعضی نیز با آموزش و پرورش قرارداد بستند، قرنطینه در این مراکز اجباری نیست و به این مراکز باید به عنوان پشتوانه نگاه کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ما همه آمارها را داریم. همه جای جهان آماری را که می دهند در مورد فوتی مثبت است. ما تعداد زیادی از افراد داریم که از بیماری های دیگر در آی سی یو فوت می نمایند. در همه جای جهان میزان فوتی مثبت به موارد مشکوک به کرونا اعلام می گردد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ دارویی ثابت نشده که بتواند میزان مرگ ومیر بیماری را کمتر کند اضافه کرد: آنچه ثابت شده، فقط مراقبت درست در منزل یا بیمارستان است. تمام دارو های مطرح شده برای میزان کاهش بار ویروس است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روز جهانی بهداشت اظهار کرد: روز جهانی بهداشت سال جاری با عنوان پرستار و ماما نامگذاری شده است و امیدواریم جذب این گروه ها افزایش پیدا کند. با توجه به بازدید نمایندگان سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که کشور های منطقه می توانند از ارائه خدمت در ایران الگوبرداری نمایند و این که در کرونا مثل سایر کشور ها دچار بحران نشدیم، نتیجه شبکه مویرگی بهداشت بود چراکه سفیران سلامت در خانه ها حضور داشتند و بهورز ها و نیرو های بهداشت جمعیتی را تحت پوشش دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اینکه در یک بازه زمانی عمل پیوند اعضا به تعویق افتاد به این دلیل بود که فرد بیمار دارو های تضعیف نماینده سیستم ایمنی بدن را مصرف می نماید که این موضوع می تواند موجب ابتلاء شدن او به کرونا شوند، اما الان که شرایط بهتر شده است سعی داریم تا عمل پیوند را از سر بگیریم.

وی با بیان اینکه احتمال پیک مجدد شیوع کرونا در کشور وجود دارد اضافه کرد: با احتساب بخش خصوصی 8600 تخت ویژه داریم. تا مقطعی تا 4 هزار بیمار کرونایی داشتیم که خوشبختانه اکنون شرایط بهتر است. اگر مجددا با پیک بیماری روبرو شویم، ظرفیت های بالقوه را پای کار می آوریم. مصوبه ای داریم که اگر در شرایط بحرانی تخت های آی سی یو کفاف ندهد، از بخش خصوصی خرید خدمت کنیم.

وی درباره بعضی مطالب منتشر شده در باره ورشکستگی بیمارستان های خصوصی گفت: سندی درباره ورشکستگی بیمارستان های خصوصی وجود ندارد، خیلی از کسبه ها در این مدت نتوانستند فعالیت نمایند و با ضرر مالی روبرو شدند، جز افرادی که کارمند دولت هستند، سایر کسبه ها با مشکل برخورد کردند و این مختص ایران نبود و حتی غول های مالی جهان دچار بحران شدند. ما امکان خرید خدمت از بیمارستان های خصوصی را داشتیم و این کار را کردیم. مراکز خصوصی باید برای خدمات سرپایی آغاز به کار نمایند و مصوبه آن در حال نوشتن است. ما مطب ها را نبستیم که حالا بخواهیم باز کنیم. مطب ها می توانند با بعضی ضوابط کار نمایند.

جان بابایی گفت: در پاسخ به پرسشی درباره میزان هزینه اتباع خارجی برای نظام درمان ایران در بحران شیوع کرونا گفت: اتباع خارجی نزدیک به 12 میلیارد تومان از نظام بهداشت و درمان کشور خدمت ارائه کردند.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: اختلاف بین وزارت بهداشت و دولت نیست، یک نگرش است، وزارت بهداشت یک نهاد علمی است که نظر علمی خود را می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 924

به "ظرفیت تخت های آی سی یو پُر است ، اولویت تغییر شرایط شغلی با افرادی است که در بخش های کرونا هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت تخت های آی سی یو پُر است ، اولویت تغییر شرایط شغلی با افرادی است که در بخش های کرونا هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید